• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
16

پردازنده‌های قابل پشتیبانی و پردازنده‌های ناسازگار با ویندوز ۱۱

  • کد خبر : 35871
  • 28 ژوئن 2021 - 12:57
پردازنده‌های ناسازگار با ویندوز

همانطور که می‌دانید دو روز پیش مایکروسافت به صورت رسمی از سیستم عامل جدید خود با نام ویندوز ۱۱ (Windows 11) رونمایی کرد و سیستم مورد نیاز برای اجرای این سیستم عامل را نیز با مطبوعات در میان گذاشت. اما طبق لیست پردازنده‌های قابل پشتیبانی که مایکروسافت منتشر کرده است، افزون بر مشکل TPM 2.0، بسیاری از پلتفرم‌های اینتل و AMD هم توانایی اجرای ویندوز ۱۱ را ندارند.

طبق اسناد و مدارک منتشر شده از سوی Microsoft، در حال حاضر سیستم عامل ویندوز ۱۱ با اکثر پردازنده‌های اینتل و AMD که بیش از چهار سال عمر دارند، سازگار نیست. البته باید در نظر داشت مشکل عدم پشتیبانی از این پردازنده‌ها با محدودیت TPM 2.0 که قبلاً اعلام شده است، هیچ ارتباطی ندارد.

ردموندی‌ها به تازگی فهرستی از تمامی CPUهایی که قادر به اجرای ویندوز ۱۱ هستند، منتشر کرده است و در ادامه با پردازنده‌های مهمی که در این لیست حضور ندارند آشنا می‌شویم.

پردازنده‌های اینتل

در حال حاضر هیچ‌کدام از پردازنده‌های قدیمی‌تر از Coffee Lake (نسل هشتم به قبل) واجد شرایط لازم برای اجرای ویندوز ۱۱ نیستند؛ پس با این وجود تمام پردازنده‌های نسل ششم و نسل هفتم تیم آبی در فهرست کنونی CPUهای اینتل حاضر نیستند. برای مثال پردازنده‌هایی چون Core i7-7700K، Core i7-7700HQ و Core i7-6700K که جزء محصولات پرفروش اینتل بوده و در بسیاری از لپ تاپ‌ها و PCهای کنونی یافت می‌شوند نیز از این دست محصولات هستند.

پردازنده‌های سازگار با ویندوز 11

همچنین برخی از پردازنده‌های پرچمدار و گران قیمت نسل نهم مانند Core i9-9980XE هم از فهرست ردموندی‌ها جا مانده‌اند. افزون بر این‌ها، پردازنده‌های HEDT (مخصوص دسکتاپ‌های بالارده) پیش از سری Cascade Lake نیز در حال حاضر توسط سیستم عامل جدید مایکروسافت پشتیبانی نمی‌شوند.

پردازنده‌های AMD

همانطور که انتظار می‌رود، در لیست جدید مایکروسافت خبری از پردازنده‌های Bulldozer ای ام دی نیست. همچنین جای نسل اول پردازنده‌های پرچمدار Threadripper تیم سرخ نیز در فهرست CPUهای AMD خالی است.

علاوه بر این‌ها، هرچند پردازنده‌های Ryzen 5 3400G و Ryzen 3 3200G با سیستم عامل ویندوز ۱۱ سازگاری دارند، اما CPUهای Ryzen 5 2400G و Ryzen 3 2200G پشتیبانی نمی‌شوند. در کنار این پردازنده‌ها، Ryzen 7 1700X، Ryzen 7 1800X و تمامی پردازنده‌های مرتبط با این دو نیز هم‌اکنون قابلیت اجرای Windows 11 مایکروسافت را ندارند.

اکنون این سوال مطرح می‌شود که چه پردازنده هایی توسط ویندوز ۱۱ پشتیبانی می‌شوند؟

برای مشاهده لیست رسمی پردازنده‌های قابل پشتیبانی توسط ویندوز ۱۱ اینجا را کلیک کنید 

آیا می‌توان در ادامه انتظار افزودن این پردازنده‌ها به لیست مایکروسافت را داشت؟

هرچند اضافه شدن بسیاری از پردازنده‌های غایب به فهرست‌های بعدی مایکروسافت دور از انتظار نیست و ممکن است در بروزرسانی‌های بعدی ویندوز ۱۱ شاهد این امر باشیم، اما بروزرسانی جدید مایکروسافت برای نرم افزار PC Health Check، احتمال به وقوع پیوستن این فرضیه را کم و کم‌تر کرده است.

ردر آپدیت جدید نرم افزار PC Health Check با وجود اینکه هنوز هم بسیاری از سیستم‌ها هنگام بررسی شرایط مورد نیاز برای نصب ویندوز ۱۱ با خطای TPM 2.0 مواجه می‌شوند، اما اکثر کاربران سیستم‌های مجهز به CPUهایی چون Core i7-6900K و Core i7-7700K با پیام جدیدی مبنی بر «عدم پشتیبانی ویندوز ۱۱ از پردازنده سیستم» مواجه می‌شوند.

در ابتدا همه‌ی علاقه‌مندان به ویندوز ۱۱ از محدودیت عجیب و غریب TPM 2.0 شکایت کردند و هرچند هنوز مایکروسافت به وضوح اعلام نکرده که آیا ماژول TPM 2.0 برای راه‌اندازی ویندوز ۱۱ ضروری است یا جزء ویژگی‌های پیشنهادی است، اما لیست پردازنده‌های واجد شرایط منتشر شده را می‌توان به عنوان بزرگ‌ترین ضعف عملکرد ردموندی‌ها در سیستم عامل جدید خود دانست.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=35871

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.