• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
12

روسیه توقیف نفتکش ایرانی توسط بریتانیا را محکوم کرد

  • کد خبر : 3666
  • 06 جولای 2019 - 5:21

روسیه روز جمعه توقیف نفتکش ایرانی (گریس ۱) توسط بریتانیا در تنگه جبل‌الطارق را محکوم کرد. از سوی دیگر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز بدون اشاره به توقیف این نفتکش، بار دیگر به ایران هشدار داد که «باید خیلی محتاط» باشد.

وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای با محکومیت توقیف این نفتکش گفت که این اقدام با اظهارات مقامات اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران، مغایر است.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است که توقیف این نفتکش “یک اقدام عامدانه برای پیچیده‌تر کردن وضعیت در خصوص ایران و سوریه” است.

در ادامه این بیانیه آمده است: توقیف نفتکش تحت پرچم پاناما در جبل الطارق با کمک تفنگداران دریایی انگلیس را محکوم می‌کنیم و توقیف نفتکش و محموله آن را اقدامی هدفمند برای پیچیده سازی اوضاع پیرامون ایران و سوریه می‌دانیم.
روسیه گفته “اظهارنظرهای مشتاقانه مقامات ارشد بریتانیا و آمریکا” درستی این ارزیابی را نشان می‌دهد.

دولت محلی جبل‌الطارق می‌گوید نفتکش ایرانی به واسطه “شواهد مستدلی” توقیف شد که نشان می‌داد این نفتکش راهی پالایشگاه بانیاس سوریه بوده است که تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا است.

ایران توقیف این نفتکش را “دزدی دریایی” خوانده است.

روسیه در حالی توقیف این نفتکش را محکوم می کند که دادگاه عالی جبل الطارق بعد ازظهر جمعه برای دو هفته دیگر توقیف این نفتکش را تمدید کرد.

نفتکش «گریس ۱» که حامل نفت ایران است، روز پنج‌شنبه ۱۳ تیر به دست نیروهای ارتش پادشاهی بریتانیا توقیف شد. این ابرنفتکش که گفته می‌شود نفت ایران را به مقصد سوریه حمل می‌کرد در منطقه جبل‌الطارق واقع در جنوبی‌ترین نقطه اسپانیا برای بازرسی متوقف شد. دلیل توقیف این کشتی نقض تحریم‌های اروپا علیه سوریه اعلام شده است.

توقیف نفتکش ایرانی

محکومیت توقیف نفتکش ایرانی از سوی روسیه

بیانیه وزارت خارجه روسیه هشدار داده که توقیف گریس ١ ممکن است “عواقب وخیمی داشته باشد”.

در این بیانیه آمده مسئولیت پیامدهای منفی توقیف نفتکش ایرانی متوجه کسانی است که “می‌خواهند کارزار نامشروع فشار حداکثری بر تهران و دمشق را پیش ببرند”، فشاری که از نظر روسیه نقض قطعنامه‌های شورای امنیت درباره توافق هسته‌ای ایران و آتش‌بس در سوریه است.

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، امروز گفت بریتانیا موضع روشنی درباره توقیف نفتکش ایرانی دارد: “تحریم‌ها به خاطر دلایلی وضع شده‌اند، آنها باید رعایت شوند و راه واقعی حل این مشکلات برای ایران این است که فعالیت‌های بی‌ثبات‌ساز خود در خاورمیانه را متوقف کند.”

جبل‌الطارق شبه‌جزیره‌ای کوچک در جنوب اسپانیا و بخشی از قلمرو بریتانیا است. دولت محلی جبل‌الطارق در امور داخلی خودمختار است اما مسئولیت سیاست خارجی و دفاعی آن با دولت مرکزی بریتانیا است.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=3666

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.