• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
6

ایران گام دوم را برداشت/ غنی‌سازی به ۵ درصد افزایش می‌یابد

  • کد خبر : 3718
  • 07 جولای 2019 - 7:06

سخنگوی دولت اعلام کرد که تهران از روز یک‌شنبه غنی‌سازی را به ۵ درصد افزایش می‌دهد. مقام‌های جمهوری اسلامی پیشتر گفته بودند در روز ۱۶ تیر ماه کاهش بیشتر تعهدات هسته‌ای را اعلام خواهند کرد.

انتظار می‌رود با افزایش غنی‌سازی از ۳.۷ درصد به پنج درصد چالش‌های شکل‌گرفته پیرامون برنامه اتمی ایران نیز عمیق‌تر شود.

مقام ایرانی طرف گفت‌وگو با رویترز اظهار کرده است مهم‌ترین بخش از نشست خبری یا بیانیه رسمی دولت در روز یک‌شنبه، اعلام افزایش غنی‌سازی از ۳.۶۷ درصد مورد توافق در «برجام»، به پنج درصد خواهد بود.

رسانه‌های ایران، گزارش داده‌اند که قرار است روز ۱۶ تیر ماه عباس عراقچی، رئیس ستاد پیگیری برجام، علی ربیعی، سخنگوی دولت، و بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، در نشست خبری برای اعلام اقدامات جدید تهران شرکت کنند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی، و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در آستانه بیانیه رسمی تهران در روز یک‌شنبه، تلفنی گفت‌وگو کردند.

خبرگزاری دولتی ایرنا گفته در این گفت‌وگو آقای روحانی تاکید کرده اقدامات اخیر ایران «کاملا در چارچوب برجام و برای حفظ آن» بوده است. او در عین حال خواستار لغو همه تحریم‌ها شده و گفته این اقدام «می‌تواند آغازی برای یک حرکت بین ایران و ۱+۵ باشد».

عراقچی: خواسته‌های ایران در برجام تحقق نیافته/ سطح غنی سازی را رعایت نمی‌کنیم

همزمان با پایان یافتن مهلت ۶۰ روزه ایران به کشورهای اروپایی، تصمیمات جدید کشورمان درباره کاهش تعهدات برجامی امروز (یکشنبه ۱۶ تیر ماه) در نشست خبری سخنگوی دولت با حضور عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه و کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام می‌شود.

در این نشست عباس عراقچی معاون وزیر خارجه در این باره گفت: ما امروز در موعد ۶۰ روز پایان گام اول تعهدات خود هستیم و از آنجایی که خواسته‌های ما در خصوص برجام، تحقق پیدا نکرده، ما امروز گام دوم را بر می‌داریم. همانطور که در مرحله اول اعلام کردیم که میزان ذخایر پایبند نیستیم، در گام دوم نیز سطح غنی سازی را رعایت نمی‌کنیم، امروز در نامه آقای ظریف به موگرینی این موضوع اعلام می‌شود.

معاون وزیر خارجه در ادامه گفت: روند کاهش تعهدات ایران در برجام روندی است که در راستای حفظ برجام است. ممکن است که این روند به خروج کامل ما از برجام منتهی شود، ولی حرکت ما برای حفظ برای برجام است. این روند کاهش تعهدات در گام‌های ۶۰ روزه ادامه پیدا خواهد کرد. ما معتقدیم که برجام یک توافق معتبر و مهم بین‌المللی است. ما خواهان ادامه برجام هستیم ولی خواسته‌های ما از برجام هم باید برآورده شود، وگرنه در تعهدات خود بازنگری می‌کنیم.

عراقچی افزود: آنچه ایران در کاهش تعهدات خود انجام می‌دهد از دید ما نقض برجام نیست. منطق ما در جلسه شورای حکام عرضه خواهد شد، همزمان شکایت خود را هم ارائه خواهیم داد و آن‌ها هم باید درباره نقصان پاسخگو باشند. تماس دیشب آقای ماکرون با آقای روحانی تماس سازنده‌ای بود. تمایل برای پیدا شدن یک راه حل وجود دارد هر چند سخت است. آقای ماکرون و روحانی دیروز صحبت کردند که زمینه‌های گفتگوهای طرفین ایجاد شود تا به راه حل‌هایی برسیم. قرار است که کمیسیون مشترک برجام در سطح وزرا هم برگزار شود.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=3718

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.