• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
16

جمعه سیاه چه روزی است و بلک فرایدی چیست؟

  • کد خبر : 39250
  • 21 نوامبر 2021 - 13:51
جمعه سیاه چه روزی است و بلک فرایدی چیست؟

بلک فرایدی (جمعه سیاه ) یک رویداد فروش سالانه است که به طور سنتی در پایان نوامبر اتفاق می افتد.

بلک فرایدی چیست؟

در روز جمعه سیاه، بسیاری از فروشگاه‌ها در سرتاسر آمریکا کالاهای خود را با تخفیف‌های بسیار زیاد می‌فروشند و زودتر از روزهای عادی فروشگاه را باز می‌کنند و حتی برخی اوقات، فروشگاه‌ها از ساعت‌های پایانی روز شکرگزاری آماده‌ی خدمت‌رسانی به مشتریان هستند. همین فرایندها و تمایل شدید مردم به خرید در بلک فرایدی باعث شد برخی از ایالت‌های آمریکا ، روز پس از شکرگزاری را هم به فهرست تعطیلات رسمی خود اضافه کنند.

جمعه سیاه به تاریخ ایران چه روزی است؟

جمعه سیاه همیشه جمعه بعد از جشن شکرگزاری است و به‌عنوان روز شروع فصل خرید کریسمس شناخته می‌شود.

جشن شکرگزاری یا روز شکرگزاری در آخرین پنجشنبه‌ ماه نوامبر برگزار می‌شود؛ درنتیجه، تاریخ بلک فرایدی یا روز شکرگزاری هرسال با سال قبل تفاوت دارد.

به‌عنوان مثال، تاریخ روز شکرگزاری در سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲، به‌ترتیب ۲۹، ۲۷، ۲۶ و ۲۵ نوامبر بود. تاریخ بلک فرایدی ۲۰۲۱ در ایران، جمعه ۵ آذر ۱۴۰۰ خواهد بود.

در جمعه سیاه چه چیزی بخریم؟

آمازون ، یکی از فروشندگان بزرگ جمعه سیاه است که شامل تخفیف‌های قابل توجه برای همه چیز از فناوری گرفته تا کالاهای خانگی است.

از آنجایی که جمعه سیاه چند هفته قبل از فصل هدیه دادن است، فرصت خوبی برای خرید هدایاست.

خریداران می توانند انتظار داشته باشند که معاملات بسیار خوبی هم به صورت آنلاین هم با مراجعه به فروشگاه ها داشته باشند.

 این فروش شامل همه نوع محصول می شود: فناوری، خانه و آشپزخانه، مد و ….

در سال‌های اخیر، تجارت الکترونیک و در صدر فعالان آن آمازون، نقش مهمی در توسعه‌ی فرهنگ جمعه سیاه ایفا کرده‌اند.

بلک فرایدی در کشورها

 تخفیف‌های باورنکردنی فروشگاه‌های آنلاین برای اجناسشان، به‌مرور خرید در جمعه سیاه را به فرهنگی بین‌المللی هم تبدیل کرد.

علاوه‌بر ایالات متحده، کشورهایی همچون کانادا، بریتانیا،‌ مکزیک، رومانی، هند، فرانسه،‌ آلمان، سوئیس، استرالیا و نیوزیلند با رویدادهای جمعه سیاه بزرگ شناخته می‌شوند.

 در این کشورها، مراسم ویژه‌ای برای جمعه سیاه برگزار می‌شود و خرید تخفیف‌دار به فروشگاه‌های آنلاین محدود نیست؛ هرچند بسیاری از کاربران در کشورهای مذکور نیز امروزه خرید آنلاین در سرویس‌هایی همچون آمازون و والمارت و دیگران را ترجیح می‌دهند.

غول چینی تجارت الکترونیک، علی‌بابا، رویدادی مشابه با جمعه سیاه را در پلتفرم خود راه‌اندازی کرد که در سال‌های اخیر، چندین بار رکورد فروش آمازون و رقبای آمریکایی را شکسته است  وحتی کل فروش بلک فرایدی را شکست.

جمعه سیاه در ایران

تأثیر و نفوذ خرید در جمعه سیاه آمریکایی به ایران هم رسید و در سال‌های اخیر، شاهد برگزاری جمعه سیاه در فروشگاه‌های اینترنتی ایران نیز هستیم.

تاریخچه بلک فرایدی

اولین اصطلاح “جمعه سیاه” نه برای خریدهای پس از تعطیلات شکرگزاری، بلکه برای بحران مالی به کار رفت .در سقوط بازار طلای ایالات متحده در ۲۴ سپتامبر ۱۸۶۹ دو سرمایه‌دار بدنام ظالم وال استریت، جی گولد و جیم فیسک، تا آنجا که می توانستند از طلا خریدند، به این امید که قیمت را به بالا ببرند و آن را برای سود بفروشند.

در آن جمعه ماه سپتامبر، سرانجام توطئه فاش شد و بازار سهام را به سقوط آزاد کشاند و همه را از بارون های وال استریت گرفته تا کشاورزان ورشکست کرد.

در سال‌های اخیر، افسانه دیگری در مورد بلک فرایدی گفته می شود که ادعا می‌کند که در دهه ۱۸۰۰، صاحبان مزارع جنوبی می‌توانستند کارگران برده را با تخفیف در روز بعد از شکرگزاری بخرند. و پس از آن این روز به بلک فرایدی معروف شد.

با این حال، تاریخچه واقعی جمعه سیاه خیلی مشخص نیست و داستان دیگری هم وجود دارد،  در دهه ۱۹۵۰، پلیس شهر فیلادلفیا از این اصطلاح برای توصیف هرج و مرجی استفاده کرد که در روز بعد از روز شکرگزاری رخ داد، زمانی که انبوهی از خریداران و گردشگران حومه شهر پیش از بازی بزرگ فوتبال ارتش و نیروی دریایی که در آن روز برگزار شد، به شهر سرازیر شدند.

تا سال ۱۹۶۱، «جمعه سیاه» در فیلادلفیا رواج پیدا کرد، تا جایی که بازرگانان و فروشندگان شهر تلاش کردند تا آن را به «جمعه بزرگ» تغییر دهند تا مفاهیم منفی را حذف کنند.

با این حال، این اصطلاح مدت‌ها بعد در سایر نقاط  آمریکا گسترش پیدا کرد .

جمعه سیاه ماند و معانی تیره این اصطلاح تا حد زیادی فراموش شد. و از آن زمان، این رویداد به یک رویداد چهار روزه تبدیل شد و فروشگاه‌ها در این روزها زودتر شروع به کار کردند، و اکنون به یک رویداد بزرگ تبدیل شده است.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=39250

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.