• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
14

شورای امنیت سازمان ملل قتل شیرین ابواکله خبرنگار فلسطینی-آمریکایی را محکوم کرد

  • کد خبر : 41638
  • 14 می 2022 - 12:01
شورای امنیت سازمان ملل قتل شیرین ابواکله خبرنگار فلسطینی-آمریکایی را محکوم کرد

شورای امنیت سازمان ملل متحد جمعه شب قتل شیرین ابواکله روزنامه نگار فلسطینی-آمریکایی را به شدت محکوم کرد و خواستار “تحقیقات فوری، کامل، شفاف، منصفانه و بی طرفانه” شد. این محکومیت به اتفاق آرا ساعاتی پس از آن صورت گرفت که پلیس اسرائیل عزاداران را در مراسم تشییع جنازه او در شهر قدیمی اورشلیم مورد ضرب و شتم قرار داد.

شورای امنیت سازمان ملل قتل خبرنگار فلسطینی-آمریکایی را محکوم کرد

ابواکله، روزنامه نگار ستاره الجزیره، هنگام پوشش خبری ناآرامی در اردوگاه پناهندگان جنین در کرانه باختری اشغالی کشته شد.

در این بیانیه همچنین خواستار “تحقیقات فوری، کامل، شفاف و بی‌طرفانه درباره قتل او” شد.به گفته دیپلمات هایی که نخواستند نامشان فاش شود، مذاکرات بسیار دشوار بود.

بر اساس منابع دیپلماتیک و نسخه‌های مختلف اعلامیه که در جریان گفتگوها به دست آمده است، چین با موفقیت ایالات متحده را تحت فشار قرار داد تا پاراگراف‌هایی را حذف کند که در آن سوءاستفاده‌های انجام شده علیه رسانه‌ها در سراسر جهان را محکوم می‌کند، از آزادی آنها در حین پوشش عملیات نظامی دفاع می‌کند و از آنها حمایت می‌کند.

متن پایانی فقط می‌گوید «از خبرنگاران باید به عنوان غیرنظامیان محافظت شود» و به خشونت در مراسم تشییع جنازه ابواکله اشاره نمی‌کند.

حمله پلیس اسرائیل به مراسم تشییع جنازه شیرین ابواکله

خشم از قتل ابواکله در روز جمعه زمانی تشدید شد که پلیس ضدشورش اسرائیلی با هل دادن و ضرب و شتم حامیان، آنها را واداشت تا برای مدت کوتاهی تابوت او را در مراسم تشییع جنازه او رها کنند. این شاید به بزرگترین نمایش ملی گرایی فلسطینی در اورشلیم در یک نسل تبدیل شد.

هنگامی که جسد ابواکله، یک مسیحی فلسطینی و یک شهروند آمریکایی، از بیمارستان سنت جوزف در بیت‌المقدس شرقی خارج شد، پلیس اسرائیل به عزادارانی که پرچم‌های فلسطین را برافراشته بودند، یورش برد.

پلیس اسرائیل به طور معمول در برابر نمایش عمومی پرچم فلسطین مداخله می کند، علیرغم حکم دادگاه اسرائیل در سال گذشته مبنی بر اینکه برافراشتن پرچم قانونی بوده و جرم محسوب نمی شود.

پلیس گفت که به جمعیت هشدار داده بود که ترانه‌های «ملی‌گرایانه» را متوقف کنند و مجبور شدند به عنوان «شورش‌گران خشونت‌آمیز (در حال تلاش برای برهم زدن روند مناسب مراسم تشییع جنازه) عمل کنند.

اما حنان عشراوی، شخصیت برجسته فلسطینی گفت که اتهام پلیس به حاملان نشان دهنده “غیرانسانی بودن” اسرائیل است.

آمریکا و اتحادیه اروپا حمله پلیس اسرائیل به حاملان را محکوم کردند

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: ایالات متحده از دیدن تصاویر پلیس اسرائیل که امروز به مراسم تشییع جنازه او حمله می‌کند، بسیار نگران شد.

هر خانواده ای سزاوار این است که بتواند عزیزان خود را به شکلی آبرومندانه و بدون هیچ مانعی تدفین کند.»

ما از تصاویر حمله پلیس اسرائیل به مراسم تشییع جنازه شیرین ابواکله آمریکایی فلسطینی به شدت ناراحت شدیم.

اتحادیه اروپا هم در توییتی نوشت که “از خشونت در محوطه بیمارستان سنت جوزف و میزان اعمال زور غیرضروری توسط پلیس اسرائیل در طول مراسم تشییع جنازه وحشت زده شده است”.

از صحنه‌هایی که امروز در حاشیه مراسم تشییع جنازه خانم ابواکله و استفاده نامتناسب و بی‌احترامی از زور در مراسم تشییع جنازه دیده شد، ناامید شدیم. حفظ نظم عمومی را می توان از راه های دیگری نیز انجام داد.

رئیس‌جمهور فلسطین، اسرائیل را مسئول قتل شیرین ابواکله دانست

یک شبکه مستقر در قطر مدعی شد که او به عمد توسط اسرائیل هدف قرار گرفته است.

نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل در ابتدا گفت که فلسطینی های مسلح “احتمالا” مسئول هستند، اما اسرائیل از آن زمان از این ادعا عقب نشینی کرد و گفت که در حال بررسی این حادثه است.

اما فلسطینی ها خواستار تحقیقات مستقل بین المللی شدند.محمود عباس، رئیس‌جمهور فلسطین، اسرائیل را مسئول قتل او دانست و گفت که فوراً از دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) می‌خواهد در این مورد تحقیق کند. دیوان کیفری بین‌المللی یک سال پیش تحقیقاتی را درباره جنایات جنگی احتمالی اسرائیل آغاز کرد، تحقیقاتی که اسرائیل آن را مغرضانه رد کرد.

شورای امنیت از کلمه بین المللی استفاده نکرد و خواستار تحقیقات بی طرفانه شد و بر لزوم اطمینان از پاسخگویی تاکید کرد.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=41638

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.