• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
11

سقوط بقایای موشک سرگردان چینی در اقیانوس هند + ویدیو

  • کد خبر : 34367
  • 09 می 2021 - 10:46
سقوط بقایای موشک چین

آژانس مهندسی فضایی چین گزارش داد که بقایای موشک چین پس از ورود به جو زمین بر فراز اقیانوس هند و در نزدیکی مالدیو سقوط کرد. 

موشک Long March ۵B چین، با ۱۸ تن وزن یکی از بزرگترین سفینه‌هایی است که طی چندین دهه گذشته بدون اینکه هدایت و کنترل شود به جو زمین وارد می‌شود.

قطر بخش اصلی بدنه این موشک ۵ و طول آن ۳۳ متر بود و از لحاظ وزن و اندازه به مراتب کوچکتر از کابین ذخیره بیرونی شاتل فضایی آمریکا با قطر ۸.۴ و طول ۴۷ متر است که از سال ۱۹۸۱ تا ۲۰۱۱ میلادی ۱۳۵ بار به فضا پرتاب شده است.

این سفینه روز ۲۹ آوریل (۹ اردیبهشت ماه) در مدار بیضوی حدود ۱۶۰ کیلومتر در ۳۷۵ کیلومتری سطح زمین قرار گرفت و از آن زمان ارتفاع بدنه اصلی این سفینه به طور مرتب کاهش یافت و در نهایت وارد جو زمین شد.

اوایل امروز (یکشنبه)، محاسبات آژانس هوا و فضای روسی برآورد کرده بود که بقایای موشک چینی در ساعاتی از روز ۹ می (یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه) وارد جو زمین شود و اعلام کرده بود که مناطق بالقوه خطر احتمالاً شهرهای بزرگی چون مادرید، رم، قاهره، ریاض و کانبرا باشد.

سقوط بقایای موشک چین در اقیانوس هند

سازمان ملی هوا- فضای چین اعلام کرد، بقایای موشک Long March ۵B چین ساعت ۱۰:۲۴ صبح امروز به وقت پکن وارد جو زمین شده و در اقیانوس هند سقوط کرده است.

شبکه تلویزیونی «گلوبال» چین نیز در این خصوص گزارش کرد که بقایای موشک فایوبی-لانگ مارچ در حالی وارد جو زمین شده است که بیشتر قطعات آن سوخته‌ است.

بقایای ۱۸ تنی موشک چینی که یکشنبه وارد جو زمین شده بود، در حدود ۷۲٫۴۷ E طول و ۲٫۶۵ N عرض جغرافیایی بر فراز اقیانوس هند متلاشی شد. مقامات در پکن گفته بودند که خطر سقوط بخش موشک Long March-۵B که اولین ماژول ایستگاه فضایی جدید چین را در تاریخ ۲۹ آوریل به مدار زمین پرتاب کرده وجود ندارد.

شبکه روسی «راشاتودی» در گزارش اولیه خود به نقل از آژانس مهندسی فضایی چین گزارش کرده بود که موشک کنترل نشده «فایوبی-لانگ مارچ» بر فراز دریای مدیترانه و حدود ۲۰۰ کیلومتری جنوب ترکیه وارد جو زمین خواهد شد.

اختلاف تنها یک دقیقه در زمان ورود مجدد این موشک به جوّ زمین به صدها مایل اختلاف در محل برخورد منجر می شد و پیش بینی‎های قبلی نشان می‎داد که فرود آن در مکان‎هایی از دریای مدیترانه تا اقیانوس آرام باشد.

بنا بر گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، ویدئویی از تکه‌های در حال سقوط این موشک که ظاهراً درعربستان سعودی مشاهده شده در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=34367

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.