• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
13

روسیه کشتی یخ شکن اتمی به آب انداخت

  • کد خبر : 40202
  • 26 ژانویه 2022 - 11:18
روسیه کشتی یخ شکن اتمی به آب انداخت

روسیه روز سه شنبه در یک مراسم در بندر مورمانسک ( شمال غرب روسیه) یک کشتی یخ شکن اتمی سیبیر به ناوگان کشتی های یخ شکن روسیه به نام «اتم فلوت» پیوست و ماموریت های دریایی را در آبهای قطب شمال و مناطق همجوار قطبی را آغاز می کند.

روسیه کشتی یخ شکن اتمی به آب انداخت

 مصطفی کاشکا مدیرکل ناوگان «اتم فلوت» روسیه اعلام کرده است معمولا تردد کشتی ها در محدوده شرقی مسیر دریایی شمال روسیه از ماه نوامبر هر سال متوقف می شود اما آغاز بهره برداری از کشتی سیبیر، چشم انداز خوبی را برای گسترش کشتیرانی در این منطقه می گشاید.

 سیبیر به طول ۱۷۳ متر و عرض ۳۴ متر، دومین کشتی یخ شکن از طرح ۲۲۲۲۰ است که بزرگترین طرح برای کشتی های یخ شکن اتمی در سطح جهان محسوب می شود.

این کشتی که در کارخانه کشتی سازی بالتیسکی روسیه ساخته شده است جایگزین کشتی اتمی ساخت شوروی به نام «سیبیر» شد که در طول بیش از ۴۰ سال ۱۵۰ ماموریت دریایی در یخ های شمال روسیه انجام داد.

کشتی های یخ شکن اتمی

کشتی های یخ شکن در مسیرهای دریایی یخ زده که قطر یخ به بیش از ۲ متر می رسد برای تردد کشتی ها مسیر را باز می کنند و برای کشتیرانی در مناطق قطبی روسیه و همراهی کشتی ها اهمیت فراوان دارند.
در سال ۲۰۲۰ کشتی یخ شکن آرکتیکا در شمال روسیه به آب انداخته شد و در حال حاضر سه کشتی یخ شکن به نام های اورال، چوکوتکا و یاکوتیا در کارخانه کشتی سازی سن پترزبورگ در حال ساخت است.

رقابت روسیه و کشورهای همجوار قطب شمال

روسیه از کشورهای همجوار قطب است و گرم شدن هوای کره زمین، فرصتی برای استفاده از منابع طبیعی قطب شمال را فراهم کرده است و از این منظر مسیر کشتیرانی در اقیانوس منجمد شمالی اهمیت فراوان یافته است .

روسیه، آمریکا، کانادا، نروژ و دانمارک کشورهای همجوار قطب شمال، برای دستیابی به ذخایر قطبی و تسلط بر آب‌های پیرامون آن با یکدیگر رقابت می‌کنند که این مساله در یک دهه اخیر افزایش یافته است.

انتظار می‌رود با گرم شدن کره زمین رقابت بین روسیه و کشورهای همجوار قطب شمال برای حضور هر چه بیشتر در این منطقه و آب‌های اقیانوس منجمد شمالی و سرزمین‌های واقع در این منطقه تشدید شود.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=40202

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.