• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
17

مومو چالش جهانی مرگبار در کمین کودکان

  • کد خبر : 40257
  • 31 ژانویه 2022 - 0:45
مومو چالش جهانی مرگبار در کمین کودکان

امروزه اینترنت با رشد برق آسا به جایی رسیده است که در کنار فواید بی‌شمار آن، نگرانی های فوق‌العاده خطرناک را با خود به جهان آورده و از جمله برنامه های مخربی مثل «مومو» جان میلیون ها کودک و نوجوان کاربر را بویژه در شرایط کنونی که شیوع کرونا که سبب افزایش استفاده از فضای مجازی شده، تهدید می کند.

گردآب چالش مومو

بعد از چالش نهنگ آبی و تاثیراتی که بر جامعه هدف، جوانان و نوجوانان داشت، دیگر افراد و شرکت ها خفیه تلاش کردند چالش های دیگری را در بستر شبکه های اجتماعی به منظور لطمه وارد کردن بر این قشر از جامعه جهانی بوجود آورند.

مومو چالشی بود که  در سال ۲۰۱۸ و در بستر شبکه اجتماعی واتساپ پدید آمد.

این برنامه به گونه ای عمل می کرد که با دریافت پیام از سوی مخاطب، با ارسال تصاویر و پیام های خشونت بار مخاطب جدید خود را  گرفتار می ساخت.

و مخاطب خود را در گردآبی گرفتار می ساخت که قادر به خلاص شدن از پیام های  خشونت آمیز وقت و بی وقت آن نداشت، چنانچه کاربری اقدام به حذف حساب واتس آپ خود کرده و حساب جدید را دراین بستر ایجاد می کرد  بدلیل آنکه شماره وی در داده های مومو قرار داشت باردیگر این کاربر مورد حملات پیام های تهدید و خشونت آمیز آن می شد.

این برنامه تحت نام کاربری مومو در واتس آپ اقدام به تخلیه اطلاعات تلفن همراه مخاطب خود می کرد و باعث ایجاد مزاحمت های وقت و بی وقت می شد و اندک اندک کاربر را به انجام خودکشی ترغیب و تهدید می  کرد.

یوتیوب اعلام کرد که دیگر اجازه کسب درآمد از ویدیوهای مومو را نمی دهد

تاریخچه طولانی و غنی از چالش های اینترنتی وحشتناک وجود دارد که والدین را به وحشت می اندازد. آخرین مورد اضافه شده به این سنت قدیمی مومو  یک چالش آنلاین ترکیبی از «خفه شو و برقص» و نهنگ آبی است. مومو کودکان خردسال را واتساپ هدف قرار می‌دهد و سپس دستورالعمل‌هایی را برای انجام یک سری کارهای عجیب و غریب و خطرناک از تماشای یک فیلم ترسناک گرفته تا خودآزاری گرفته تا خودکشی را برای آنها ارسال می‌کند.

مومو چگونه به وجود آمد

منشأ واقعی چالش مومو مشخص نیست، اما طبق گزارش‌ها، ابتدا در بین اسپانیایی زبان ها منتشر شد و مقامات مکزیکی مدعی شدند که این روند از یک گروه فیسبوک سرچشمه می‌گیرد.

گزارش‌هایی از ویدیوهای YouTube منتشر شده است که شخصیت‌هایی مانند Peppa Pig یا بازی‌های Splatoon را با تصاویر Momo ویرایش می‌کنند و همچنین دستورالعمل‌هایی برای آسیب زدن به کودکان به خود ممی دهند.

دکتر آوریل فورمن، روانشناس دارای مجوز، عضو هیئت اجرایی انجمن خودکشی شناسی آمریکا، گفت: «یک بچه ممکن است آن را خاموش کند، اما بچه دیگری که آسیب پذیرتر است ممکن است آن را روشن کند.

آیا واقعاً مردم باید نگران مومو باشند؟

چالش مومو از چالش «نهنگ آبی» الهام گرفته شده است، یک پدیده مستقر در روسیه است طبق گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های روسی، چالش نهنگ آبی نوجوانان را درگیر انجام یک سری کارهای زیان‌بار فزاینده در طول ۵۰ روز می‌کرد که با تشویق آنها به جان‌باختن خود به اوج خود رسید.

توصیه های مراقبتی

نوجوان  قبل از ارائه هرگونه اطلاعات و بخصوص هویت خود به سایت های ناآشنا باید آن را به والدین خود اطلاع داده و از آنها از این بابت اجازه بگیرد.

تنها از محیط های گفتمان (چت) برای کودکان استفاده شود که والدین آنها را تحت مراقبت دارند.

زمانی که نوجوان وارد شبکه آنلاین اجتماعی می شود از نام کاربری که نشانه ای به نام واقعی وی نداشته باشد، استفاده کند.

چنانچه نوجوانی بخواهد با یکی از افرادی که در شبکه های اجتماعی در ارتباط بوده در محیط واقعی با وی ملاقات کند، حتما والدین خود را آگاه و یکی از والدین حتما وی را همراهی کند.

افراد نوجوان هنگام گفتمان در شبکه های اجتماعی باید مخاطبان را با لحن نادرست و یا تهدید آمیز خطاب ندهد.

افراد جوان و نوجوان باید برای مطالعه و یافتن مطالب از سایت های جستجوگری که از سوی والدین، معلمان و یا مسئولان کتابخانه دانشگاه ها به آنان توصیه می شود، استفاده کنند.

فرد نوجوان و جوان باید آگاه باشد که هرآنچه را در اینترنت می بیند و می خواند می تواند حقیقت نداشته باشد و صحت آن را به دقت مورد جستجو قرار دهد.

افراد نوجوان پیش از باز کردن هرگونه پست الکترونیک (ایمیل)که از یک فرد بیگانه ارسال شده آنر به همراه یکی از والدین و یا افراد عاقل خانواده بگشاید.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=40257

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.