• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
15

جلوگیری از قاچاق ۳۰۰ میلیون دلاری تبلت و موبایل‌واره‌ها با طرح رجیستری

  • کد خبر : 36051
  • 05 جولای 2021 - 16:13
جلوگیری از قاچاق تبلت و موبایل‌واره‌ها با طرح رجیستری

اجرای مرحله دوم طرح «رجیستری» علاوه بر ساماندهی بازار موبایل‌واره‌ها، از قاچاق سالانه ۳۰۰ میلیون دلاری به کشور جلوگیری خواهد کرد؛ در این راستا، ثبت ساعت‌های هوشمند سیمکارت‌خور از دیروز آغاز شده و رجیستری تبلت از ابتدای مردادماه انجام می‌شود.

در تازه‌ترین گام برای ساماندهی بازار موبایل و موبایل‌واره (دستگاه‌های سیم کارت‌خور)، قرار است تجهیزاتی مانند تبلت، ساعت هوشمند، مودم و … ثبت و رجیستری شود. با اجرای این طرح، جلوی جولان قاچاق‌چیان گرفته شده و همه تجیهزات، در سامانه‌های پیش‌بینی شده به ثبت می‌رسند.

در این راستا، چندی پیش، جلسه‌ای در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، با حضور ذینفعان دولتی و نمایندگانی از وزارت صنعت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و بانک‌مرکزی، نماینده سامانه همتا، اتحادیه فناوران رایانه و انجمن واردکنندگان تلفن‌همراه به‌عنوان بخش خصوصی برای بررسی طرح دوم رجیستری برگزار شد.

سخنگوی انجمن واردکنندگان تلفن‌همراه درباره جزئیات این جلسه  گفت: این جلسه با موضوع برنامه ریزی تامین بازار موبایل‌واره‌ها با اجرای طرح دوم رجیستری  برگزار شد. از ابتدای امسال، مبلغ ۸۶ میلیون دلار ثبت سفارش موبایل‌واره‌ها صورت گرفته است. در این جلسه پس از گزارشی که همتا درباره طرح رجیستری ارائه داد، بخش زیادی از نگرانی ذینفعان دولتی برطرف شد.

«محمدرضا عالیان» اضافه کرد: ضمن این‌که انجمن واردکنندگان تلفن همراه به‌عنوان بخش خصوصی این اطمینان را به ذینفعان دولتی داد که اگر ارز مورد نیاز تخصیص داده شود، در زمینه تأمین کالاها مشکلی نخواهیم داشت.

وی افزود: سال ۹۹ تقریباً ۲ میلیون دستگاه تبلت به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار، ۱۲۰ هزار دستگاه PDA (کامپیوترهایی قابل حمل و کوچک با صفحات لمسی)، اسکنر و مبدل به ارزش ۱۲ میلیون دلار و ۱۰۰ هزار ساعت هوشمند به ارزش ۵ میلیون دلار در شبکه ارتباطی کشور فعال شدند.

واردات موبایل‌واره‌ها به ارزش بیش از ۱۲۰ میلیون دلار

عالیان اشاره کرد: از ابتدای امسال تا ۹ تیر ۱۴۰۰، بیش از ۹۰۰ هزار دستگاه موبایل‌واره به ارزش ۱۲۰ میلیون دلار وارد کشور شده که تنها ۲ درصد آن قانونی است. مرحله دوم طرح رجیستری که موبایل‌واره‌ها را شامل می‌شود، از قاچاق ۳۰۰ میلیون دلار جلوگیری می‌کند. تکلیف قانونی بودجه ۱۴۰۰ برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز، احقاق حقوق مصرف‌کننده، گارانتی سلامت با اجرای مرحله دوم طرح رجیستری به سرانجام می‌رسد و پس از اجرای این طرح دولت درآمد ۷۰۰ میلیارد تومانی به دست می‌آورد.

سخنگوی انجمن واردکنندگان تلفن‌همراه درباره این‌که طرح رجیستری، قیمت تمام شده موبایل‌واره‌ها را با افزایش روبه‌رو می‌کند یا نه، افزود: اگر تمام مهره‌های اجرای این فرآیند به‌درستی چیده شود و تمام دستگاه‌ها وظیفه خود را به‌درستی انجام دهند، شاهد افزایش قیمت موبایل‌واره‌ها پس از اجرای طرح نخواهیم بود.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=36051

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.