• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
9

سیگنال های مثبت ایران و آمریکا برای احیای برجام

  • کد خبر : 41828
  • 25 می 2022 - 10:11
پالس های مثبت ایران و آمریکا برای احیای برجام

رئیس جمهوراخیرا به عمان سفر کرده است، اکثر تحلیل‌ها حاکی از تغییر وضعیت و احیای برجام و ارسال سیگنال‌های مثبت از سوی دو طرف است.

بیگدلی: مقامات ارشد ایران موافقت خود را با احیای برجام اعلام کرده‌اند، این موضوع نشان می‌دهد، گفتگو‌هایی که واسطه‌های برجامی در حال انجام آن هستند، می‌تواند سرنوشت برجام را دگرگون سازد.

گسترش روابط و تعاملات ایران و عمان

ابراهیم رئیسی و سلطان عمان در یک گفتگو تاکید به روابط بهتر و تعاملات داشتند که حجم مناسبات تجاری تهران و مسقط متناسب با سطح روابط سیاسی و ظرفیت‌های دو طرف نیست و باید برای ارتقای سطح این روابط تلاش کرد.

ابراهیم رئیسی بیان کرد: اراده دو دولت برای توسعه و احیای روابط بسیار مهم است و برای تحقق این اراده باید با تنظیم برنامه جامع، چشم انداز آینده را ترسیم نمود.

هیثم بن طارق آل سعید سلطان عمان هم گفت :حجم روابط تجاری دو کشور متناسب با سطح روابط سیاسی تهران- مسقط نیست، برای ارتقای این تبادلات نیازمند برنامه ریزی و تفاهمات جدید هستیم. همچنین برخی تفاهمات گذشته نیاز به تمدید دارند و در برخی موضوعات هم باید برنامه ریزی جدید کرد.

مقامات ارشد ایران موافقت خود را با احیای برجام اعلام کرده‌اند

علی بیگدلی کارشناس مسائل بین الملل درباره به سفر ابراهیم رئیسی به عمان گفت: با توجه به سفر اخیر امیر و وزیر امور خارجه قطر به ایران و اظهار نظر آن‌ها در اروپا مبنی بر اینکه مقامات ارشد ایران موافقت خود را با احیای برجام اعلام کرده‌اند، این موضوع نشان می‌دهد، گفتگو‌هایی که واسطه‌های برجامی در حال انجام آن هستند، می‌تواند سرنوشت برجام را دگرگون سازد.

میانجیگری عمان و قطر میان ایران و آمریکا

او همچنین گفت: دو کشور عمان و قطر به دنبال این هستند که میان ایران و آمریکا میانجیگری کنند، از سوی دیگر به نظر می‌رسد، ایران از شروط خود قدری عقب‌نشینی کرده بر اساس اخباری که از گوشه و کنار منتشر می‌شود، مصداق این موضوع سخنان امیر قطر درباره‌ای برجام است، هرچند که در ایران این صحبت‌ها تکذیب شد، اما به نظر می‌رسد این مباحث امید‌ها برای احیای برجام را زنده کرده است.

احتمال اینکه ایران و آمریکا سر موضوع سپاه توافق کنند بسیار زیاد است

این کارشناس در ادامه گفت: از سویی احتمال اینکه ایران و آمریکا بر سر موضوع سپاه به توافق دست پیدا کنند، بسیار زیاد است، زیرا این مسئله، اختلاف اصلی برای احیای برجام در حال حاضر قلمداد می‌شود، بنابراین انتظار اینکه در روز‌های آینده یخ مذاکرت آب شود و ما اخبار جدیدی مبنی بر از سرگیری مذاکرات بشنویم بسیار زیاد است.

از سوی دیگر با توجه به اینکه سفر رئیسی به عمان برای دومین بار انجام می‌شود، به نوعی این سفر ضرورت نداشته و تنها دلیلی که می‌توان برای آن در نظر گرفت، وضعیت برجام است، این گونه به نظر می‌رسد که اگر سفر امیر قطر به ایران و تور اروپایی او بدون نتیجه بود، به طور قطع رئیسی به عمان نمی‌رفت، همچنین ممکن است، موضوع زندانیان آمریکایی نیز بین دو طرف حل و فصل شده باشد.

وضعیت برجام به اراده سیاسی ایران و آمریکا بستگی دارد

بیگدلی همچنین گفت: با توجه به اینکه وضعیت برجام به اراده سیاسی دوطرف بستگی دارد، به نظر می‌رسد باید در آینده نزدیک منتظر تعیین تکلیف پرونده هسته‌ای و گفتگو‌های وین بود، این در حالی است که ایران و آمریکا به عنوان اعضای اصلی برجام به احیای توافق هسته‌ای نیازمند هستند، اما دلایل هر کدام برای این موضوع متفاوت است.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=41828

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.