• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
30

دره‌ی عجیبی در ایران که صاحب نام زبان گنجشک است!

  • کد خبر : 4131
  • 22 جولای 2019 - 5:02

شهرستان کرمان منطقه‌ای خوش آب و هوا و سرسبز به نام ییلاق کوهپایه دارد که در فاصله‌ی حدود ۳۰ کیلومتری شمال شرق آن قرار گرفته است. این ییلاق آب و هوایی مطبوع و دلپذیر در تابستان‌ها دارد و به یکی از تفرجگاه‌های مردم کرمان تبدیل شده است.

وامق آباد، لؤلؤ، سیمک، انارستان، دهران، در آسیاب، درختنگان و شنگستان از جمله روستاها و آبادی‌های ییلاق کوهپایه است. وجود قله‌ها، دشت‌ها، دامنه‌ها و آبشارهای زیبای ییلاق کوهپایه باعث شده تا روستاهای آن مورد توجه کوهنوردان و طبیعتگردان قرار گیرد که از جمله‌ی آن‌ها دره شنگستان است.

دره شنگستان که به دره وامق آباد هم مشهور است یکی از جاذبه‌های طبیعی دیدنی استان کرمان است. این دره در منطقه‌ی ییلاقی و کوهپایه‌ای و در فاصله‌ی ۳۰ کیلومتری شهرستان کرمان قرار گرفته است.

دره شنگستان

دره شنگستان ، معروف به درکه ی مردم کرمان و کوهنوردان کرمانی

 شنگ نام محلی درخت زبان گنجشک است و شنگستان نام روستای کوچکی است که در ابتدای دره قرار دارد. روستای وامق آباد و شنگستان در راستای رودخانه‌ی درختنگان واقع شده است و دره شنگستان به حد فاصل مسیر رودخانه از روستای شنگستان تا پای چشمه‌ی گهر گفته می‌شود. صخره‌ها و سنگ‌های موجود در بستر رودخانه، آبشارهای زیبایی را در دره‌ شنگستان بوجود آورده است.

دره شنگستان از مکان‌های گردشگری کرمان است و در منطقه ییلاقی کوهپایه در فاصله‌ی ۳۰ کیلومتری شمال شهر کرمان قرار دارد. دشت و دامنه، رودخانه، آبشارها و آبادی‌های کوهپایه از مهم‌ترین مقصدهای گذراندن اوقات فراغت کرمانی‌ها است. این منطقه علاوه بر زیبایی‌های پایین‌دست، در مسیرهای بالادست، خصوصا مسیرهای صعود به قله سیمَک یا کوه گهر، به عنوان یکی از زیباترین مسیرهای کوهپایه‌ای کرمان، میزبان جلوه‌های دلپذیر طبیعت است. طول دره ۵ کیلومتر است و در ارتفاع ۲۲۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد.

این دره مسیر صعود به قله گهر کرمان با ارتفاع ۳،۲۱۸ متر است. روستای وامق آباد و شنگستان در امتداد رودخانه‌ی درختِنگان و منتهی‌الیه شمال‌غربی منطقه کوهپایه واقع شده‌اند. مسیر رودخانه از روستای شنگستان تا سرچشمه‌های رودخانه، در دره‌ای بسیار زیبا و دیدنی قرار گرفته و فرود رودخانه از صخره‌ها و سنگ‌ها، آبشارهای متعدد و دلفریبی را ساخته است.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=4131

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.