• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
10

جاماندگان از یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی چه کنند؟ / زمان برداشت یارانه معیشتی/ جزئیات خرید نان با کارت بانکی

  • کد خبر : 41571
  • 10 می 2022 - 12:40

وزیر اقتصاد درباره جاماندگان از یارانه بیان کرد :قرار است پایگاه رفاه ایرانیان در وزارت کار آماده شود و یک دهک پردرآمدی یا ۱۰ درصد جامعه که از یارانه کنار گذشته شده‌اند اگر شواهدی ارائه کنند و در صورت داشتن استحقاق می‌توانند جزو یارانه‌بگیران قرار گیرند و می‌توانند به سایت وزارت رفاه مراجعه کنند.

جاماندگان از یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی چه کنند؟

احسان خاندوزی در یک برنامه تلویزیونی با اینکه فرآیند پرداخت کمک معیشتی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی از شب گذشته شروع شده است، درباره جاماندگان یارانه گفت: در ستاد اقتصاد دولت مطرح شد که پایگاه رفاه ایرانیان در وزارت کار آماده شود. یک دهک پردرآمدی یا ۱۰ درصد جامعه که از یارانه کنار گذشته شده‌اند اگر شواهدی ارائه کنند در صورت داشتن استحقاق می‌توانند جزو یارانه‌ بگیران قرار گیرند و می‌توانند به سایت وزارت رفاه مراجعه کنند.

نحوه و زمان برداشت یارانه معیشتی

وی افزود: از امروز اطلاعیه رسمی اعلام خواهد شد حتی میزان واریزی یارانه معیشتی و اینکه از چه زمانی قابل برداشت خواهد بود و به چه ترتیبی امکان اعتراض به حذف یارانه از پایگاه رفاه ایرانیان اعلام خواهد شد و اگر کسانی مستحق تشخیص داده شوند یارانه‌های قبلی برای‌شان جبران می‌شود.

۷۷ میلیون نفر از جمعیت کشور که گیرنده انواع یارانه در دولت‌های قبل بوده‌اند، این مبلغ را دریافت خواهند کرد که ۳۰ درصد جمعیت کشور یارانه ۴۰۰ هزار تومانی و ۶۰ درصد جمعیت نیز یارانه ۳۰۰ هزار تومانی دریافت می‌کنند. البته، ۱۰ درصد نیز بی نیاز از دریافت یارانه هستند.

این مبلغ یارانه یا کمک معیشتی که واریز آن شروع شده است، مجموع یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی و یارانه جدید است و از ماه آینده تا پایان سال روند پرداخت یارانه به این شکل و مبلغ خواهد بود.

مجموع مبلغ یارانه دریافتی جدید با لحاظ شدن ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان، ۴۰۰ هزار تومان است.بسته تدابیر حمایتی دولت در زمینه‌های راه و شهرسازی، اجاره مسکن، بهداشت و درمان و پرداخت یارانه نقدی است. از خرداد همه پرداخت‌های یارانه‌ای و کمک معیشتی در قالب پرداخت یکباره واریز می‌شود.

این مطلب هم برایتان مفید است. پشت پرده گرانی برنج از زبان یک نماینده مجلس

تکمیل پرداخت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی تا امروز

وزیر اقتصاد با اشاره به پرداخت نقدی که شب گذشته انجام شد، اضهار کرد: این پرداخت تا امروز صبح تکمیل خواهد شد. از مجموع گندم مصرفی کشور ۸۱ درصد برای نان متعارف و سنتی و ۶ تا ۷ درصد برای نان‌های صنعتی و فانتزی و بقیه برای کالاهای دیگر استفاده می‌شود. البته در تهران سهم نان صنعتی ۱۹ تا ۲۰ درصد و نان سنتی ۸۰ درصد است، اما در برخی استان‌ها نان سنتی ۹۶ درصد و نان صنعتی حدود ۴ درصد است و متوسط کشور ۶ تا ۷ درصد است.

دولت مکلف است سفره ایرانیان را پاس بدارد و قدرت خرید مردم که ۸۱ درصد نان سنتی مصرف می‌کنند را حفظ کند، البته معتقدیم طرح نان به صورت مجزا  اجرا می‌شود و تأکید داریم که میزان پرداختی از جیب مردم حتی یک ریال اضافه نشود و رئیس جمهور  هم تأکید کرده است که قیمت نان افزایش نیابد و نظر مقام معظم رهبری نیز همین است.

جزئیات خرید نان با کارت بانکی

وی درباره خرید نان با کارت بانکی گفت: خرید نان با کارت بانکی و در سیستم جدید انجام می‌شود که به قیمت قبلی خواهد بود. مثلاً نان سنگک مثل گذشته ۲ یا ۳ هزار تومان از کارت بانکی خریدار کم می‌شود، البته تعداد نان ثبت می‌شود که بدانیم چقدر از آرد خبازی تبدیل به نان شده و بقیه قیمت‌ آن به خبازی پرداخت می‌شود.

بعد از افزایش قیمت آرد انگیزه‌ای برای قاچاق نمی‌ماند و دولت برای جبران هزینه نانوا حلقه ماقبل آخر را یعنی نانوا را حمایت می‌کند. یعنی بخشی از پول نان از کارت مردم و قسمتی توسط دولت پرداخت می‌شود.

همه کارت‌های بانکی تمام اعضای خانوار قابلیت خرید نان خواهد داشت و ما حداکثر تسهیل و روان‌سازی را انجام داده‌ایم البته در دوره آزمایشی در یک استان اجرا می‌شود و بعد به کل کشور تعمیم داده می‌شود.

گرانی‌ها ناشی از تورم وارداتی است

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین گفت: میزان افزایش قیمت‌ها در کالاهای اساسی از فروردین ماه سال جاری نسبت به روند قیمتی این کالاها در منطقه کمتر بود و ناشی از تورم وارداتی است. بعد از ماجرای جنگ اوکراین، بسیاری از کشورهای اروپایی در حال تجربه تورم‌های بی‌سابقه هستند. بنابراین، در این شرایط جهانی تصمیم گرفتیم که سفره مردم به این میزان تحت تاثیر سیاست‌های ارزی و واردات نباشد.

حمایت‌های مالی ادامه دارد

در پایان خاندوزی درباره ادامه پرداخت یارانه‌ها و حمایت‌های مالی دولت گفت: برای اصلاح نظام یارانه‌ای کشور معتقد به پیش رفتن به صورت تدریجی هستیم. بنابراین، اگر بناست که این اصلاحات به صورت تدریجی اعمال شود، حمایت‌های مالی نیز به تناسب سیاست‌های اصلاح یارانه کشور ادامه خواهد داشت. البته، اگر بتوانیم همانند نان روند پرداخت یارانه را به صورت تخصیص به خود نان سنتی برای سایر کالاها هم ادامه دهیم، پرداخت حمایت‌ها در راستای حذف ارز ترجیحی و اصلاح نظام یارانه‌ای به این صورت خواهد بود در غیراینصورت، به شکل پرداخت نقدی حمایت‌ها صورت خواهد گرفت.

اصلاح یارانه‌ها ادامه‌دار خواهد بود و نمی‌خواهیم حمایت دولت یکی دو ماهه باشد. از طرفی بودجه ما را مکلف کرده، از طریق کالابرگ معیشت مردم را جبران کنیم. مسئولیت آرد خبازی و نان سنتی برعهده وزارت اقتصاد است و ما به سمت کالابرگ برای نان می‌رویم و آن را به سایر کالاها تعمیم می‌دهیم.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=41571

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.