• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
9

تخت‌روانچی: ایران تسلیم فشارهای آمریکا نخواهد شد / ساز و کار مالی اروپا کمکی به ایران نمی کند.

  • کد خبر : 3536
  • 01 جولای 2019 - 3:59

سفیر ایران در سازمان ملل گفت:  ایران تسلیم فشارهای آمریکا نخواهد شد و ساز و کار مالی اروپا کمکی به ایران نمی کند.

 مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در گفتگویی با فرید زکریا، مجری برنامه تفسیری سی. ان. ان آمریکا اعلام کرد: ایجاد ساز و کار مالی اروپا بدون انتقال پول هیچ کمکی به مشکلات ایران نمی‌کند.

گفتگوها و تهدیدات دو مقوله منحصراً جدا از یکدیگر هستند. ما با کسی گفتگو شروع نخواهیم کرد که تلاش می‌کند شما را بترساند و تحریم‌ها را علیه شما اعمال کند. ارعاب و اجبار با گفتگو همخوانی ندارد. تا زمانی که تهدیدات وجود دارد، ایران هیچ گونه گفتگو یا پیشنهاد گفتگو را به عنوان یک پیشنهاد واقعی و سازنده تلقی نخواهد کرد.

وی با بیان این موضوع گفت: تمام مشکلات از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای آغاز شد؛ واشنگتن باید از این تصمیم اشتباهش برگردد. ایران در شرایط فشار و تهدید هیچگاه مذاکره نمی‌کند.

وی در رابطه با اقدام ایران در کاهش تعهدات برجامی خود در پاسخ به تعلل طرف‌های مقابل گفت: در توافقنامه هسته‌ای بندهای مشخصی وجود دارد که به ایران اجازه می‌دهد برخی تعهدات را انجام ندهد. کاری که ما کرده‌ایم دقیقاً براساس بندهای ۲۶ و ۳۶ توافقنامه هسته‌ای است که به ایران اجازه می‌دهد در صورت خروج آمریکا از توافقنامه هسته‌ای, تعهدات خود را کاهش دهیم. ما برای مرحله نخست دو تعهد را مشخص کردیم. در ١ روز آینده اگر هیچ اتفاقی رخ ندهد، وارد مرحله دوم خواهیم شد و تا کنون هم عناصر مرحله دوم را اعلام کرده ایم.

ایران تسلیم فشارهای آمریکا نخواهد شد

تخت‌روانچی: ایران تسلیم فشارهای آمریکا نخواهد شد / ساز و کار مالی اروپا کمکی به ایران نمی کند.

تخت روانچی در این گفتگو همچنین عبور ایران از محدودیت اورانیوم غنی شده را نقض توافقنامه ندانست و در این ارتباط اعلام کرد: در توافقنامه هسته‌ای پاراگراف‌های مشخصی وجود دارد که به ایران اجازه می‌دهد برخی تعهدات را انجام ندهد. کاری که ما کرده ایم دقیقاً براساس پاراگراف ۲۶ و پاراگراف ۳۶ توافقنامه هسته‌ای است که به ایران اجازه می‌دهد در صورت خروج آمریکا از توافقنامه هسته‌ای، تعهدات خود را کاهش دهیم. ما برای مرحله نخست دو تعهد را مشخص کردیم. در ده روز آینده اگر هیچ اتفاقی رخ ندهد ما وارد مرحله دوم خواهیم شد و تا کنون هم عناصر مرحله دوم را اعلام کردیم.

سفیر ایران در سازمان ملل همچنین با انتقاد از ساز و کار مالی اروپا برای داد و ستد با ایران، موسوم به اینستکس گفت: آنها کُند عمل کردند. بیش از یکسال طول کشید که آنها چنین ساز و کاری را ایجاد کنند. ایجاد این ساز و کار خوب است اما کافی نیست. آنها باید شتاب کنند و در این ساز و کار پول تزریق کنند در غیر این صورت این ساز و کار هیچ کمکی نخواهد کرد چون ایجاد این ساز و کار مالی به خودی خود چیزی نیست که بتواند مشکلات ما را رفع کند.

تخت روانچی همچنین با رد اتهامات مرتبط با دست داشتن ایران در حادثه نفتکش‌ها عنوان کرد: این ادعا حتی مورد حمایت برخی از کشورهای منطقه – که از همپیمانان نزدیک آمریکا هم هستند – قرار نگرفته است. آنها چگونه می‌توانند ادعا کنند که این اتهامات درست است.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=3536

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.