• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
13

روسیه: پیمان آکوس بی پاسخ نمی‌ماند

  • کد خبر : 38824
  • 23 اکتبر 2021 - 20:01
روسیه: پیمان «آکوس» بی پاسخ نمی‌ماند

گریگوری ماشکوف سفیر سیار وزارت خارجه روسیه در مصاحبه ای با خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد که پیمان های تسلیحاتی همانند «آکوس» خطراتی بالقوه برای بی ثبات سازی وضعیت در زمینه امنیت بین المللی و منطقه ای ایجاد می کند.

ایجاد اتحادهای راهبردی و استراتژیک مشابه پیمان تسلیحاتی «آکوس» (AUKUS) بدون پاسخ همه کشورهای منطقه به تهدیدات احتمالی باقی نخواهد ماند و هر یک از این کشورها در مورد واکنش (مقتضی) خود تصمیم خواهند گرفت.

روسیه: پیمان «آکوس» بی پاسخ نمی‌ماند

وی گفت: چارچوب آن (آکوس) استفاده از قلمرو یک کشور غیر هسته ای (استرالیا) را برای استقرار زیرساخت های نظامی کشورهای هسته ای فراهم می کند. این می تواند خطراتی بالقوه برای بی ثبات سازی وضعیت در زمینه امنیت بین المللی و منطقه ای ایجاد کند. من همچنین ذکر می کنم که تشکیل چنین اتحادهای راهبردی ناگزیر منجر به پاسخ همه شرکت کنندگان در فرمول ثبات منطقه ای خواهد شد. پاسخ دقیق یک حق ملی برای هر کشور است. من مطمئن هستم که این موضوع در سطح بین بخشی در مسکو به طور کامل مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد و اقدامات مناسب برای تامین منافع منطقه ای و امنیت ملی ما صورت خواهد گرفت.

مسکو به طور کامل در حال ارزیابی پیامدهای احتمالی تشکیل آکوس است.

مسکو گستره کاملی از سوالات مربوط به پیمان تسلیحاتی بین استرالیا، انگلیس و آمریکا موسوم به آکوس را مطرح کرده است.

این سوالات شامل چگونگی تطابق روند انتقال فرضی سوخت زیردریایی با غنای ۹۰ درصدی با الزامات عدم اشاعه هسته‌ای است و اینکه چگونه کانبرا مفاد تعهدات خود را تحت توافق نامه پادمانی و پروتکل‌های الحاقی آن با آژانس بین المللی انرژی اتمی رعایت می‌کند.

استرالیا در ۱۶ سپتامبر (۲۵ شهریور) قرارداد ساخت زیردریایی با فرانسه را لغو و در اقدامی در راستای سیاست‌های ایندوپاسیفیک و چین ستیزانه واشنگتن، با آمریکا و انگلیس وارد توافق تسلیحاتی جدیدی موسوم به آکوس شد.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=38824

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.