• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
12

ایران از کاهش تولید نفت معاف شد

  • کد خبر : 3588
  • 02 جولای 2019 - 6:13

وزیر نفت ایران با بیان اینکه خواسته های ایران در نشست ۱۷۶ اوپک وین محقق شد افزود: ایران همانند نشست گذشته اوپک از توافق کاهش تولید نفت معاف ماند.

به گزارش پایگاه خبری دخالت  به نقل از وزارت نفت، بیژن زنگنه امروز (سه‌شنبه، ۱۱ تیرماه) پس از پایان نشست وزرای اوپک که بیش از پنج ساعت به درازا کشید، در جمع خبرنگاران حاضر شد و در پاسخ به این پرسش که اصلاحات مورد نظر ایران در منشور همکاری اوپک و غیر اوپک چه بوده است، گفت: خوشبختانه همه اصلاحات انجام شد، مسئله اصلی این است که تصمیم‌های این مجموعه الزام‌آور نیست و هیچ تعهدی برای کشورها ندارد، ضمن اینکه به کشورها اجازه داده شد در صورت لزوم،  مجوزهای لازم را از دولت‌ها و مراجع بالاترشان بگیرند.

زنگنه با بیان اینکه «درباره تأمین منابع آن هم بحث شد» افزود: منابع مالی این همکاری بایستی جداگانه تصمیم گیری شود و بین اعضا تقسیم شود. به این ترتیب بار جدیدی بر اوپک تحمیل نمی‌شود.

او در پاسخ به سوالی درباره تأثیر این همکاری بر فعالیت اوپک گفت: اوپک؛ اوپک است و رئیس و نایب رئیس منشور همکاری اوپک و غیراوپک سالانه و به‌صورت دوره‌ای انتخاب خواهد شد.

کاهش تولید نفت

زنگنه: ایران از توافق کاهش تولید نفت معاف ماند

در اجلاس ۱۷۶ اوپک که از دیروز آغاز شده است، وزرا درباره نهادینه کردن همکاری اوپک و غیراوپک بحث و تبادل نظر کردند. این موضوع که در ماه‌های گذشته تحت بررسی کارشناسی قرار گرفت، ابهاماتی داشت و سبب شد وزیر نفت ایران مخالف جدی این طرح باشد.

زنگنه با این حال اظهار داشت اصلاحاتی در منشور این همکاری اعمال شد که نظر ایران را جلب کرد.

وزیر نفت همچنین پیش بینی کرد دولت با تصویب این منشور مخالفتی نخواهد کرد. وی گفت: منشور همکاری اوپک و غیراوپک کاملاً داوطلبانه است و از آنجا که الزام‌آور نیست فکر می‌کنم برای دولت ایران قابل پذیرش باشد.

وی افزود: هدف از همکاری منشور اوپک و غیراوپک، ایجاد سازوکار برای همکاری کشورهای غیرعضو اوپک با اوپک بدون عضویت در سازمان است.

به گفته زنگنه، محل نشست‌های منشور همکاری اوپک و غیراوپک فعلاً در دبیرخانه اوپک واقع در وین خواهد بود.

کاهش تولید نفت

وزیر نفت یادآور شد: ما تأکید کردیم که اوپک همچنان پابرجاست و این منشور و اصول و متن آن هیچ تأثیری بر اوپک ندارد.

وی اعلام کرد: ایران همچون گذشته، از کاهش تولید نفت معاف شده است.

زنگنه در پاسخ به این پرسش که آیا نتیجه جلسه امروز را برای ایران مطلوب می دانید؟، گفت: به نظرم جلسه خوبی بود و به چیزی که دنبال آن بودیم، رسیدیم.

زنگنه همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا اوپک سیاسی شده است، ادامه داد: چه بخواهیم و چه نخواهیم از آنجا که نفت تا حدودی سیاسی است، نمی‌توانیم این موضوع را که نفت یک ماهیت سیاسی قوی دارد، رد کنیم، اما عده‌ای از نفت به عنوان ابزاری علیه تولیدکننده‌هایی مانند ایران و ونزوئلا استفاده می کنند.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=3588

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.