• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
11

تاکید آمریکا بر اتحاد با ژاپن در مقابل چین

  • کد خبر : 35033
  • 02 ژوئن 2021 - 16:04
همکاری مشترک آمریکا و ژاپن

فرمانده نیروهای آمریکایی در منطقه ایندوپاسیفیک در دیدار با نخست وزیر ژاپن بر اهمیت اتحاد واشنگتن با توکیو در برابر چین تاکید کرد.

تاکید بر همکاری مشترک آمریکا و ژاپن

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جان آکوئیلینو، رئیس جدید فرماندهی آمریکا در منطقه هند- پاسیفیک که آوریل سال جاری میلادی این سمت را به دست گرفت و همچنین توشیمیتسو موته‌گی، وزیر امور خارجه ژاپن نگرانی‌های خود را درباره تلاش‌های فزاینده و مداوم چین در منطقه مورد مناقشه دریاهای چین شرقی و جنوبی به اشتراک گذاشتند.

وزارت امور خارجه ژاپن در بیانیه‌ای اعلام کرد، با توجه به شرایط کنونی اهمیت ائتلاف و اتحاد آمریکا و ژاپن بیش از هر زمان دیگری مهم است.

در ادامه این بیانیه آمده است: دو طرف همچنین بر اهمیت صلح و ثبات در منطقه تاکید کرده و برای تقویت ظرفیت‌های واکنش مشترک و بازدارندگی‌های موجود در دستیابی به یک منطقه آزاد هند-پاسیفیک توافق کردند.

منافع مشترک بین آمریکا و ژاپن

ژاپن و آمریکا به دنبال پیشبرد هدف منطقه آزاد هند-پاسیفیک بر اساس یک چهارچوب اقتصادی و دفاعی با عنوان گروه چهارجانبه هستند که شامل استرالیا و هند نیز می‌شود و هدفشان رویارویی با نفوذ فزاینده چین در منطقه است.

مخالفت‌های مشترک با چین

چین این گروه را یک بلوک طرد شده با تفکرات دوران جنگ سرد دانسته و آن را به شدت مورد انتقاد قرار داده است.

ژاپن همچنین به دنبال تقویت ظرفیت‌های نظامی خود در بحبوحه تنش‌های منطقه‌ای با چین در دریاهای چین جنوبی و شرقی است و به شدت نگران فعالیت‌های چین در اطراف و داخل آب‌های مورد ادعای خود است.

بر اساس قانون اساسی پس از جنگ جهانی دوم ژاپن، این کشور در استفاده از نیرو تنها برای دفاع شخصی خود محدود می‌شود اما در سال‌های اخیر نقش نظامی خود را گسترش داده است.

رئیس فرماندهی آمریکا در منطقه هند-پاسیفیک همچنین گفتگوهایی با نخست وزیر ژاپن، وزیر دفاع و مقام‌های ارشد نظامی این کشور داشت و درباره برنامه‌های موشکی و اتمی کره شمالی نیز گفتگو کرد.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=35033

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.