• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
10

ظریف: زمان صرف‌شده برای برجام قابل مذاکره نیست

  • کد خبر : 4088
  • 21 جولای 2019 - 4:12

وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با یک شبکه خارجی گفت در آمریکا که انقلاب نشده که بخواهیم دوباره بر مفاد توافق هسته‌ای را مورد مذاکره قرار بدهیم  ، زمان صرف‌شده برای برجام قابل مذاکره نیست.

، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با «فرید زکریا» مجری شبکه «سی. ان. ان.» گفت روزها و شب‌هایی که برای حصول توافق هسته‌ای صرف شد،‌ قابل مذاکره دوباره نیستند.

در بخشی از این مصاحبه که بامداد یکشنبه منتشر شد، ظریف به این سوال که آیا از ضعف اروپایی‌ها با توجه به عمل نکردن مکانیسم (اینستکس) طراحی‌شده برای تعامل با ایران، شگفت‌زده شدید، گفت: «[اینستکس] هنوز شروع به کار نکرده اما باید [شروع به کار کند]، این مسئله باید بیشتر محلی از نگرانی برای اروپایی‌ها باشد تا ما، زیرا آنها نتوانستند خودشان را ثابت کنند. [کشورهای] اروپا با یکدیگر قدرت اقتصادی بزرگتر و [قوی‌تر] از آمریکا هستند».

وی درباره توان بالقوه اروپا و دیگر کشورهای جهان برای مقابله با فشارهای اقتصادی آمریکا بر ایران، توضیح داد:‌«اگر تمام شرکت‌های نفتی اروپا به همراه [شرکت‌های] هندی، چینی، روسی و ژاپنی تصمیم بگیرند که به تحریم‌های آمریکا بی‌توجهی کنند، آمریکا نخواهد توانست و اقتصاد بین‌المللی نیز اعمال تحریم‌های ایالات متحده بر تمام این شرکت‌های را تحمل نخواهد کرد».

زمان صرف‌شده برای برجام قابل مذاکره نیست

ظریف: نمی‌توان با هر دولت جدید آمریکا مذاکره کرد/ زمان صرف‌شده برای برجام قابل مذاکره نیست

زکریا در بخش دیگری از این گفت‌وگو از ظریف پرسید: «آیا ۱۲ شرطی را که مایک پامپئو وزیر خارجه [آمریکا] برای مذاکره با ایران گذاشت، اقدام برای تغییر حکومت می‌دانید؟». رئیس دستگاه دیپلماسی ایران نیز اینگونه پاسخ داد: «این یک نابودی ملی است [که البته] غیرعقلانی نیز هست. بعد از پامپئو، من یادداشت خود را با ۱۵ بند منتشر کردم. پس اگر می‌خواهید شرط بگذارید، شروط زیادی هست که می‌توان قرار داد».

ظریف در پاسخ به سوالی درباره اینکه «آبه شینزو» نخست‌وزیر ژاپن نامه‌ای از «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای ایران آورد،‌ تصریح کرد: «ترامپ نامه‌ای نفرستاد، بلکه نخست‌وزیر آبه پیام او را آورد، یک پیام شفاهی. و مقام معظم رهبری نیز با دقت به آن گوش داد. مشکل اینجاست که ما نمی‌توانیم با هر دولت جدید آمریکا مذاکره کنیم».

وی درباره مذاکره مجدد با دولت آمریکا افزود: «کشورها بر این مبنا که دولت نماینده آنهاست، با هم مذاکره می‌کنند. در آمریکا فقط یک انتخابات برگزار شد، انقلاب که نشد! ترامپ، بعد از [باراک] اوباما رئیس‌جمهور شد. دولت‌ها توافقنامه‌های اجرایی و معاهده دارند. اما هر نوع توافقی، [با تغییر دولت هم] کماکان الزام‌آور خواهد بود. نمی‌توانید بگویید که من از دولت قبلی خوشم نمی‌آید و می‌خواهم مجددا بر سر هر کاری که کردند، مذاکره کنم.

این شاید یک مسئله داخلی برای شما باشد اما برای ما، ما چند سال وقت صرف کردیم. ساعت‌ها، روزها، هفته‌ها، ماه‌ها،‌شب‌ها. یکی از جلسات مذاکره‌ای که با [جان] کری وزیر وقت خارجه [آمریکا] داشتیم،  در ساعت ۹ شب شروع و بدون توقف در ساعت ۶ صبح فردا تمام شد. این چیزی نیست که مجددا مورد مذاکره قرار بگیرد. اکنون اگر ترامپ بگوید که این یک معاهده نبود و فقط یک توافق اجرایی بود، اینها مسائل داخلی هستند. البته او معاهده‌های بسیاری را نقض کرده است. آی‌اِن‌اِف، نفتا و یونسکو را به یاد بیاورید».

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=4088

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.