• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
14

خلاصه ای از حواشی مهم دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰

  • کد خبر : 35227
  • 08 ژوئن 2021 - 22:15
دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری 1400

دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ با حضور ۷ کاندیدای احراز صلاحیت شده توسط شورای نگهبان امروز سه‌شنبه ساعت ۱۷ در محل سازمان صدا و سیما برگزار شد.این مناظره که با موضوع فرهنگی سیاسی اجتماعی برگزار می‌شد با حواشی داغی همراه بود.

اشاره دوباره مهرعلیزاده در این مناظره به تحصیلات رئیسی، صدا و سیما عشقی شده‌!

مهرعلیزاده: اینکه در خصوص مدرک آقای رئیسی مطلبی گفتم حق بود. آقای رئیسی گفتند دفعه قبل بداخلاقی هایی صورت گرفته است. نمیدانم کدام بداخلاقی ها را میگویند. من فکر نمیکنم آذری زبان ها به ایشان توهین کرده باشند. آنچه در مناطق آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل ترک زبان ها هستند. اینکه در خصوص مدرک آقای رئیسی مطلبی گفتم حق بود. آقای رئیسی از نظر کلاسیک ۶ کلاس درس خواندند. ایشان معادل سازی کردند. علم اقتصاد مثل شیمی علم خاص خودش را میخواهد. صدا وسیما فیلم انتخاباتی من را سانسور کرد. صدا و سیما عشقی شده است.

ابداع واژه کاندیدای روکشی از سوی زاکانی

زاکانی: آقای همتی اگر ما کاندیدای پوششی هستیم شما کاندیدای روکشی هستید. آمده‌اید روی ۸ سال بلایی که سر مردم آوردید روکش بکشید! درصد مردم ایران ورزش نمی‌کنند. دولت روحانی برای مردم حوصله‌ای باقی نگذاشته است که بخواهند بروند ورزش کنند.

کنایه رئیسی به روحانی: دانشجو سال اول هم می‌داند وسط مذاکره نباید بگویند خزانه خالی است

رئیسی: کسانی در همین سالن مناظرات گفتند که ما زبان صحبت با دنیا را بلدیم، یک دانشجو هم می‌داند کسی که می‌خواهد مذاکره کند نباید بگوید آب خوردن به مذاکرات مربوط است و نباید بگوید خزانه خالی است

هر دولتی سرکار بیاید یکی از مسئولیت‌های مهمش رفع تحریم‌های ظالمانه است. خنثی سازی تحریم‌ها هم باید در دستور کار قرار بگیرد. اما اقتصادمان را شرطی نکنیم.

در این قسمت به سوال و جواب های مهم از هر یک از نامزدها  در این مناظره و جواب‌های جالب آنها میردازیم:

سوال از نامزد انتخابات ریاست جمهوری ، راهکار شما برای کاهش فاصله طبقاتی در کشور چیست؟

ابراهیم رئیسی: در جلسه قبل بداخلاقی شد. بر اساس قانون اجازه دفاع پیدا کردم. اما از این حق استفاده نمی کنم و قضاوت بر عهده مردم باشد. آذری زبان های عزیز بنده را مورد محبت قرار دادند. یکی از مشکلات جامعه ما فاصله طبقاتی است که محصول سیاست های غلط اقتصادی است. یکی از حقوق نجومی برخوردار است و یکی کمتر.

حقوق باید به عدالت پرداخت شود و ظرفیت ها باید بر اساس عدالت توزیع شود. در این صورت شاهد فاصله طبقاتی نیستیم. این محصول تصمیم گیری های غلط اقتصادی است. پرداخت تسهیلات به صورت ناعادلانه یکی از دلایل فاصله طبقاتی است. ارزهای چهار هزار و دویست تومانی از دلایل دیگر فاصله طبقاتی است.

برنامه شما برای افزایش امید در میان جوانان چیست؟

محسن رضایی: مشکلات مردم با شعار و وعده و حرفهای مفت حل نمی شود. مشکلات مردم ریشه اقتصادی دارد. انصراف نمی دهم و تا پایان هستم. من افتخار می کنم زاگرسی هستم و از قوم لر. در تمام دوران زندگیم از همه اقوام ایرانی استفاده کردم.

ا دولت های خواب آلوده که شب می خوابند و صبح قیمت بنزین را افزایش می دهند و مردم به خیابان می آیند و آن اتفاق ها می افتد، من از دولت خواب آلود جلوگیری می کنم. تا اخرین ریالی که از جیب شما رفته به جیب مردم بازمی گردد.

برنامه های شما برای افزایش اعتماد مردم به دولت چیست؟

سعید جلیلی: اگر فرهنگ سیاسی غلط را پاک نکنیم، ظرفیت ها و توانمندی های کشور افزایش پیدا نمی کند. اگر در فرهنگ سیاسی کشور نمایش جای کار واقعی را گرفت. نمی توان انتظار داشت کارها جلو برود، کشور با نمایش جلو نمی رود. اگر به جای ارائه نتیجه فرایند کار را توضیح دهید کار پیش نمی رود. اصلاح ساختار بودجه، اصلاح نظام بانکی، از جمله اصلاحاتی است که نتیجه ان باید ارائه شود، نه به صورت نمایشی.

مثلا می گوید توافق کردیم اما تحریم ها دوبرابر شده، بعد بگویید ما جام اخلاق را بردیم. زمانی که کشور را دو سال معطل یک تصمیم گذاشتید، زمانی که چند شغلی در میان مسولان رواج داشته باشد و یک ارزش شد. کار دنبال نمی شود. اگر می خواهیم برخی کارها را دنبال کنیم باید این فرهنگ سیاسی اصلاح شود.

روش شما برای اجرای سیاست کلی برجام چیست؟

محسن مهرعلیزاده: برجام باید احیا شود. ما آذری زبان نداریم. ترک زبان داریم. هیچ ترکی به اقای رئیسی توهین نکرده. اقای رئیسی قاضی هستند. بیشتر باید دقت کنند. جناب رئیسی از نظر کلاسیک شش کلاس بیشتر سواد ندارد. علم اقتصاد نیازمند علم کلاسیک است. فیلم تبایغاتی من را سانسور کردند. اقای قاضی چرا فیلترینگ داریم؟

برنامه شما برای انطباق نظام آموزشی با نیازهای بازار چیست؟

عبدالناصر همتی: مناظره شبیه مسابقه هفته شده. انتخاب میان بد و بدتر و خوب و خوبتر نیست. انتخاب میان افرادی است که می خواهد کنشگری به روی مردم بسته شود است و مردم باید تصمیم بگیرند. من صدای بی صداها و قدرت بی قدرتان هستم. دولت من حامی اسیب پذیرترین افراد جامعه هستم.

بازار رقابتی نقش مهمی در توسعه کشور دارد. سلامت، آموزش و رسیدگی به اشخاص آسیب پذیر بسیار اهمیت دارد.مدارس دولتی باید تقویت شود.

سیاست شما برای جلوگیری از تعارض در عملکرد بخش های مختلف دولت چیست؟

امیرحسین قاضی زاده هاشمی: اینکه ساحت علم را محصور کنیم انحصار طلبی است.

برنامه شما برای مقابله با عوامل و علل کاهش جمعیت چیست؟

علیرضا زاکانی: موضوع جمعیت به نقطه بحرانی رسیده. باید نرخ باروری را افزایش دهیم. زوج های نابارور را بیمه می کنم. کاری می کنم بچه دار شدن برای زوج ها ارزو نماند. دولت روحانی پوشک بچه را گران کرد. همین دولت بلایی بر سر مردم آورده که ۵۸ درصد خانه خود را برای خانه در تهران هزینه کنند برای همین دیگر امیدی به بچه دار شدن ندارند. توجهم را معطوف به حل مشکلات مسکن و هزینه های زندگی کنند. و شرایط ازدواج را تسهیل می کنم.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=35227

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.