• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
11

فروش متری مسکن در بورس/ حقه جدید بورسی ها برای خالی کردن جیب مردم

  • کد خبر : 37714
  • 24 آگوست 2021 - 8:57
حقه جدید بورسی ها برای خالی کردن جیب مردم

فروش متری مسکن در بورس بالاخره مجوز گرفت و حالا افراد می‌توانند با هر میزان دارایی، در بورس کالا اوراق سلف مسکن خریداری کنند تا ضمن حفظ ارزش دارایی خود بتوانند در زمان مدنظرشان برای خرید ملک اقدام کنند.

معاملات مسکن سرانجام به بورس رسید و حالا مدیرعامل بانک مسکن خبر داده است که فروش متری خانه در بورس کالا مجوز شورای فقهی بانک مرکزی را دریافت کرده و بانک مسکن برای عملیاتی کردن این طرح مشغول رایزنی با سازمان بورس است.

فروش متری مسکن در بورس

محمود شایان، مدیرعامل بانک مسکن از برنامه جدید این بانک برای فروش متری آپارتمان با استفاده از اوراق موازی سلف خبر داده و گفته است که طرحی با نام فروش متری آپارتمان توسط بانک مسکن تدوین شده است و بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته شرکت‌های زیرمجموعه بانک مسکن از طریق بورس با اوراق موازی سلف فروش متری مسکن را اجرایی می‌کنند.

مجوز شورای فقهی بانک مرکزی برای فروش متری مسکن گرفته شده است و در حال حاضر بانک مسکن مشغول با بورس است.

بنا به گفته شایان خانواده‌ها با این طرح می‌توانند از این پس به صورت متری اقدام به خرید مسکن کنند.

 

آیا در قبال خرید متری مسکن پروژه‌ای وجود دارد؟

او همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا در قبال خرید متری مسکن پروژه‌ای وجود دارد،‌ توضیح داده است: به شرکت‌های زیرمجموعه بانک تکلیف شده پروژه‌های بیشتری را در این زمینه تعریف کنند، ضمن این‌که مردم می‌توانند در بازار سرمایه خریدهای خود را به فروش برسانند و در بازار آزاد اقدام به خرید مسکن کنند.

فروش متری مسکن دقیقا یعنی چه؟

بر اساس این طرح افراد می‌توانند معادل پولی که دارند اوراق سلف مسکن بخرند. ارزش این اوراق معادل ارزش مسکن رشد می‌کند و در واقع ارزش پول و سرمایه خریداران این اوراق حفظ می‌شود.

خریداران اوراق سلف مسکن می‌توانند هر زمان که مایل بودند اوراق خود را با نرخ روز بفروشند و یا در طول زمان به تعداد اوراق خود اضافه کنند و در زمان مناسب این اوراق را فروخته و معادل آن در بازار آزاد مسکن بخرند یا از پروژه‌های عرضه شده مسکن در بورس کالا، خانه مدنظرشان را بخرند.

شیوه فروش مسکن در بورس کالا متراژی است یعنی افراد حتی اگر به اندازه خرید یک متر خانه، پول داشته باشند محدودیتی ندارند و می‌توانند به همان میزان خانه بخرند.

در گذشته مخالفت‌هایی با عرضه مسکن در بورس کالا وجود داشت. مخالفان این طرح معتقد بودند که مسکن کالای همگن نیست و برخلاف سایر کالاهای موجود در بورس کالا امکان عرضه به این شیوه وجود ندارد.

قیمت و کیفیت مسکن متفاوت است

منظور آنها این بود که قیمت و کیفیت مسکن متفاوت است و خرید و فروش اوراق سلف برای مسکن و تعیین ارزش روز اوراق بسیار دشوار است اما علیرضا ناصرپور، معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران توضیح داده است که برای هر پروژه مسکن که در بورس کالا عرضه می‌شود یک نوع اوراق سلف در نظر گرفته شده است و اگر فردی بخواهد با اوراق سلف خود مسکن دیگری بخرد ضرایب تبدیل قیمت طراحی شده و متقاضی باید مطابق با ارزش مسکن مورد نظر خود اوراق سلف عرضه کند.

 

برگرفته از ایسنا

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=37714

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.