• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
11

مفاهیم رایج و کاربردی در ارز دیجیتال

  • کد خبر : 36378
  • 15 جولای 2021 - 22:01
مفاهیم رایج و کاربردی در ارز دیجیتال

آشنایی با اصطلاحات و مفاهیم رایج و کاربردی در ارز دیجیتال برای افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها را دارند، الزامی است. اصطلاحات به‌کاربرده شده در این بازار مالی، عمدتاً با سایر بازارهای سرمایه‌گذاری متفاوت است؛ که این موضوع هم به دلیل نو بودن مفهومی به نام کریپتوکارنسی و هم به دلیل حس شوخ طبیعی افرادی است که در این بازار، فعالیت دارند.

این روزها همه درباره بیت کوین و قابلیت‌های بی‌شمار این ارز دیجیتال صحبت می‌کنند. از ناآشناترین افراد به دنیای فناوری تا فعالان بورس، همگی به این پدیده انقلابی قرن بیست‌ویکم علاقه‌مند شده‌اند؛ اما کمتر کسی درباره اصطلاحات و لغات تخصصی این حوزه اطلاعات کافی دارد. درادامه با زومیت همراه باشید تا با بخشی از این لغات تخصصی آشنا شوید.

کریپتو (Crypto) یکی مهم ترین مفاهیم رایج و کاربردی در ارز دیجیتال

مخفف کریپتوکارنسی (Cryptocurrency) به‌معنای رمزارز.

فیات (Fiat)

پول بدون پشتوانه. سال‌ها پیش طلا یا دیگر فلزات گران‌بها پشتوانه پول‌های ملی جهان بودند. پس از اینکه ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، در سال ۱۹۷۱ یک‌طرفه قابلیت تبدیل دلار به طلا را لغو کرد، بیشتر ارزهای دنیا روند مشابهی در پیش گرفتند و امروزه، تقریبا تمامی ارزهای ملی جهان، ازجمله ریال بدون پشتوانه یا فیات هستند.

 FIAT از مفاهیم رایج و کاربردی در ارز دیجیتال

توکن (Token)، کوین (Coin)

اگر بخواهیم بسیار ساده و ابتدایی توضیح دهیم، در دنیای رمزارز، به ارزهایی کوین گفته می‌شود که روی بلاک‌چین بومی خود هستند (مانند بیت کوین روی شبکه بیت کوین یا اتر روی شبکه اتریوم) و به ارزهایی توکن می‌گویند که به‌صورت قرارداد هوشمند روی یکی از بلاک‌چین‌های دیگر حضور دارند (مانند تتر روی بلاک چین اتریوم یا ترون). به توکن‌های موجود در پلتفرم اتریوم توکن ERC-20 و توکن‌های شبکه ترون TRC20 و توکن‌های شبکه هوشمند بایننس BEP20 گفته می‌شود. برای آشنایی بیشتر با تفاوت Coin و Token، مقاله «آشنایی با دسته‌بندی‌های مختلف رمزارزها» را در زومیت می‌توانید بخوانید.

پورتفو، پورتفوی، پورتفولیو (Portfolio)

مجموعه‌ای از سرمایه‌گذاری‌های مالی مانند سهام، فلزات گران‌بها، املاک، ارز، رمزارز و… و به بیان ساده سبد سرمایه‌گذاری.

ترنزکشن (Transaction)

تراکنش. انتقال رمزارز از یک آدرس به آدرسی دیگر

ترنزکشن فی (Transaction Fee)

هزینه تراکنش

گس فی (Gas Fee)

هزینه تراکنش در شبکه اتریوم.

ماین، ماینر Mine / Miner

استخراج‌کردن، استخراج‌کننده. کسی یا دستگاهی که با دراختیارگذاشتن قدرت پردازشی، علاوه‌بر تأمین امنیت شبکه رمزارز و تأیید تراکنش‌ها، مقداری کوین به‌عنوان پاداش دریافت یا به‌اصطلاح استخراج می‌کند.

ماینر از مفاهیم رایج و کاربردی در ارز دیجیتال

صرافی غیر متمرکز (DEX)

صرافی‌هایی که در آن‌ها تراکنش همتابه‌همتا (peer to peer یا p2p) انجام می‌شود؛ یعنی رمزارزها مستقیم و بدون واسطه بین کاربران معامله می‌شود. برخلاف صرافی‌های متمرکز، در DEXها کلید خصوصی و رمزارز در تمام طول فرایند دراختیار کاربر است و حساب کاربری و موجودی نزد صرافی وجود ندارد. صرافی‌های غیرمتمرکز به احراز هویت نیازی ندارند. ازجمله صرافی‌های غیرمتمرکز مشهور می‌توان به یونی سواپ (Uniswap) و پنکیک سواپ (Pancakeswap) اشاره کرد. برای آشنایی بیشتر با صرافی غیر متمرکز (DEX)،

والت (Wallet)

کیف‌پول. در دنیای رمزارز، به کیف‌پول نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری اشاره می‌کند که با آن ارز دیجیتال می‌توان دریافت یا ارسال کرد. از معروف‌ترین والت‌های مخصوص بیت‌کوین می‌توان به الکترام، سامورایی والت و بلو والت اشاره کرد. همچنین از معروف‌ترین والت‌های با قابلیت پشتیبانی از چندین رمزارز می‌توان از تراست والت، اگزودوس، کوینومی و متامسک نام برد.

کیف‌پول سخت‌افزاری (Hardware Wallet)

نوعی کیف‌‌پول است که در آن‌ها کلید خصوصی (Private Key) هیچ‌گاه در دستگاه آنلاین قرار نمی‌گیرد. به این نوع کیف‌ها «والت سرد» (Cold Wallet) نیز گفته می‌شود. از معروف‌ترین کیف پول‌های سخت‌افزاری می‌توان به لجر (Ledger) و ترزور (Trezor) اشاره کرد.

کلید عمومی، کلید خصوصی (Public Key, Private Key)

به‌صورت بسیار ساده و ابتدایی، در دنیای رمزارزها کلید عمومی معادل نام کاربری یا یوزرنیم و کلید خصوصی معادل پسورد است. اما به‌صورت دقیق و علمی‌تر:

در رمزنگاری نامتقارن (Asymmetric Cryptography) از دو جفت کلید استفاده می‌شود: کلید عمومی که هرکسی می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد و کلید خصوصی که تنها باید دراختیار صاحب کلید باشد. جفت‌های کلید عمومی-خصوصی با استفاده از تابع‌های یک‌طرفه‌ی ریاضی ساخته می‌شوند (یعنی با داشتن کلید خصوصی می‌توان به کلید عمومی رسید، ولی برعکس این فرایند ممکن نیست). اگر کلید عمومی شخصی را داشته باشید می‌توانید برای او پیام (یا در اینجا کوین و توکن) بفرستید و صاحب آن کلید عمومی می‌تواند با استفاده از کلید خصوصی‌اش به محتوای پیام (یا در اینجا کوین و توکن) دسترسی داشته باشد.

سید (Seed Phrase)، کلمات بازیابی (Recovery Phrase)

عبارت سید به مجموعه‌ای از کلمات گفته می‌شود که با استفاده از آن‌ها می‌توان کیف پول یا یک جفت کلید عمومی-خصوصی را بازیابی کرد. از آنجایی که کلیدهای خصوصی معمولا رشته‌های بلندی از اعداد و حروف بزرگ و کوچک هستند و درنتیجه یادداشت کردن، به‌خاطر سپردن یا نگه‌داری از آن‌ها سخت است، روش‌های مختلفی از جمله BIP39 توسعه داده شده‌اند تا با استفاده از رشته‌ای ۱۲ یا ۲۴ تایی از کلمات بتوان کلید خصوصی تولید کرد. باید توجه داشته باشید که عبارت سید معادل کلید خصوصی و درنتیجه تمام دارایی شما است؛ درنتیجه:

  1. نباید آن را وارد هیچ دستگاه آنلاین یا نرم‌افزاری کنید.
  2. به‌هیچ‌وجه دراختیار هیچ کس قرار ندهید.
  3. تنها روی کاغذ یادداشت و از آن چندین نسخه‌ی پشتیبان تهیه کنید.

ایردراپ (AirDrop)

حرکتی تبلیغاتی برای شناساندن رمزارزی جدید است. برخی پروژه‌های جدید در دنیای کریپتوکارنسی برای اینکه بتوانند توجه افراد بیشتری را به‌خود جلب کنند، کوین یا توکن خود را به‌رایگان به تعداد زیادی والت ارسال می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با اصطلاح ایردراپ.

عرضه اولیه کوین یا توکن ICO / ITO

تقریبا مشابه عرضه اولیه سهام در بورس. برخی پروژه‌های کریپتوکارنسی برای جذب سرمایه به‌سراغ عرضه اولیه کوین (Initial Coin Offering) می‌روند.

ان اف تی (NFT)

توکن غیر‌قابل‌معاوضه. توکنی است که گواهی می‌دهد دارایی دیجیتال خاصی (مانند نقاشی، موسیقی، ویدئو و…) منحصربه‌فرد است.

NFT یکی از مفاهیم رایج و کاربردی در ارز دیجیتال

وایت پیپر (Whitepaper)

خالقان یا دولوپرهای یک رمزارز سندی درباره‌ی جزئیات فنی، ویژگی‌ها، هدف، کاربردها و به‌طور کلی فلسفه‌ی رمزارز خود تولید می‌کنند که به وایت پیپر مشهور است. وایت پیپر بیت کوین در سال ۲۰۰۸ توسط ساتوشی ناکاموتو و وایت پیپر اتریوم در سال ۲۰۱۳ توسط ویتالیک بوترین منتشر شد.

ساتوشی (Satoshi) یکی دیگر از مفاهیم رایج و کاربردی در ارز دیجیتال

نام مستعار خالق (یا خالقان) بیت کوین. هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو مشخص نیست؛ اما ازجمله افرادی که احتمال می‌رود خالق بیت‌کوین باشند می‌توان به هال فینی، آدام بک، نیک زابو، پال لرو و دورین ناکاموتو اشاره کرد.

اصطلاح ساتوشی همچنین می‌تواند اشاره به کوچک‌ترین واحد بیت کوین داشته باشد. هر بیت کوین را می‌توان به ۱۰۰ میلیون واحد تقسیم کرد که کوچک‌ترین واحد آن با نام ساتوشی (Sat) شناخته می‌شود. برای واحدهای کمتر از یک بیت کوین از میلی بیت کوین (mBTC) و میکرو بیت کوین یا بیت (μBTC) نیز استفاده می‌شود.

ترید، تریدر Trade / Trader

ترید به‌معنای معامله است و تریدر به کسی می‌گویند که حرفه‌ای رمزارز یا هر دارایی دیگر را معامله می‌کند.

تحلیل تکنیکال (Technical Analysis)

به تحلیل با استفاده از طرح‌های (پترن‌های) موجود در نمودارهای قیمتی و پیش‌بینی روند بازار با استفاده از داده‌های تاریخی آن، تحلیل تکنیکال یا تحلیل فنی می‌گویند. برای مثال، خرید و فروش یک رمزارز برمبنای شکسته‌شدن سطوح مقاومت و حمایت، RSI و… ترید براساس تحلیل تکنیکال است.

تحلیل فاندامنتال (Fundamental analysis)

به تحلیل برمبنای عوامل خارجی تأثیرگذار بر بازار (مانند قانون‌گذاری کشورها، وضعیت کلی اقتصاد، گزارش مالی شرکت‌ها و…) تحلیل فاندامنتال یا بنیادی می‌گویند. برای مثال سرمایه‌گذاری روی یک رمزارز به‌دلیل اینکه بلاکچین آن مقیاس‌پذیرتر است یا شبکه‌ی آن به‌زودی به‌روزرسانی بزرگی دریافت می‌کند یا شرکت بزرگی اعلام کرده که از این رمزارز پشتیبانی خواهد کرد و… سرمایه‌گذاری براساس تحلیل فاندامنتال است.

کندل (Candle)

کندل در لغت به‌معنای شمع است. در نمودارها و چارت‌های قیمتی از تکنیکی به‌نام نمودار شمع ژاپنی استفاده می‌شود. در این روش، هر شمع نشان‌دهنده‌ی تغییرات قیمتی در یک بازه‌ی زمانی مشخص است؛ به‌این صورت که بدنه‌ی شمع قیمت را در ابتدای و انتهای بازه مشخص می‌کند و خط نازکی که از شمع بیرون می‌زند (شدو، Shadow) نشان‌دهنده‌ی حداکثر و حداقل قیمت در آن بازه است. اگر قیمت ابتدای بازه‌ی زمانی از انتهای آن بیشتر باشد، کندل معمولا با رنگ سبز نشان داده می‌شود و درصورت کاهش قیمت کندل قرمز خواهد بود. کندل‌های قیمتی معمولا در بازه‌های ۱ ساعته، ۴ ساعته، روزانه، هفتگی و ماهانه بررسی می‌شوند.

اسپات (Spot)

خریدوفروش از نوع اسپات به نوعی قرارداد می‌گویند که تراکنش و نهایی‌شدن معامله در همان لحظه باشد. درمقابل این نوع خریدوفروش، معاملات آتی یا فیوچرز (Futures) قرار دارد.

فیوچرز (Futures)

بازار معاملات آتی. در این نوع معاملات که در تمامی بازارهای مالی وجود دارد، فروشنده تضمین می‌دهد در آینده کالایی را دراختیار خریدار قرار دهد که اکنون قیمت آن را دریافت کرده است. برخی صرافی‌های رمزارز در قسمت معاملات فیوچرز امکان خرید و فروش با اهرم‌هایی با ضرایب بسیار بالا (تا ۱۲۵) را فراهم می‌کنند.

لیمیت اوردر (Limit Order)

ثبت سفارش خرید یا فروش با قیمتی مشخص. برای مثال، ثبت سفارش خرید با قیمتی کمتر از قیمت فعلی بازار یا ثبت سفارش فروش با قیمتی بیشتر از قیمت لحظه‌ای.

استاپ لاس (Stop Loss)

ثبت سفارش فروش درصورتی که قیمت از مقدار تعیین‌شده کمتر شود. برای مثال فرض کنید بیت کوین با قیمت ۵۰ هزار دلار خریداری می‌کنید و استاپ لاس را روی ۴۵ هزار دلار (۱۰ درصد ضرر) تنظیم می‌کنید. این یعنی اگر قیمت بیت کوین تا ۴۵ هزار دلار سقوط کرد، صرافی دارایی شما را می‌فروشد تا از ضرر بیش از ۱۰ درصدی دارایی شما جلوگیری کند.

تارگت (Target)

هدف قیمتی، چه برای خرید چه فروش.

لانگ (Long)

وقتی خریدار انتظار دارد قیمت نوعی دارایی افزایش پیدا کند و با این فرض آن دارایی را به‌قصد فروش با سود در آینده بخرید، به‌اصطلاح می‌گویند فرد روی آن دارایی پوزیشن لانگ دارد.

شورت (Short)

فروش استقراضی. بعضی صرافی‌ها این امکان را دراختیار کاربر قرار می‌دهند تا ارزی را بفروشد که دراختیار ندارد. برای مثال، فرض کنید انتظار دارید قیمت بیت کوین سقوط کند و درنتیجه تصمیم می‌گیرید «بیت کوین را شورت کنید». صرافی به شما یک بیت کوین قرض می‌دهد و شما در همان لحظه آن را با قیمت ۵۰ هزار دلار می‌فروشید. حالا شما صاحب ۵۰ هزار دلار پول نقد هستید؛ اما یک بیت کوین به صرافی بدهکارید. پیش‌بینی شما درست از آب درمی‌آید و هفته آینده قیمت بیت کوین تا ۴۰ هزار دلار سقوط می‌کند. حالا شما یک بیت کوین ۴۰ هزار دلاری می‌خرید و به صرافی پس می‌دهید. ۱۰ هزار دلار هم برایتان باقی می‌ماند. این یعنی در پوزیشن شورت، فرد با افت قیمت سود می‌کند.

مارجین و اهرم (لوریج، Leverage)

اگر سرمایه‌گذار با قرض‌گرفتن اعتبار از صرافی، بیشتر از میزان سرمایه واقعی‌اش خرید کند، به آن معامله Margin Trading یا معامله با مارجین گفته می‌شود. برای مثال، اگر ۵۰ دلار داشته باشید و با قرض‌گرفتن ۵۰ دلار از صرافی، ۱۰۰ دلار خرید کنید، به‌اصطلاح خرید مارجین با ضریب یا لوریج ۲X کرده‌اید.

لیکویید (Liquid)

لیکوییدیتی به‌معنی نقدینگی و اصطلاح لیکویید شدن یا کردن در بازارهای مالی به‌معنی نقد شدن یا کردن است. در دنیای کریپتوکارنسی، معمولا وقتی از این اصلاح استفاده می‌شود که به‌دلیل کاهش ارزش یک رمزارز، صرافی موجودی پوزیشن اهرم‌دار کاربر را به‌فروش می‌گذارد تا وامش را پس بگیرد. برای نمونه، اگر مثال بالا را در نظر بگیریم، درصورتی‌که قیمت ارز خریده‌شده ۵۰ درصد سقوط کند، صرافی تمام دارایی کاربر را می‌فروشد یا به‌اصطلاح او را لیکویید می‌کند تا ۵۰ دلار وامش را پس بگیرد.

دیوار خرید، دیوار فروش (Buy, Sell Wall)

هنگامی که در قیمتی خاص مقدار زیادی سفارش خرید یا فروش وجود دارد، به‌اصطلاح گفته می‌شود در آن نقطه حمایت یا مقاومت قوی یا دیوار خرید یا فروش قرار دارد.

RSI

شاخص قدرت نسبی (Relative Strength Index). یکی از اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی است که با اندازه‌گیری تغییرات اخیر قیمت، نشان می‌دهد که یک سهام یا ارز در وضعیت بیش‌ازحد خریداری شده (overbought، معمولا RSI بالاتر از ۷۰) یا بیش‌ازحد فروخته شده (oversold، معمولا RSI زیر ۳۰) قرار دارد.

 ATH

مخفف عبارت All Time High به‌معنی سقف تاریخی و بیشترین قیمتی است که رمزارز در تاریخ پیدایش خود توانسته ثبت کند. در زمان انتشار این مقاله، ATH بیت کوین حدود ۶۴،۸۰۰ دلار است.

مون (Moon)

ماه. اصطلاحی در جامعه کریپتوکارنسی برای اشاره به اینکه رمزارزی رشد بسیار زیادی تجربه کرده است یا انتظار می‌رود تجربه کند.

Moon از مفاهیم رایج و کاربردی در ارز دیجیتالREKT

با خاک یکسان شدن. نگارش عمدا اشتباه کلمه Wrecked به‌معنای نابود شدن است و هنگامی که سرمایه‌گذار در بازار مالی اکثر سرمایه‌ی خود را از دست می‌دهد و به مرز ورشکستگی می‌رسد گفته می‌شود.

بایننس (Binance)

یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین صرافی‌های کریپتوکارنسی در دنیا.

آربیتراژ (Arbitrage)

همان‌طور که قیمت کالا در بازارهای مختلف یکسان نیست، در دنیای کریپتوکارنسی نیز به‌دلیل تفاوت عرضه و تقاضا در صرافی‌های مختلف، ممکن است قیمت لحظه‌ای رمزارزی خاص در دو صرافی مختلف با یکدیگر متفاوت باشد. به خرید ارزان در یک بازار و فروش گران‌تر در بازاری دیگر، آربیتراژ گفته می‌شود. به‌دلیل ماهیت بازار رمزارز، این فرایند معمولا توسط بات‌ها انجام می‌شود.

KYC

مخفف عبارت Know Your Costumer به‌معنای «شناختن مشتری» یا همان احراز هویت است. صرافی‌های رمزارز به‌دلیل قوانین محلی (مانند قوانین مالیاتی و ضد پولشویی) در بعضی کشورها تنها به مشتریانی رمزارز می‌فروشند که هویت آن‌ها احراز شده باشد.

۲FA

مخفف عبارت Two-Factor Authentication یا احراز هویت دومرحله‌ای است. بسیاری از صرافی‌ها برای حفظ امنیت دارایی کاربران خود از ابزارهایی مانند گوگل آتنتیکیتور، ارسال ایمیل یا SMS برای تأیید دو یا چند مرحله‌ای استفاده می‌کنند.

آلت کوین (Alt Coin)

هر رمزارزی به‌جز بیت کوین (درحال‌حاضر بیش از ۹ هزار آلت کوین وجود دارد).

استیبل کوین (Stable Coin)

استیبل در انگلیسی به‌معنای پایدار و باثبات است. به رمزارزهایی که ارز رایج یکی از کشورهای دنیا پشتوانه‌ی آن‌ها است و قیمت آن‌ها نسبت به آن ارز تقریبا ثابت و بدون تغییر است، استیبل کوین گفته می‌شود. از مشهورترین استیبل کوین‌ها می‌توان به تتر (USDT) متعلق به صرافی بیتفینکس، BUSD متعلق به صرافی بایننس و USDC (حاصل همکاری اعضای صرافی کوین بیس و شرکت بیت مین) نام برد که همگی برابر یک دلار آمریکا هستند.

هارد فورک، سافت فورک (Harf Fork, Soft Fork)

هنگامی که تغییری در کد یا پروتکل یک رمزارز ایجاد می‌شود و بلاکچین آن به‌صورت بالقوه در دو مسیر متفاوت قرار می‌گیرد، به‌اصطلاح یک فورک ایجاد می‌شود. هنگامی که قوانین شبکه‌ی یک ارز به‌قدری تغییر کند که نرم‌افزار قدیمی دیگر نتواند بلاک‌های جدید را تأیید کند، به‌اصطلاح یک هارد فورک به‌وجود می‌آید. اگر تعداد زیادی از نودها و ماینرها تصمیم بگیرند به استفاده از نرم‌افزار قدیمی ادامه دهند، یک جدایش دائمی و دو بلاکچین مجزا تولید می‌شود.

برای مثال، اتریوم در سال ۲۰۱۵ به دو بلاکچین اتریوم و اتریوم کلاسیک تقسیم شد. به‌عنوان مثالی دیگر از هارد فورک می‌توان به جدایش بیت کوین کش از بیت کوین در سال ۲۰۱۷ اشاره کرد. در سافت فورک، نرم‌افزار پروتکل جدید به‌اصطلاح Backwards Compatible است؛ به‌این معنی که نودهای قدیمی و آپدیت نشده همچنان می‌توانند بلاک‌های جدید را پردازش کنند.

هاوینگ، هوینگ (Halving)

نصف شدن پاداش استخراج هر بلاک در شبکه‌ی بیت کوین. این اتفاق معمولا هر ۴ سال یک‌بار (پس از استخراج ۲۱۰ هزار بلاک) اتفاق می‌افتد. هاوینگ بعدی سال ۲۰۲۴ خواهد بود.

مارکت کپ (Market Cap)

ارزش بازار. حاصل‌ضرب مجموع تعداد کوین یا توکن یک رمزارز در ارزش هر واحد کوین یا توکن. برای مثال، در زمان نگارش این مقاله ۱۸٬۷۱۲٬۴۰۶ بیت کوین درگردش وجود دارد که باتوجه به قیمت ۴۲٬۷۰۰ دلاری هر بیت کوین، ارزش بازار این رمزارز برابر با ۸۰۲ میلیارد دلار است.

دامیننس (Dominance)

میزان سلطه‌ی یک رمزارز بر مجموع بازار کریپتو که به‌صورت «نسبت مارکت کپ یک ارز (یا مجموعه‌ای از ارزها) به مارکت کپ کل بازار» بیان می‌شود. مهم‌ترین معیارهای دامیننس در بازار رمزارز عبارت‌اند از دامیننس بیت کوین، دامیننس اتریوم و دامیننس آلت‌کوین‌ها (TOTAL2)، دامیننس آلت‌کوین‌های غیر مشهور (OTHERS) برای مثال، درزمان نگارش این مقاله، مارکت کپ بیتکوین حدود ۸۰۰ میلیارد دلار و مارکت کپ کل بازار رمزارز حدود ۲ تریلیون دلار است. درنتیجه دامیننس بیت کوین حدود ۴۰ درصد است.

بول، بیر Bull / Bear

در بازارهای مالی، گاو نر (Bull) نماد افزایش قیمت و بازار صعودی و خرس (Bear) نماد کاهش قیمت و بازار نزولی است.

بازار صعودی و نزولی مفاهیم رایج و کاربردی در ارز دیجیتال

بول ران (Bullrun)

بازار گاوی یا بازار صعودی.

بیر مارکت (Bear Market)

بازار خرسی یا بازار نزولی.

آلت سیزن (Alt Season)

فصل آلت‌کوین‌ها. بازه‌ای زمانی در بولران رمزارزها است که در آن قیمت آلت‌کوین‌ها رشدی انفجارگونه تجربه می‌کند.

فومو (FOMO)

فومو مخفف عبارت «Fear of missing out» به‌معنی ترس از جاماندن یا از دست دادن است. اینکه شخصی با دیدن افزایش چندین‌برابری ارزش یک دارایی بترسد که ممکن است از قافله جا بماند و درنتیجه در قله قیمتی وارد آن بازار یا دارایی شود.

فاد (FUD)

مخفف عبارت «Fear, uncertainty, and doubt» به‌معنای «ترس و بی‌اعتمادی و شک» است و به اخبار دروغ و جوّسازی منفی در هر بازاری برای تأثیرگذاشتن روی قیمت گفته می‌شود.

پنیک سل (Panic Sell)

فروش ناشی از ترس. اینکه کسی سرمایه‌اش را به‌‌دلیل ریزش موقت بازار یا انتشار خبر منفی، با قیمتی کمتر از ارزش واقعی بفروشد.

دیفای (DeFi)

امور مالی غیرمتمرکز.

فاست (Faucet)

فاست‌های کریپتو، اپلیکیشن‌ها یا وب‌سایت‌هایی هستند که به‌ازای انجام وظایفی کوتاه و کوچک (مانند تماشای ویدئو) مقداری رمزارز به کاربران خود جایزه می‌دهند. کلمه انگلیسی Faucet در لغت به‌ معنی شیر آب و به‌صورت تمثیلی نمایانگر پاداش‌های اندکی است که به آدرس کیف پول کاربران ارسال می‌شوند.

شت کوین (Shit Coin)

کوین یا توکن بی‌ارزش. رمزارزی است که مبنا و کاربردی ندارد و صرفا برای سودرساندن به خالقانش خلق شده است. توافق جامعی درباره‌ی اینکه کدام رمزارزها شت کوین محسوب می‌شوند وجود ندارد. برای مثال ممکن است عده‌ای هر ارز دیجیتال به‌جز بیت کوین را شت کوین بدانند و برخی دیگر میم کوینی مانند دوج کوین را ارزی معتبر و آینده‌دار.

میم کوین (Meme Coin)

کلمه‌ی میم (Meme) برای اولین‌بار توسط ریچارد داوکینز، زیست‌شناس تکاملی مشهور اهل انگلیس مطرح شد. داوکینز با ایده گرفتن از ژن (Gene با تلفظ جین در انگلیسی) نام میم را بر ایده‌ها یا رفتارهایی گذاشت که با تقلید به‌صورت مسری مثل ویروس در جامعه پخش می‌شوند. درعمل میم بیشتر به تصاویر و ژانرهای کمدی اینترنتی اشاره دارد. دوج کوین یکی از اولین رمزارزهایی بود که فلسفه‌ی وجودی آن شوخی و یک میم اینترنتی بود. به‌چنین رمزارزهایی که ریشه در جوک‌های اینترنتی دارند، میم کوین گفته می‌شود.

Meme coin از مفاهیم رایج و کاربردی در ارز دیجیتال

بیت کوین ماکسیمالیست (Bitcoin Maximalist)

به باور عده‌ای بیت کوین به‌تنهایی می‌تواند پاسخگوی تمامی نیازهای دنیای ارز دیجیتال باشد و تنها رمزارزی (یا حتی ارزی) است که آینده‌ی روشنی درانتظار آن است و ارزش سرمایه‌گذاری دارد. به این افراد بیت کوین ماکسیمالیست و به طرز تفکر آن‌ها بیت کوین ماکسیمالیسم گفته می‌شود. از دید یک بیت کوین ماکسیمالیست، تمامی آلت کوین‌ ها شت کوین محسوب می‌شوند.

هولد (هودل) Hold / Hodl

هولد به‌معنای نگه‌داشتن است و در بازارهای مالی به نگه‌داشتن بلندمدت یک دارایی گفته می‌شود. اصطلاح هودل نیز به همان معنای هولد است و در پست یکی از فروم‌های قدیمی بیت‌کوین ریشه دارد. عنوان این پست «I AM HODLING» است که درباره تصمیم کاربری به نفروختن بیت کوین‌هایش نوشته شده. این غلط املایی به‌مرور به یکی از واژگان معروف و محبوب بین جامعه بیت کوین و به‌طورکلی هواداران کریپتوکارنسی تبدیل شد. به کسی که رمزارز خود را برای مدت زیادی نگه می‌دارد و معامله (ترید) نمی‌کند هولدر (Holder) گفته می‌شود.

وال، نهنگ (Whale)

به کسی گفته می‌شود که میزان زیادی از یک رمزارز را دراختیار دارد. نهنگ‌ها با خریدوفروش‌های سنگینشان می‌توانند بر قیمت یک رمزارز تأثیر بگذارند. علاوه‌بر نهنگ، از دیگر موجودات دریایی (مانند ماهی، خرچنگ، دلفین و…) برای اشاره به کسانی که مقدار خاصی رمزارز دارند استفاده می‌شود.

پانزی (Ponzi)

طرح‌های پانزی (مانند طرح‌های هرمی) نوعی کلاه‌برداری هستند که در آن‌ها سرمایه اعضای جدید به‌عنوان سود به اعضای قدیمی پرداخت می‌شود. پانزی نام خود را از «چارلز پانزی» کلاهبردار معروف ایتالیایی-آمریکایی گرفته است. اگرچه پانزی اولین فردی نبود که از این روش برای سودجویی استفاده می‌کرد، شهرت او در اوایل قرن بیستم باعث شد امروزه این نوع کلاهبرداری را با نام او بشناسیم.

پامپ، دامپ Pump / Dump

هنگامی‌که قیمت رمزارزی افزایش می‌یابد، به‌اصطلاح گفته می‌شود که درحال «پامپ‌شدن» است. همچنین، هنگامی‌که فردی با انتشار خبری یا تبلیغ ارزی خاص باعث افزایش قیمت آن می‌شود، گفته می‌شود که آن شخص ارز مذکور را پامپ می‌کند. درمقابل، هنگام سقوط قیمت یک رمزارز به‌اصطلاح گفته می‌شود که آن ارز درحال «دامپ‌شدن» است. افراد بانفوذ و مشهور می‌توانند با استفاده از ثروت هنگفت و تأثیرشان بر افکار عموم، موجب افزایش و کاهش قیمت رمزارزی خاص شوند و از این موضوع نفع ببرند. به چنین کاری به‌اصطلاح «پامپ اند دامپ» (Pump and Dump) گفته می‌شود.

دیور (DYOR)

مخفف عبارت Do Your Own Research است به‌معنای «تحقیق خودتان را انجام دهید». این عبارت برای سلب مسئولیت و هشداردادن درباره ریسک‌های بازارهای مالی به‌کار برده می‌شود. برای این منظور گاهی از عبارت NFA مخفف Not a Financial Advice (به‌معنی: توصیه‌ی مالی نیست) نیز استفاده می‌شود.

کدام‌یک از اصطلاحات گفته‌شده در این مقاله برایتان تازگی داشت؟ اگر اصلاح متداولی در این مطلب از قلم افتاده است یا توضیح بهتری برای برخی اصطلاحات سراغ دارید، خوشحال می‌شویم در بخش کامنت‌ها آن را با ما به‌اشتراک بگذارید.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=36378

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.