• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
11

اعلامیه مهم پوتین درباره جنگ اوکراین در “روز پیروزی” روسیه

  • کد خبر : 41558
  • 09 می 2022 - 10:03
اعلامیه مهم پوتین درباره جنگ اوکراین در "روز پیروزی" روسیه

۹ می در روسیه “روز پیروزی” است و این سالگرد شکست آلمان نازی در جنگ جهانی دوم از اتحاد جماهیر شوروی است. تعدادی از تحلیلگران ژئوپلیتیک بر این باورند که پوتین از این فرصت برای اعلامیه مهم در رابطه با جنگ اوکراین استفاده خواهد کرد.

اعلامیه مهم پوتین درباره جنگ اوکراین در “روز پیروزی” روسیه

با شروع «روز پیروزی» در روسیه، گمانه زنی ها مبنی بر اینکه رئیس جمهور ولادیمیر پوتین می تواند روز دوشنبه نوعی پیروزی در اوکراین – یا حتی جنگ همه جانبه – را اعلام کند، وجود دارد.

۹ می یکی از مهم ترین روزهای سال برای روسیه و هویت ملی آن است زیرا سالگرد شکست آلمان نازی توسط اتحاد جماهیر شوروی در پایان جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵ است.

در این روز، مسکو قدرت نظامی خود را با شکوه، غرور و شکوه، با رژه‌های نظامی عظیم در مرکز پایتخت به نمایش می‌گذارد که توسط پوتین و دیگر مقامات ارشد کرملین تماشا می کنند.

امسال با توجه به اینکه روسیه به طور فعال درگیر درگیری نظامی با اوکراین است، این رویداد اهمیت بیشتری خواهد داشت.

بسیج توده ای یا پیروزی؟

مقامات غربی و تحلیلگران ژئوپلیتیک، و همچنین اطلاعات اوکراین، می گویند که پوتین می‌تواند از روز پیروزی امسال برای اعلام پیروزی در اوکراین استفاده کند – به‌ویژه در منطقه شرقی دونباس، جایی که نیروهایش در هفته‌های اخیر حملات خود را متمرکز کرده‌اند.

همچنین این نگرانی وجود دارد که در این تاریخ ممکن است تهاجم روسیه دو برابر شود و دستور بسیج گسترده ارتش و شهروندانش را در شرایط زمان جنگ بدهد.

نبرد خونین در کارخانه فولاد آزوفستال در ماریوپل در جریان است

روسیه قطعاً در روزهای اخیر حملات خود به اوکراین را افزایش داده است و با عقب‌نشینی نیروهای خود از شمال در هفته‌های اخیر، بر تصرف مواضع استراتژیک کلیدی در جنوب و شرق اوکراین، به‌ویژه در منطقه دونباس که از شورشیان جدایی‌طلب حمایت می‌کند، تمرکز کرده است.

ماهیت غیرقابل پیش بینی رهبری پوتین

ویلیام آلبرک، مدیر استراتژی، فناوری و کنترل تسلیحات در مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک، در آستانه روز پیروزی، گفت: «دو گزینه بزرگ واقعی» برای پوتین وجود دارد.

یکی این که او فقط با آنچه که دارد اعلام پیروزی می کند و می گوید: «ببین، من DPR و LPR [دو «جمهوری خلق» طرفدار روسیه در دونتسک و لوهانسک] را گسترش دادم و می گوید: «آنها را به کریمه متصل کردم». و پل زمینی، و منابع آب کریمه را تامین کردیم و اکنون می توانم اعلام کنم که بخشی از روسیه است.

یا، جایگزین این است که او اعلام جنگ واقعی و بسیج جنگی کامل کند.»

با توجه به ماهیت غیرقابل پیش بینی رهبری پوتین، آلبرک گفت که “در نهایت ما باید برای بدترین شرایط آماده شویم.”

بسیج انبوه جمعیت روسیه برای عملیات های زمان جنگ، گام بزرگی برای پوتین خواهد بود، با این حال، به طور بالقوه او را در معرض خطر مخالفت عمومی قرار می دهد، به ویژه اگر هزاران سرباز جدید و جوان روسی با وجود آموزش اندک برای جنگ اعزام شوند.

روسیه در حال “آماده شدن” است

کیریلو بودانوف، رئیس اطلاعات دفاعی کیف، در پاسخ به این سوال که آیا روسیه قصد دارد یک بسیج کامل را در ۹ مه اعلام کند، مطمئن به نظر می رسد.

او گفت: «بله، آنها در حال آماده شدن هستند. و می توانند در دستور بسیج بدهند.»

وی افزود: «این یک گام کاملاً ضروری قبل از شروع بسیج واقعی است.

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا هفته گذشته گفت که تعجب نخواهد کرد اگر پوتین از روز پیروزی برای اعلام اینکه روسیه «اکنون در حال جنگ با نازی‌های جهان است» استفاده کند. کرملین بارها ادعاهای بی‌اساس مبنی بر رهبری دولت اوکراین توسط «نازی‌ها» در تلاش برای توجیه تهاجم خود به مردم روسیه مطرح کرده است و کارشناسان می‌گویند این ادعا صحت ندارد.

پوتین تا کجا می توانست پیش برود؟

نگرانی‌هایی وجود دارد که هرگونه بسیج توده‌ای می‌تواند با وضع حکومت نظامی در روسیه همراه شود، اقدامی که قدرت‌های فوق‌العاده‌ای را به پوتین اعطا می‌کند و امکان افزایش چشمگیر کنترل او بر زندگی شهروندان و اقتصاد روسیه را فراهم می‌کند.

این نه تنها به او قدرت بستن مرزهای روسیه و سانسور ارتباطات را می‌داد، بلکه می‌توانست مقررات منع رفت و آمد را اعمال کند، مواد غذایی را کنترل کند، اموال خصوصی را تصرف کند و جمعیت را برای عملیات‌های زمان جنگ بسیج کند، حتی تا حد کار اجباری برای نیازهای دفاعی.

قانون اساسی روسیه اجازه می دهد در صورتی که کشور مورد حمله یک نیروی خارجی قرار گیرد و این نگرانی وجود داشته باشد که روسیه بتواند یک حمله “پرچم دروغین” را برای توجیه جنگ همه جانبه و حکومت نظامی آماده کند، حکومت نظامی وضع شود.

یکی از سؤالات بزرگ در این زمینه این است که پوتین تا چه حد مایل است برای رسیدن به اهداف خود در اوکراین پیش رود.

درگیری در اوکراین می تواند به یک جنگ فرسایشی تبدیل شود

ماکسیمیلیان هس، عضو موسسه تحقیقات سیاست خارجی، گفت: «بسیار واضح است که او می‌خواهد چیزی را به دست آورد که از نظر او یک پیروزی قابل توجه باشد.»

هس گفت که «ریشه‌کن کردن کامل» ارتش اوکراین در دونتسک و لوهانسک هدف اصلی پوتین بود، اما «فکر نمی‌کنم که او بخواهد در اینجا متوقف شود».

وی افزود: «اینکه آیا یک استراتژی نظامی فراگیر روسیه وجود دارد یا خیر، باید دید، اما این تاکتیک قطعاً یک تاکتیک وحشیانه است».

عموماً اعتقاد بر این است که روسیه حملات خود را بر منطقه دونباس متمرکز کرده است تا بتواند به طور کامل  این سرزمین را تصرف کند و بتواند یک پل زمینی از روسیه به کریمه ایجاد کند که در سال ۲۰۱۴ آن را ضمیمه کرد، در سواحل جنوبی اوکراین. این امر به آنها امکان دسترسی به بنادر حیاتی برای اقتصاد و ناوگان نظامی آن در دریای سیاه را می دهد.

شهر ساحلی شکست خورده ماریوپول – محل برخی از شدیدترین درگیری ها در هفته های اخیر – به نظر می رسد بخش مهمی از این طرح باشد، زیرا تصرف آن به روسیه کمک می کند تا ارتباط بین کریمه و دونباس را حفظ کند.

وزارت دفاع بریتانیا روز جمعه خاطرنشان کرد که نیروهای روسیه برای دومین روز به حمله خود به کارخانه فولاد آزوفستال در این شهر ادامه داده‌اند، علیرغم اظهارات روسیه که ادعا می‌کنند آنها فقط به دنبال مسدود کردن آن هستند.

این وزارتخانه در توییتر نوشت: «تلاش مجدد روسیه برای تأمین امنیت آزوفستال و تکمیل تصرف ماریوپول احتمالاً با مراسم بزرگداشت روز پیروزی ۹ می و تمایل پوتین برای دستیابی به موفقیت نمادین در اوکراین مرتبط است».

اینکه آیا تصرف ماریوپل و کنترل منطقه دونباس روسیه را راضی می کند یا خیر، و اینکه آیا اوکراین آماده است تا هر یک از سرزمین های خود را واگذار کند نشان دهنده یک درگیری بی پایان است که می تواند سال ها ادامه یابد. استراتژیست ها هشدار داده اند که درگیری در اوکراین می تواند به یک جنگ فرسایشی تبدیل شود، با خسارات گسترده از هر دو طرف و بدون “برنده” آشکار.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=41558

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.