• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
19

نحوه رنگ کردن لباس در خانه

  • کد خبر : 40960
  • 17 مارس 2022 - 11:31
نحوه رنگ کردن لباس در خانه

گاهی پیش می آید که بخواهیم رنگ لباسی را تغییر بدهیم ویا لباسی که دوست داریم رنگ و رو رفته شده در این موارد رنگ کردن لباس در خانه بهترین روش برای نو کردن دوباره و تغییر رنگ لباسهایمان است. با ما همراه باشید نحوه رنگ کردن لباس و نکات و ترفندهای اینکار را برایتان توضیح دهیم.

این مطلب هم برایتان مفید است . نحوه نو کردن مانتوهای قدیمی

نحوه رنگ کردن لباس در خانه

الیاف طبیعی – مانند پنبه، کتان، ابریشم و پشم – بسیار بهتر از الیاف مصنوعی رنگ می گیرند. رنگرزی به همان اندازه که کاربردی است یک هنر هم هست ، پس از آزمایش کردن نترسید. رنگ را میتوانید از عطاری تهیه کنید.

پارچه خود را در صورت نو بودن بشویید. یک سطل یا ظرف استیل (به اندازه ای بزرگ که پارچه را کاملا در خود نگه دارد) تا نیمه با آب بسیار داغ یا آب جوش پر کنید. (برای پشم، آب باید گرم باشد، نه داغ.) با پوشیدن دستکش لاستیکی، رنگ مایع را اضافه کنید و رنگ ها را به دلخواه مخلوط کنید. در صورت رنگ کردن پنبه یا کتان نمک اضافه کنید ، و برای پشم یا ابریشم  سرکه سفیداضافه کنید. مقدار آن به اندازه لباس و مقدار آب بستگی دارد. از ¼ فنجان نمک یا سرکه برای حدود ۱ گالن، ½ فنجان برای ۲ گالن و ۱ فنجان برای ۳ گالن یا بیشتر استفاده کنید.

پارچه را کاملاً مرطوب کنید (می توانید قطعات بزرگ را در چرخه آبکشی ماشین لباسشویی بچرخانید تا به طور یکنواخت خیس شوند) و در رنگ غوطه ور شوند. با یک قاشق فولادی ضد زنگ (یا یک قاشق چوبی که فقط برای رنگرزی در نظر گرفته شده است)، پارچه را در آب حرکت دهید تا از رنگرزی ناهموار جلوگیری کنید. لباس را ۵ تا ۱۵ دقیقه در رنگ نگه دارید و تمام مدت هم بزنید. اجازه دهید پارچه کمی تیره تر از آنچه می خواهید تیره شود، زیرا با آبکشی و خشک کردن کم رنگ تر می شود.

لباس را با احتیاط از رنگ جدا کنید و در آب بشویید، با آب گرم شروع کنید و سپس خنک کنید تا شفاف شود. (همچنین می توانید پارچه را در ماشین لباسشویی آبکشی کنید.) بلافاصله سطل، را بشویید.

لباس را با مواد شوینده ملایم در چرخه سرد بشویید، سپس خشک کنید.

نکته ها و ترفندهای رنگ کردن لباس

رنگ‌ها را به آب داغ در یک پیمانه شیشه‌ای بزرگ اضافه کنید، و توجه داشته باشید که چقدر رنگ اضافه می‌کنید. رنگ را با دستمال کاغذی تست کنید. وقتی رنگ دلخواه را داشتید، رنگ را به مقدار بیشتری درست کنید.

شما هرگز نمی دانید که یک ماده چگونه رنگ می گیرد. ممکن است هر لباسی از یک رنگ مثل هم رنگ نشوند. تراش و دوخت می تواند رنگ متفاوتی نسبت به پارچه پایه داشته باشد. و در حالی که رنگرزی روشی عالی برای احیای پارچه های قدیمی و پژمرده است، لکه ها را از بین نمی برد و رنگ آنها را پوشش نمی دهد.

هنگام رنگرزی ملافه و رومیزی، از یک سطل پلاستیکی بزرگ در وان حمام استفاده کنید بسیار مهم است که پارچه را در حالی که رنگ میکنید ، حرکت دهید. از یک وسیله بلند برای هم زدن، بلند کردن و پخش مجدد آن به طور مداوم استفاده کنید.

نحوه شستشوی لباسهای رنگ شده

چندین بار اول که اقلام رنگ شده را می شویید، آنها را به تنهایی بشویید تا از رنگ دادن به لباسهای دیگر جلوگیری کنید – یا یک پارچه یا جوراب سفید کهنه اضافه کنید تا ببینید آیا رنگ پخش می شود یا خیر. با گذشت زمان و با شستشوی مکرر، رنگ ممکن است کمرنگ شود در این صورت می توانید دوباره آنها را رنگ کنید.و اینکار به دوام رنگ کمک می کند.

 

معصومه لطفی ( پایگاه خبری دخالت)

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=40960

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.