• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 1 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
15

گورستان جن در حوالی شهر چابهار | کشف اجساد کودکان در ارگ بم

  • کد خبر : 38642
  • 12 اکتبر 2021 - 15:12
گورستان جن در حوالی شهر چابهار

قبرستان همیشه با ترس همراه است علی الخصوص اگر گورستانی عجیب و غیرمتعارف باشد. گورستان جن روستای «تیس» در حوالی شهر چابهار، یکی از آن هاست؛ و از قدیم آن را به نام «گورستان جن» می شناسند.

محلی های این روستا، از اجداد خود شنیده اند که زیر این سنگ قبرها اجساد اجنه دفن شده است. چون اندازه سنگ قبرهای این روستا خیلی بزرگ و غیرطبیعی است و روی آن ها شکل های عجیبی دیده می شود.

در قصه های عامیانه این شکل های روی سنگ قبرها کار اجنه می دانند. آنها می گویند کسی تا به حال انسانی را ندیده که تیشه بردارد و برای دفن جسدش سنگ سخت را بتراشد.

جالب تر آن که در قصه های منطقه این طور آمده که شب ها اجنه بر سر قبر اجسادشان می نشینند و تا صبح عزاداری می کنند و صدای ناله ها و گریه های عزاداران در تمام روستا می پیچد؛ یکی از اهالی این منطقه می گوید که خودش تاکنون چنین صدایی نشنیده اما پدربزرگش می گوید شب ها صداها عجیبی در روستا شنیده می شد.

گورستان جن در حوالی شهر چابهار

گورستان های جن

روستای تاریخی «تیس» تا ۱۰۰ متری گورستان جن پیش روی داشته است، اما با این وجود غروب که می شود، کمتر کسی جرئت دارد از نزدیکی این گورستان عبور کند.

  گورستان تیس به دلیل وجود سنگر قبرهای بزرگ و عجیب در بین مردم به محلی برای قصه های ترسناک تبدیل شده است و نمونه آن در شهرستان مشکین شهر در گورستان یری هم دیده می شود در این گورستان عجیب، ۴۵۰ قبر شناسایی شده که ابعاد کوچک ترین آن ها سه متر و بزرگ ترین آن ها هشت متر است.

و همین هم باعث شده تا این قبرستان هم مانند گورستان جن تیس، محلی شود برای رواج قصه ها و افسانه هایی که غالبا ترسناک هستند.

 گورستان های عجیب در ایران فقط این دو قبرستان نیست، ویکی دیگر از عجیب ترین گورستان های ایران که به تازگی کشف شده و هم در علم باستان شناسی مفید بوده و هم ترس و خوف بسیاری را به همراه آورده است.

داستان کشف این گورستان، از زلزله ای آغاز شد که هزاران نفر را با خود برد.

دفن اجساد کودکان  لا به لای دیوارهای ارگ بم

سال ۱۳۸۲، در زلزله بزرگ بم هزاران نفر زیر آوارها مدفون شدند و ارگ تاریخی بم هم ویران شد. وقتی که مرمت ارگ بم آغاز شد پرده از رازی مخوف نیز برداشته شد؛ راز دفن اجساد کودکان  لا به لای دیوارهای ارگ بم.

باستان شناسان، اسکلت ۶۸ کودک و نوزاد را تشخیص دادند که به صورت عمودی لا به لای دیوارهای خشتی و گلی ارگ بم دفن شده بودند.

در مورد این که چرا این کودکان لا به لای دیوار دفن شده اند، بین باستان شناسان اختلاف است. قصه هایی نیز میان کرمانی ها رایج است.

یکی از قصه ها این است که گفته شده با حمله آقامحمدخان قاجار به بم و محاصره یک ساله ارگ توسط او ساکنین ارگ که راهی به گورستان بیرون شهر نداشتند، چاره ای جز دفن اجسادشان در لا به لای دیوار ندیده اند.

و داستان های ترسناک دیگری هم وجود دارد که وجود موجودات عجیب و راه و رسم کشتن به ها توسط آن ها رواج دارد.

یکی از نکات درباره این شیوه تدفین، آن است که بیشتر اجساد کشف شده، پسر بودند. برخی هم مدعی هستند پس از زلزله سال ۱۳۸۲ معلوم شده که همه اجساد کودکان باستانی نیست و از سده های گذشته هم در دیوارهای بم دفن شده اند. البته هیچ کدام از این نظریه ها توسط کارشناس میراث فرهنگی تایید نشده است و هنوز پژوهشگران در حال به دست آوردن شواهد تازه ای برای این معما هستند.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=38642

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.