• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
8

ایران درخواست آمریکا برای جلسه شورای حکام آژانس اتمی را «طنز تلخ» نامید

  • کد خبر : 3685
  • 06 جولای 2019 - 10:07

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در وین درخواست آمریکا برای نشست اضطراری شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران را طنزی تلخ توصیف کرد.

این نمایندگی شامگاه جمعه ۱۴ تیر با انتشار بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی توییتر تاکید کرد که «تصمیمات اخیر ایران در واکنش به شرایطی‌ست که خود ایالات متحده با وضع تحریم علیه کسانی ایجاد کرده که می‌خواهند تعهداتشان را در رابطه با برجام عملی کنند».

بیانیه نمایندگی ایران اضافه می‌کند: «این در واقع طنز تلخی‌ست که همان رژیمی که اساسا خودش برجام را با خروج غیرقانونی و یکجانبه از آن نقض کرده و به دیگران نیز فشار می‌آورد که چنین کنند، و با به‌کارگیری همه ابزار زور و فشار مانع جامعه بین‌المللی شده تا آن را اجرا کند، حال در رابطه با اجرای همان توافق ابراز نگرانی می‌کند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: واقعیت این است که آمریکا به عنوان نخستین نقض کننده برجام که این درخواست را ارائه داده است، نشان از انزوای آن در مخالفت با چندجانبه گرایی و حاکمیت قانون در امور بین‌المللی است.

در بیانیه نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در وین تاکید شده است: تصمیمات اخیر ایران که در پاسخ به شرایط ایجاد شده توسط آمریکا که شامل تحریم‌های اعمالی این کشور بر تمام کسانی که خواستار اجرای تعهداتشان تحت برجام بوده و باعث از بین رفتن تعادل در توافق شده، کاملا در راستای مقررات برجام است. به علاوه، تحولات اخیر هیچ ارتباطی به موضوعات مربوط به پادمان‌ها و وظایف شورای حکام ندارد. موضوعات مربوط به اجرای برنامه جامع اقدام مشترک  در سازوکارهایی که مشخص شده بررسی خواهند شد.

نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی روز جمعه خواستار برگزاری نشست ویژه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بحث درباره برنامه هسته‌ای ایران شد.

این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ۱۵ گزارش از زمان اجرایی شدن توافق هسته‌ای برجام پایبندی ایران به تمامی تعهداتش ذیل این توافق را تأیید کرده است.

نمایندگی ایران در وین: درخواست آمریکا برای نشست اضطراری شورای حکام طنزی تلخ است

آمریکا روز جمعه در پی افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران نسبت به سقف تعیین‌شده در برجام، خواستار برگزاری نشست ویژه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد.

متعاقب این امر آژانس نیز اعلام کرد که تا چند روز دیگر جلسه‌ای اضطراری دراین‌باره تشکیل خواهد شد. ساعاتی بعد زمان برگزاری این جلسه روز چهارشنبه، ۱۹ تیرماه، ساعت ۲.۵ بعدازظهر به وقت محلی اعلام شد.

جلسه آژانس سه روز پس از آن برگزار می‌شود که ایران طبق وعده قبلی در روز یک‌شنبه، ۱۶ تیرماه، گام بعدی خود را در روند کاستن از تعهداتش برخواهد داشت.

ایران که با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای تحت تحریم‌های شدیدی قرار گرفته است، تهدید کرده که تعهدات خود را نسبت به این توافق کاهش خواهد داد، مگر آن که امکان فروش نفت این کشور و مبادلات بانکی برای آن فراهم شود.

گام اول ایران در این راه افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده از سطح سیصد کیلوگرم بوده. گام بعدی نیز چنان‌که مقامات جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند، افزایش درصد غنی‌سازی‌ست، امری که هشدار ایالات متحده را به دنبال داشته است. با این حال ایران با متهم ساختن دیگر طرف‌های برجام به عدم اجرای تعهدات خود، عنوان کرده که نمی‌تواند این توافق را یکجانبه اجرا کند.

در بیانیه نمایندگی دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی نیز از ایالات متحده به عنوان «ناقض اولیه برجام» نام برده شده است. این بیانیه می‌گوید همین که ایالات متحده خواستار برگزاری جلسه شورای حکام شده، «نشان‌دهنده انزوای آن در جهت مقابله با چندجانبه‌گرایی و حاکمیت قانون در روابط بین المللی است».

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=3685

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.