• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
10

اولین خودروی الکتریکی ۱۰۰ درصد ایرانی با نام اتوبوس شتاب رونمایی شد

  • کد خبر : 35029
  • 02 ژوئن 2021 - 15:41
اتوبوس شتاب اولین خودروی الکتریکی تولید ایران

اتوبوس شتاب با تلاش گروه مپنا و شرکت عقاب افشان، به‌عنوان نخستین اتوبوس تمام برقی ایران با قطعات و طراحی ایرانی ساخته شده است. شعاع حرکتی این محصول، ۱۹۰ تا ۲۵۰ کیلومتر خواهد بود.

رونمایی از اتوبوس برقی شتاب در مشهد

 شرکت عقـاب افشـان بزرگ‌ترین تولیدکننــده غیردولتی اتوبوس شهـری و بین شهری ایران است. این مجموعه که پیش‌تر با نام عقاب اسکانیا نیز در بین مردن شناخته می‌شد، حدود ۶۰ سال سابقه تولید انواع اتوبوس دارد. کارخانه اصلی عقاب افشان، در شهرک صنعتی سمنان واقع است و ۵۰ هکتار زمین با ۶۵ هزار مترمربع فضای سرپوشیده دارد. شرکت عقاب افشان در سال ۹۶ موفق به تولید بیش از ۱۵۰۰ اتوبوس شهری و بین شهری و ۱۰۰ دستگاه مینی‌بوس شد.

مپنا با نام کامل مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران شناخته می‌شود. این مجموعه عظیم شامل چند شرکت و زیرمجموعه مهندسی سال ۱۳۷۱ تأسیس شد و تاکنون، حدود ۸۵ درصد کل ظرفیت نیروگاه‌های ایران را با قراردادهایی با ارزش تجاری ۳۰ میلیارد یورو احداث کرده است. امروزه، مپنا علاوه بر پروژه‌های مرتبط با صنعت برق، در نفت، گاز، معدن و ساخت لوکوموتیو برای ترابری ریلی نیز فعال است.

مراسم رونمایی از نخستین اتوبوس برقی ساخت ایران، روز چهارشنبه ۱۲ خردادماه در شهر مشهد برگزار شد. این مراسم با حضور عباس علیآبادی مدیرعامل گروه مپنا، محمدرضا کلایی شهردار مشهد و جمعی از اعضای شورای شهر و مدیران شهری مشهد برگزار شد.

ویژگی‌های اتوبوس شتاب

اتوبوس برقی شتاب با بهره‌گیری از دانش و نیروی داخلی تولید شده است و قابلیت‌هایی از جمله هوشمندی، ارتباط با مرکز داده، بازگشت انرژی، قابلیت شارژ سریع، سامانه نمایشگر پیشرفته و سامانه خنک‌کاری طراحی‌شده بر اساس اقلیم ایران را دارد. این اتوبوس برقی در خطوط مختلف اتوبوس‌رانی و در پکیج‌های متفاوت باتری نیز عرضه می‌شود.

از ویژگی‌های منحصربه‌فرد اتوبوس طراحی‌شده توسط گروه مپنا و شرکت عقاب می‌توان به طراحی بدنه و شاسی یکپارچه، بدون به‌کارگیری پله در راهرو و ورودی و نیز به‌کارگیری بستر مهندسی «مدیریت چرخه عمر محصول» اشاره کرد که امکان مهندسی هم‌زمان برای چندین شرکت در تمام فرایندهای فنی از طراحی، تولید و کنترل پروژه تا مهندسی، ساخت و طراحی جزئی را فراهم می‌کند.

رونمایی از اتوبوس شتاب

بر اساس اطلاعات موجود، اتوبوس برقی شتاب روی شاسی یکپارچه توسعه یافته و قابلیت حمل ۳۵ مسافر به‌صورت نشسته و ۴۵ مسافر ایستاده را دارد. سرعت‌گیری صفر تا ۳۰ کیلومتر بر ساعت این اتوبوس ۱۲ ثانیه اعلام شده است و حداکثر سرعت آن نیز ۸۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

حرکت سریع به سمت هوشمندسازی شبکه حمل‌و‌نقل عمومی

 بیش از ۶۰ درصد این محصول در داخل طراحی و ساخته شده است و مپنا انتظار دارد که با توجه به سرمایه‌گذاری‌های موازی در حوزه‌ سلول باتری و موتور که در مجموعه گروه مپنا در جریان است به ۱۰۰ درصد تولید داخل در این زمینه برسد. استفاده از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و محققان در حوزه‌های برق، الکترونیک، پاورالکترونیک، برنامه‌نویسی و نرم‌افزار، تحلیل داده، هوشمندسازی و مهندسی سیستم فرصت مناسبی برای رشد و شکوفایی این پروژه ایجاد کرده است. به این ترتیب، با رشد زیرساخت تحقیقاتی، امکان گسترش فناوری به حوزه‌های دیگر حمل‌ونقل همچون خودروهای سواری شخصی، خودروهای تجاری نیمه‌سنگین، سنگین و اشتراکی نیز فراهم می‌شود.

ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی در ایران

توسعه حمل‌و‌نقل برقی در ایران در شرایطی که کمبود منابع ارزی امکان واردات چنین خودروهایی را سخت کرده است، نیازمند بومی‌سازی است. گروه مپنا با آگاهی از این نیاز، از ابتدای دهه ۹۰ خورشیدی مطالعات اولیه خود را در این زمینه آغاز کرد. با عملیاتی شدن این مطالعات، نخستین جایگاه تأمین توان خودرو و موتورسیکلت برقی در ایران، از سوی گروه مپنا در برج میلاد تهران در زمینی به مساحت بیش از ۷۰۰ متر مربع اجرا و عصر روز چهارشنبه، اول خرداد ۱۳۹۸، افتتاح شد.

این ایستگاه مجهز به شارژر سریع خودرو برقی شامل یک خروجی شارژ AC با توان ۴۳ کیلووات قابل استفاده برای تمام خودروهای برقی استاندارد دنیا و یک خروجی شارژ سریع DC با توان ۵۰ کیلووات تحت پروتکل CHAdeMO قابل استفاده برای خودروهای شرق آسیا شامل خودروهای میتسوبیشی، کیا، نیسان و… است. ایستگاه برج میلاد همچنین دارای شارژر کند خودرو برقی با توان ۴٫۷ کیلووات است که می‌تواند همه خودروهای برقی استاندارد را تأمین توان کند. جایگاه شارژ خودروهای برقی گروه مپنا، مجهز به دو شارژر ۵٫۵ کیلوواتی موتورسیکلت برقی است و به‌سهولت توان شارژ موتورسیکلت‌های برقی را هم دارد.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=35029

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.