• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
20

فعال‌سازی معادن در آذربایجان غربی؛ اقدامی برای ارزآوری و اشتغالزایی در ۸ سال

  • کد خبر : 35602
  • 20 ژوئن 2021 - 11:21
معادن آذربایجان غربی فرصتی برای سرمایه گذاری

معدن و صنایع معدنی به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های اشتغالزا و افزایش میزان گردش مالی و ارزآور قابل رقابت با درآمدهای حوزه نفتی، به ویژه استان آذربایجان غربی در سال‌های اخیر مورد توجه دولت قرار گرفته و در این رابطه اقدامات موثری در راستای فعال‌سازی این بخش صورت گرفته است

در کنار فعال سازی معادن، بهره گیری از ماشین آلات معدنی، اکتشاف، شناسایی و حل مشکلات معارضان محلی و دولتی با معدنکاران و مهم‌تر از همه اینها خام فروشی موضوعات مهمی است که دولت به آنها توجه کرده و تاکنون برنامه های موثری را در دستور کار قرار داده و به مرحله عمل رسانده است.

نگاهی به اقدامات دولت یازدهم و دوازدهم در راستای توسعه زیرساختی معادن و توجه به ظرفیت غنی معدنی نشان می دهد که افزایش قابل توجه صدور پروانه های بهره برداری و اکتشاف موجب شده تا این ظرفیت غنی بیش از پیش متبلور شده و به سمت شکوفایی بیشتر حرکت کند.

همچنین در هفته قبل محورهای دیگری از تلاش های دولت در هشت سال گذشته می توان به توسعه زیرساخت‌های درمانی و تامین تجهیزات پزشکی، نهضت احیای واحدهای تولیدی ، تقویت روابط بین ایران و اقلیم کردستان عراق به ویژه در حوزه تجاری و سرمایه گذاری، پیشرفت و تقویت زیرساخت روستاها در سراسر کشور به ویژه در بخش گازرسانی، آبیاری نوین و استفاده از مکانیزاسیون اشاره کرد.

معادن غنی در آذربایجان غربی نیازمند توجه مسئولان است

معادن آذربایجان غربی

آذربایجان‌غربی یکی از مناطق غنی کشور در حوزه معادن به شمار می رود که برای توسعه این بخش، دولت تدبیر و امید اهتمام قابل توجهی را داشته که نشانه این نگاه، رشد ۳۴ درصدی پروانه های بهره برداری و اکتشاف در استان طی هشت سال گذشته است.

مرکز ارومیه در گزارشی با عنوان رشد ۳۴درصدی پروانه‌ها، دستاوردی برای توسعه معدنی آذربایجان غربی به بررسی این اقدامات پرداخته و در مقدمه نوشته است: معدن و صنایع معدنی از جمله مهمترین بخش های درآمدساز در دنیای امروز به شمار می رود که میزان گردش مالی آن طی سال های اخیر در برخی کشورهای دنیا با درآمدهای حوزه نفتی برابری کرده و حتی بیشتر است.

تنوع و غنای ذخایر عظیم معدنی، ایران را به یکی از کشورهای با بیشترین پتانسیل در جهان تبدیل کرده است که وجود معادن غنی طلا، مس، فلزات گرانبها، آهن و دیگر اقلام مشابه شاهدی بر این مدعاست.

آذربایجان غربی نیز بین استان‌های مختلف کشور به لحاظ تنوع مواد معدنی بخش مهمی از ذخایر کشور را در خود جای داده و از نظر تنوع مواد معدنی با داشتن ۵۱ ماده معدنی جایگاه سوم کشور و از نظر ذخایر معدنی با داشتن یک میلیارد و ۲۲۷ میلیون تُن ذخیره مواد معدنی در جایگاه هفتم کشور قرار دارد که رتبه های بسیار خوبی در حوزه معدنی به شمار می رود.

حل مشکلات ۱۳۰۰ واحد تولیدی؛ گامی بلند در توسعه اقتصادی آذربایجان‌غربی

عنوان دیگر گزارش مرکز ارومیه از نهضت احیای واحدهای تولیدی با تدبیر دولت یازدهم و دوازدهم در آذربایجان‌غربی است که منجر به حل مشکلات هزار و ۳۰۰ واحد تولیدی و صنعتی شده است.

در بخشی از مقدمه این گزارش می خوانیم: یکی از مشکلات کشور در سال های طولانی گذشته، بیکاری مبتنی بر تعطیلی واحدهای تولیدی بوده که بدون شک فعال شدن واحدهای راکد و نیمه تعطیل در برعکس کردن این روند، اثر بسزایی داشته است.

مقوله تولید در شرایط حساس کنونی، مهم‌ترین موضوعی است که دستگاه‌های مختلف اجرایی برای تقویت و سرپا نگاه داشتن آن با عزمی راسخ به میدان آمده‌اند تا فرمایشات رهبر معظم انقلاب طی سال های اخیر در حوزه رونق و جهش تولید و همچنین مانع زدایی از این بخش را جامه عمل بپوشانند.

آذربایجان‌‎غربی یک‌هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی دارد که ۸۵۵ مورد از این تعداد فعال است و با این آمار از قطب‌های تولید کشور و صادرات کالا محسوب می‌شود که ۲۲ هزار و ۵۲۴ نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند.

مشکلاتی مانند کمبود نقدینگی، مواد اولیه، تحریم، نوسان قیمت ارز و فرسودگی ماشین آلات، بدهی‌های مالیاتی، بانکی، بیمه‌ای و پایین آمدن سطح درآمد سبب شده بخشی از واحدهای تولیدی این استان دچار رکود، تعطیلی یا نیمه تعطیلی شوند.

موقعیت ویژه آذربایجان‌غربی و علاقه سرمایه‌گذاران برای حضور در این استان به عنوان یک قطب اقتصادی، توجه مسوولان استانی و کشوری را جلب کرده است.

دستگاه‌های اجرایی و اداری از نماینده عالی دولت در استان تا دستگاه قضایی همگی بر امر حمایت از واحدهای تولیدی تاکید دارند تا صنعت آذربایجان غربی پویایی دوباره را به دست آورده و افزون بر ایجاد اشتغال، نیازهای داخلی و بازارهای هدف منطقه را در تسلط خود قرار دهد.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=35602

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.