• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
25

ترامپ بار دیگر ایران را به نقض برجام از همان ابتدا متهم کرد

  • کد خبر : 3634
  • 03 جولای 2019 - 8:15

در واکنشی تازه به اقدام اخیر ایران در زمینه غنی‌سازی اورانیوم، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در یک پیام توییتری که سه‌شنبه شب منتشر شد بار دیگر ایران را به نقض توافق اتمی موسوم به برجام متهم کرد.

رئیس جمهوری آمریکا در مطلبی در حساب توییتر خود در روز چهارشنبه، ١٢ تیر (٣ ژوئیه)، نوشت: “ایران مدت‌ها قبل از اینکه من رئیس جمهوری شوم مشغول زیر پا گذاشتن معامله هسته‌ای ۱۵۰ میلیارد دلاری (به اضافه ۱.۸ میلیارد دلار نقد از آمریکا) با آمریکا و دیگرانی بوده که چیزی هم نپرداختند – و حالا از محدودیت ذخیره‌سازی هم تجاوز کرده است. خوب نیست!”

به گفته آقای ترامپ، تهران «مدت‌ها پیش از آن که من رئیس جمهور شوم» توافق اتمی خود با پنج کشور عضو برجام را زیر پا گذاشته بود.

دونالد ترامپ روز دوشنبه نیز گفته بود که جمهوری اسلامی با این اقدام در واقع «با آتش بازی می‌کند».

اما اتهام نقض برجام به دست تهران حتی پیش از آن که آمریکا از این قرارداد خارج شود نکته‌ای است که پیشتر هم در بیانیه کاخ سفید در روز دوشنبه مورد اشاره قرار گرفته و واکنش محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، را در پی داشت.

دولت ترامپ پس از خروج از توافق اتمی با ایران در اردیبهشت‌ماه سال گذشته اعلام کرد هرگز به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را نخواهد داد، اما آماده مذاکره برای دستیابی به توافقی جامع‌تر، بدون هیچ پیش‌شرطی، است.

ایران می‌گوید هرگز اقدام به ساخت سلاح هسته‌ای نخواهد کرد و حاضر به مذاکره مجدد با آمریکا هم نیست.

ترامپ ایران را به تخطی همیشگی از معامله اتمی ‘١۵٠ میلیارد دلاری’ متهم کرد

ظاهرا منظور آقای ترامپ از “معامله ۱۵۰ میلیارد دلاری” آزاد شدن چند میلیارد عواید ارزی مسدود شده ایران در زمان تحریم هسته‌ای سابق بود که با دستیابی به برجام آزاد شد. مقامات آمریکایی رهبران جمهوری اسلامی را متهم کرده‌اند که به جای استفاده از این مبلغ جهت بهبود شرایط اقتصادی کشورشان، آن را برای حمایت و تامین مالی حکومت سوریه، “گروه‌های تروریستی” و “بی‌ثبات سازی منطقه” از طریق دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر و سوءاستفاده شخصی به کار برده‌اند.

در مورد پرداخت ۱.۸ میلیارد دلاری آمریکا نیز، در سال ۲۰۱۶ جمهوری اسلامی سرانجام چند ایرانی دارای تابعیت دوگانه آمریکایی را که به اتهامات امنیتی و جاسوسی در ایران زندانی بودند آزاد کرد.

در آن زمان فاش شد که دولت وقت آمریکا همزمان با آزادی این افراد، مبلغی را به صورت نقد با هواپیما به ایران فرستاده است. به گفته مقامات وقت آمریکا، این مبلغ بخشی از اموال مسدود شده ایران در آمریکا بود و ارسال آن به ایران به آزادی این گروه از زندانیان ارتباطی نداشت. آقای ترامپ که در آن زمان سرگرم مبارزات انتخاباتی بود، این اقدام را باج‌دهی برای آزادی گروگان‌های آمریکایی توصیف و آن را محکوم کرد.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=3634

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.