• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
9

جهانگیری درباره قطعی آب و برق توضیح داد

  • کد خبر : 36105
  • 06 جولای 2021 - 21:12
جهانگیری درباره قطعی آب و برق و صحبت های وزیر نیرو توضیحات و دلایل خود را ارائه داد

 جهانگیری درباره قطعی آب و برق گفت: وزارت نیرو به همه اطمینان داد که به مراکز ضروری و مهم مثل بیمارستان‌ها تا این لحظه نه خاموشی داده و نه خاموشی خواهد داد.

اسحاق جهانگیری عصر سه شنبه در حاشیه بازدید از مرکز ملی راهبری شبکه برق کشور اظهار کرد: جلساتی در رابطه با خاموشی‌های اخیر برق در کشور با حضور وزیران کشور و نیرو برگزار و تصمیمات مهمی برای حل این مساله در این جلسات گرفته شد.

وی گفت: صنعت برق یکی از صنعت‌های مهم و پیشرو در ایران است، به فضل الهی در سنوات گذشته، سرمایه‌گذاری زیادی در حوزه برق کشور انجام شده است. در حدود ۸۵ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های حرارتی و آبی کشور است که در دنیا ظرفیت بالایی است و رتبه چهاردهم جهان را در این حوزه داریم.

جهانگیری درباره قطعی آب و برق: وضعیت خشکسالی باعث شده تا بهره برداری مناسب نداشته باشیم

معاون اول رییس‌جمهور گفت: میزانی از این ظرفیت که از نظرعملیاتی می‌توان استفاده کرد با احتساب نیروگاه‌های آبی حدود ۵۲ تا ۵۳ هزار مگاوات در مقطع فعلی است. وی ادامه داد: به دلیل شرایط خشکسالی، وضعیت سدها و پیش بینی آب شرب استان‌های مختلفی که از آب سدها استفاده می‌کنند، در مقطع فعلی یک نیروگاه آبی که حدود ۱۲ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده دارد حدود ۲ تا سه هزار مگاوات بیشتر متناسب با شرایط بهره‌برداری ندارد و یک محدودیت بسیار بالایی در استفاده از نیروگاه‌های آبی داریم.

جهانگیری تاکید کرد: افزایش حرارت و دمای کره زمین و همچنین گرمای کشور را داریم.گرمای بالا همزمان با خشکسالی را امسال داشتیم و به همین دلیل میزان مصرف افزایش پیدا کرده و طبق آماری که وزارت نیرو در جلسه امروز اعلام کرد اکنون حدود ۶۴ هزار مگاوات مصرف برق داریم اما حدود ۵۳ هزار مگاوات ظرفیت تولید است و ۱۱ تا ۱۲ هزار مگاوات کسری در حوزه تولید برق داریم.

وی افزود: مصوبه‌ای را چندی قبل دولت ارائه کرد و در طول سنوات گذشته هم وزارت نیرو همواره این کار را انجام می‌داد و بر اساس آن با واحدهای مصرف خصوصا در بخش صنعت توافق می‌شد که مصرفشان از ساعات اوج مصرف به ساعات دیگری منتقل شود.

ساعات ۹-۱۰ صبح تا غروب ساعات اوج مصرف برق است

معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه ساعات ۹، ۱۰ صبح تا غروب ساعات اوج مصرف برق است، گفت: به دلیل مصرف بخش خانگی برای دستگاه‌های سرمایشی و فعالیت کامل واحدهای تولیدی و سیستم اداری و تجاری در این ساعات، بیشترین مصرف را در این ساعات شاهد هستیم. وی افزود: وزارت نیرو یکی از کارهایی که انجام می‌داد تقسیم این پیک مصرف بود که این بار هم این کار را انجام داد.

جهانگیری گفت: براساس مصوبه دولت که خردادماه صادر شد، وزارت نیرو به دستگاه‌ها این اجازه را داد که با تغییر ساعات شروع و پایان کار ادارات در استان‌های مختلف و تنظیم میزان دمای اتاق‌ها در ادارات به شکلی که کمتر از ۲۵ درجه نباشد، مصرف برق را در ساعات اوج مصرف مدیریت کنند. بر این اساس، اگر در ساعات تعطیلی ادارات، واحد سرمایشی یا واحد مصرف‌کننده برق روشن باشد مسئولیت متوجه رییس اداره است و رییسان ادارات موظف به رعایت این دستورالعمل هستند و در صورت رعایت نکردن با آنها برخورد خواهد شد.

 ادامه توضیحات جهانگیری درباره قطعی آب و برق و خاموشی های خانگی

وی با اشاره به خاموشی‌های خانگی در روزهای اخیر خاطرنشان کرد: مردم به شدت اذیت شدند و فشارهای زیادی را به خاطر خاموشی‌ها تحمل کردند و امروز آقای رییس جمهوری در نهایت تواضع و خلوص نیت از مردم عزیز به خاطر این خاموشی‌ها عذرخواهی کردند.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به این موضوع که امروز تصمیمات مهمی در خصوص مدیریت مصرف برق در کشور گرفته شد، گفت: یکی از تصمیمات این است که وزیر نیرو در این دو سه هفته تا اوایل مردادماه از اختیارات کامل برخوردار خواهد بود و طبق اصل ۱۲۷ و ۱۳۸ قانون اساسی، اختیارات دولت به وزیر نیرو در حوزه برق داده خواهد شد که در جلسه فردای هیات دولت در این مورد تصمیم‌گیری می‌شود.

جهانگیری با بیان اینکه وزیر نیرو در این چند هفته در نقش فرماندهی مدیریت مصرف برق کشور قرار خواهد گرفت، افزود: در این بازه زمانی، دستور وزیر نیرو برای همه دستگاه‌های دیگر لازم‌الاجرا خواهد بود که امیدواریم ان‌شاءالله این نقش را به خوبی ایفا کند. وزارت نیرو به همه اطمینان داده و می‌دهد که به مراکز ضروری و مهم مثل بیمارستان‌ها تا این لحظه نه خاموشی داده و نه خاموشی خواهد داد.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=36105

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.