• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
14

شاخص فلاکت در ۱۴۰۰ به اوج رسید/ رکورد دولت احمدی نژاد در شاخص فلاکت شکسته شد

  • کد خبر : 39891
  • 04 ژانویه 2022 - 15:22
شاخص فلاکت در تابستان 1400 به اوج رسید

شاخص فلاکت در تابستان سال ۱۴۰۰ به ۵۵٫۴ درصد رسیده است . که این مقدار از شاخص فلاکت در دهه اخیر بی سابقه بوده است.

رکورد دولت احمدی نژاد در شاخص فلاکت

این مقدار از شاخص فلاکت طی دهه ای که گذشت بی سابقه بوده است . این شاخص فلاکت در کنار نرخ تورم و نرخ بیکاری از شاخص های مهم در اقتصاد هر کشوری است که می توان از طریق آن سطح معیشت افراد جامعه را بررسی کرد.

شاخص فلاکت اولین بار در سال های ۱۹۷۰ به منظور نشان دادن میزان سلامت یک اقتصاد توسط آرتور اوکان مطرح شد. عدد بیشتر در در شاخص فلاکت نشان دهنده این است که مردم احساس سختی بیشتری دارند.

قدرت خرید مردم که تحت تاثیر تورم است کاهش یافته است

هنگامی که شاخص فلاکت افزایش یابد به این معنی است که یا تورم افزایش زیادی یافته یا نرخ بیکاری یا هردوی آن ها با هم دیگر افزایش داشته اند.

سطح بالای این شاخص نمایان گر وضعیت نامطلوب سلامت اقتصادی در هر کشوری است. و نشان دهنده این است که با افرادی که در سن کار و در جستجوی کار هستند، نمی توانند کار پیدا کنند و یا قدرت خرید مردم که تحت تاثیر تورم است کاهش یافته است.

رکوردزنی شاخص فلاکت در تابستان ۱۴۰۰

شاخص قیمت کالا و خدمات مصرفی کل کشور در تابستان ۱۴۰۰ رقم ۳۳۸٫۷ بوده است. درصد تغییرات شاخص قیمت کالا و خدمات مصرفی در چهار فصل منتهی به تابستان  سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم میانگین) ۴۵٫۸ واحد درصد بوده است. همچنین در فصل تابستان امسال نرخ بیکاری جمعیت پانزده ساله و بیشتر حدود ۹٫۶ درصد بوده است.

با جمع کردن این دو متغیر مهم اقتصادی در تابستان سال ۱۴۰۰ می توان شاخص فلاکت را بدست آورد. اگر روند افزایش شاخص فلاکت را از سال ۱۳۹۷ تا تابستان ۱۴۰۰ بررسی کنیم، متوجه میشویم که این افزایش شاخص فلاکت به دلیل  افزایش نرخ بیکاری نبوده است، زیرا نرخ بیکاری در سال ۱۳۹۷ حدود دوازده درصد بوده است اما در تابستان سال جاری به حدود ۹٫۶ درصد رسیده است.

پشت پرده افزایش شاخص فلاکت طی ۴ سال

نرخ تورم در سال ۱۳۹۷ تقریبا ۲۶٫۹ درصد بوده است و در تابستان سال جاری به حدود ۴۵٫۸ درصد رسیده است. پس افزایش شاخص فلاکت در چهار سال اخیر را می توان با قطعیت متوجه افزایش تورم دانست.

پژوهش امین نوری کوچی(۱۳۹۷) درباره شاخص فلاکت نشان می‌دهد که در دوره چهار رئیس جمهوری قبلی ایران چه روندی داشته است. طبق این پژوهش شاخص فلاکت در دوره اول و دوم ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی یک روند نزولی داشته است. و در دو دوره دوران زمام داری سیدمحمد خاتمی شاخص فلاکت تقریبا روند ثابتی داشته است. اما در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد این شاخص روند رو به رشدی داشته است و در سال های پایانی ریاست جمهوری او کشور تقریبا بیشترین مقدار شاخص فلاکت را تجربه کرده است.

همچنین در دوره اول ریاست جمهوری روحانی شاخص فلاکت یک روند نزولی قابل توجهی را تجربه کرده است، اما دوره دوم او روند شاخص فلاکت افزایشی بود.

برگرفته از اکو ایران

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=39891

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.