• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
17

حمله سایبری اخیر به پمپ بنزین ها مربوط به آمریکا و اسرائیل بود

  • کد خبر : 39047
  • 08 نوامبر 2021 - 10:43
حمله سایبری اخیر به پمپ بنزین ها مربوط به آمریکا و اسرائیل بود

یعقوب رضازاده عضو کمیسیون امنیت ملی درمورد حمله سایبری اخیر به پمپ بنزین ها اظهار کرد: جنگ های ما در دنیا به سه بخش تقسیم میشود؛ جنگ های منظم جنگ های نامنظم و جنگ های سایبری، جنگ های سایبری در حوزه پدافند غیرعامل است ومسئولیت آن هم با سردار جلالی است.

با گسترش نرم افزار‌ها و شبکه‌های اجتماعی و وابستگی انسان به فضای مجازی و شبکه‌های اینترنت حمله سایبری با هدف آسیب رساندن به اطلاعات مهم سازمان‌ها و مختل کردن فعالیت آنها، یکی از خطراتی است که جوامع امروز را تهدید می‌کند.

در حمله سایبری یا نبرد مجازی، طرفین با عنوان نفوذگر یا هکر  از طریق رایانه یا شبکه‌های رایانه‌ای به خصوص شبکه اینترنت در فضای مجازی انجام می‌دهند‌. هدف از این نوع حمله تخریب سیستم‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی مهم و حیاتی است.

حمله سایبری به پمپ بنزین ها

در ۴ آبان ۱۴۰۰ یک حمله سایبری سبب بروز اختلالات جدی در روند سوخت‌گیری در سراسر ایران شد.

این حمله سایبری موجب شد تا خرید بنزین با نرخ دولتی، از مدار خارج شود و سوخت‌گیری فقط با نرخ آزاد فقط در برخی از پمپ‌بنزین‌ها امکان پذیر باشد.

در ساعات اولیه فقط ۳۰٪ از پمپ‌بنزین‌ها توان سوخت‌رسانی به صورت دستی و آفلاین را داشتند، و در کل تهران فقط ۱۲ جایگاه فعال بود.

ایسنا خبر حمله سایبری به پمپ‌ بنزین‌های کشور را منتشر کرد و گزارش کرد که بر روی صفحه دیجیتال پمپ‌بنزین‌ها عبارت حمله سایبری و شماره ۶۴۴۱۱ دیده شده است، عددی که احتمالاً مربوط به شماره تلفن بیت رهبری بوده، ایسنا کمی بعد این خبر را حذف و انتشار چنین خبری را تکذیب نمود.

صداوسیمای ایران اعلام کرد عامل این حمله سایبری احتمالاً از طرف یک کشور خارجی بوده‌است.

چند مقام هم در اظهار نظرهایی متفاوت، این حمله را مرتبط با حوادث آبان ۹۸ و اقدام دشمن دانستند.

وبسایت خبرآنلاین اسرائیل را عامل حمله سایبری معرفی کرد و صدای آمریکا اعلام کرد ایمیلی دریافت کرده که بر اساس آن گروه «گنجشک درنده» علاوه بر پذیرش این حمله، حملات سایبری به شرکت راه‌آهن و وزارت راه و شهرسازی را هم به عهده گرفته‌است.

وزارت نفت علت بروز اختلال در سوخت‌گیری را بروز مشکل فنی قلمداد کرد،نور نیوز، خبرگزاری وابسته به شورای عالی امنیت ملی، حمله سایبری را تأیید کرد و نوشت که منشأ حمله در دست بررسی است.

در ابتدای بروز بحران، وزارت نفت وعده داد که مشکل را یک‌روزه حل می‌کند اما اختلال هشت روز ادامه پیدا کرد و در این مدت بسیاری از دارندگان کارت هوشمند مجبور به استفاده از بنزین آزاد شدند.

حمله سایبری اخیر به پمپ بنزین ها مربوط به آمریکا و اسرائیل بود

یعقوب رضازاده نماینده مجلس یازدهم و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه ، در در مورد حمله سایبری اخیر و در تاثیر حملات سایبری در زندگی مردم گفته است:  جنگ های ما در دنیا به سه بخش تقسیم میشود؛ جنگ های منظم جنگ های نامنظم و جنگ های سایبری، جنگ های سایبری در حوزه پدافند غیرعامل است ومسئولیت آن هم با سردار جلالی است.

حملاتی که اخیرا انجام گرفت توسط بخشی مربوط به آمریکا یا اسرائیل برای ایجاد نا امنی در کشور بوده است .

حمله به سیستم وزارت نفت

او افزود: امکان دارد اخلال در شبکه های بانکی یا اخلال در شبکه ی بورس این حملات صورت بگیرد که حمله به سیستم وزارت نفت رخ داد، با تلاش ها و اقداماتی که توسط وزارت نفت و همچنین توسط سازمان پدافند غیر عامل کشور و دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی انجام گرفت در کمتر از یک هفته بخش پمپ بنزین ها به وضعیت عادی  برگشت.

مدیریت برخورد با این حملات بر عهده سازمان پدافند غیرعامل است

او خاطرنشان کرد درباره این موضوع جلسات زیادی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با مسئولین وزارت نفت،سازمان پدافند غیر عامل،بانک مرکزی،سازمان بورس و اوراق بهادار کشور برگزار شده است .

تهدیدات و مواردی که امکان دارد در آینده اتفاق بیوفتد احصا شد و این تهدیدات بعد از احصا و جمع بندی قرار است که به صورت مکتوب از طریق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و سازمان پدافند غیرعامل کشور ،جهت تکمیل و رفع معایب و نواقص به دستگاه ها و سازمان ها ابلاغ شود تا ،سریعا ایرادات و اشکالات برطرف شود.

مدیریت برخورد با این دست از موضوعات با سازمان پدافند غیرعامل کشور و با مرکزیت  تهران است.

احتمال دارد که بخشی از این تهدیدات مربوط به تهدیدات خارجی باشد و علتی خارج از کشور داشته باشد.

برای جلوگیری از حملات سایبری باید مدام سیستم ها به روز رسانی شود،  از هکر ها استفاده کنیم و عوامل داخلی هم به سرعت شناسایی و خنثی شوند.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=39047

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.