• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
18

شکایت توسعه دهندگان از متا به کمیسیون تجارت فدرال آمریکا

  • کد خبر : 40038
  • 16 ژانویه 2022 - 14:21
شکایت توسعه دهندگان از متا به کمیسیون تجارت فدرال آمریکا

شکایت توسعه دهندگان از متا به دلیل تضعیف بازار رقابت صورت گرفته است وکمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده (FTC) و چندین ایالت در حال تحقیق در مورد واحد واقعیت مجازی اوکلوس (Oculus) متعلق به شرکت متا به دلیل نقض احتمالی قوانین ضد انحصار هستند.

FTC دادستان کل سه ایالت نیویورک، تنسی و کارولینای شمالی در ماه‌های گذشته با توسعه‌دهندگان شخص ثالث واقعیت مجازی صحبت و درباره نگرانی‌های آن‌ها در مورد نحوه کسب و کار متا سوال کرده‌اند. به گفته برخی افراد، مقامات متا به عنوان بزرگترین شرکت شبکه اجتماعی جهان، می‌توانند از قدرت بازار خود در فضای واقعیت مجازی برای سرکوب رقابت استفاده کنند.

نگرانی دیگر توسعه دهنده گان از قیمت هدست واقعیت مجازی متا

در مصاحبه با چندین توسعه‌دهنده، مجریان ضد انحصار پرسیدند که چگونه فروشگاه برنامه اوکلوس ممکن است علیه اشخاص ثالثی که برنامه‌های رقابتی با نرم‌افزار متا را می‌فروشند، تبعیض قائل شود. آنها همچنین به استراتژی فروش متا برای هدست واقعیت مجازی اوکلوس و اینکه چگونه قیمت دستگاه این شرکت رقبا را کاهش می دهد، اعتراض کرده اند. متا هدست Oculus Quest 2 را با قیمت ۲۹۹ دلار به فروش می رساند که بسیار کمتر از برخی از مدل های HTC Corp. و سایرین است.

فیس بوک که در ماه اکتبر نام خود را به متا تغییر داده است قبلا متهم به فشار دادن استارتاپ های رقیب در واقعیت مجازی شد.

بررسی دقیق ضد انحصار می‌تواند برنامه‌های متا را برای ایجاد چیزی که مارک زاکربرگ، مدیر اجرایی آن را متاورس می‌نامد، پیچیده کند . جهان‌های دیجیتالی فراگیر که از طریق دستگاه‌های مبتنی بر واقعیت مجازی و واقعیت افزوده قابل دسترسی هستند. زاکربرگ گفته است که فکر می‌کند این دستگاه‌ها بعد از تلفن‌های همراه به پلتفرم محاسباتی بزرگ بعدی برای ارتباطات انسانی تبدیل خواهند شد و در نهایت جایگزین برخی از تعاملات حضوری خواهند شد.

شکایت توسعه دهندگان از متا

توسعه دهندگان شکایت کرده اند که متا از قدرت بازار خود برای خنثی کردن شرکت هایی که بازی ها و خدمات رقیب را در Oculus ارائه می دهند، استفاده می کند. آن‌ها ادعا می‌کنند که این شرکت از بهترین‌ ایده‌ها کپی می‌کند و کار کردن درست برخی از برنامه‌ها روی پلتفرم را سخت‌تر می‌کند.

سیکس لیو، خالق این اپلیکیشن، قبلاً به بلومبرگ نیوز گفته بود، شرکت یور در سال ۲۰۱۹ یک برنامه ردیابی تناسب اندام Oculus را منتشر کرد و متا پس از آن یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری را منتشر کرد که از کارکرد این فناوری در بازی‌ها جلوگیری می‌کرد و ضربه نهایی زمانی وارد شد که متا Oculus Move را راه اندازی کرد، که لیو می گوید عملکردی مشابه برنامه او دارد.

یکی دیگر از توسعه دهندگان، گای گودین، گفت که برنامه دسکتاپ مجازی او، که به کاربران امکان می دهد محتوا را از دسکتاپ رایانه شخصی خود به هدست خود پخش کنند، به طور مشابه توسط متا شکست خورده است. در سال ۲۰۱۹، او قابلیتی را اضافه کرد که به کاربران امکان می دهد بازی های رایانه شخصی را به Oculus Quest استریم کنند. متا تهدید کرد که اگر این ویژگی حذف نشود، برنامه خود را حذف خواهد کرد. بلافاصله پس از آن، متا Oculus Link را با عملکرد مشابه راه اندازی کرد.

تضعیف بازار رقابت توسط متا

تحقیقات در مورد متا بخشی از فشار بزرگتر دولت ایالات متحده برای مهار شرکت های فناوری مسلط به دلیل رفتارهایی است که به گفته آنها رقابت در بازار را تضعیف می کند. FTC سال گذشته شکایت اصلاح شده ای را علیه متا ارائه کرد و مدعی شد که این شرکت با خرید رقبا، آنها را حذف کرده است. این شکایت به دنبال لغو خرید این شرکت از واتساپ و اینستاگرام است. متا در سال ۲۰۱۴ Oculus را به قیمت ۲ میلیارد دلار خریداری کرد.

برنامه اوکلوس (Oculus)

امروزه، Oculus بر فضای هدست واقعیت مجازی مستقل تسلط دارد. بر اساس تحقیقات Counterpoint، هدست‌های این شرکت ۷۵ درصد از محموله‌های جهانی هدست‌های واقعیت مجازی را در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ تشکیل می‌دهند که این رقم در دوره سال قبل از آن ۳۴ درصد بود.

همانند گوشی‌های هوشمند، کاربران می‌توانند برنامه‌ها و ویژگی‌های متا و توسعه‌دهندگان شخص ثالث را از طریق Oculus Quest Store دانلود کنند. در بیشتر موارد، Oculus طبق توافق با توسعه‌دهنده ، ۳۰ درصد از فروش انجام شده از طریق فروشگاه برنامه Oculus را کاهش می‌دهد. این کاهش مشابه همان چیزی است که گوگل و شرکت اپل و آلفابت از بازارهای خود برداشته اند، استراتژی که همچنین باعث شده است که این شرکت ها توسط مجریان ضد انحصار فدرال مورد بررسی قرار گیرند.

معصومه لطفی (پایگاه خبری دخالت )

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=40038

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.