• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
16

امام خمینی(ره) از نگاه رسانه‌ها

  • کد خبر : 41920
  • 02 ژوئن 2022 - 16:01
امام خمینی(ره) از نگاه رسانه‌ها

امام خمینی(ره) در شروع نهضت که منجر به پیروزی انقلاب شد اعتقاد خاصی به رسانه داشتند.رسانه‌ها در ابتدا در راستای انتقال پیام امام(ره) نبودند، اما در اواخر سال ۵۶ و اوایل سال ۵۷ برخی از رسانه‌ها به‌صورت مخفیانه پیام‌های امام را به‌صورت حاشیه‌ای انتقال می‎دادند.

امام خمینی(ره) از نگاه رسانه‌ها

امیرعلی حیدر امیری تحلیلگر مسائل سیاسی غرب آسیا در نشست مجازی روشنگری و بصیرت‌افزایی مرکز «نسرا» سازمان فضای مجازی بسیج استان لرستان که چهارشنبه، ۱۱ خرداد با موضوع «امام خمینی(ره) از نگاه رسانه‌ها» ویژه اساتید و دانشجویان حوزه و دانشگاه و فعالان رسانه‌ای لرستان برگزار شد، اظهار کرد: امام خمینی(ره) در شروع نهضت که منجر به پیروزی انقلاب شد اعتقاد خاصی به رسانه داشتند.

رسانه‌ها در ابتدا در راستای انتقال پیام امام(ره) نبودند، اما در اواخر سال ۵۶ و اوایل سال ۵۷ برخی از رسانه‌ها به‌صورت مخفیانه پیام‌های امام را به‌صورت حاشیه‌ای انتقال می‎دادند، اما با پیروزی انقلاب اسلامی رسانه‌های متعهد و انقلابی با تمام وجود هم پیام امام را انتقال می‎دادند هم به تبیین و تشریح و تفسیر این پیام‌ها می‎پرداختند.

بهترین رسانه‌ای که امام (ره) استفاده کردند ابلاغ سینه به سینه توسط روحانیون بود

وی افزود: بهترین رسانه‌ای که امام راحل(ره) از آن استفاده کردند ابلاغ سینه به سینه توسط روحانیونی بود که در اقصی‌نقاط کشور حضور داشتند به‌ویژه در ایام محرم، صفر و رمضان که روحانیون برای تبلیغ به مناطق مختلف کشور می‎رفتند فرصتی مناسبی بود که پیام امام(ره) توسط روحانیون به گوش ملت برسد و در این راستا امام خمینی(ره) از طریق روحانیون پیام‌های خود را به مردم ابلاغ می‎کردند.

در مرحله بعد نوار کاست‌هایی که صدای امام راحل(ره) و سخنرانی‎های ایشان روی آن ضبط می‎شد توسط مردم دست به دست می‌شد و در سال‌های تبعید امام در ترکیه و عراق اعلامیه‌های فتوکپی شده نیز نقش مهمی در انتقال پیام امام خمینی(ره) به مردم را داشت.

رسانه‌ها در ابتدا در راستای انتقال پیام امام نبودند

وی در رابطه با نگاه رسانه به امام خمینی(ره) نیز گفت: رسانه‌ها در ابتدا در راستای انتقال پیام امام نبودند و به نوعی هنوز به خودباوری نرسیده بودند اما در اواخر سال ۵۶ و اوایل سال ۵۷ برخی از رسانه‌ها به‌صورت مخفیانه و به نوعی با ترس از فشار حکومت پیام‌های امام را به صورت حاشیه‌ای انتقال می‎دادند اما با پیروزی انقلاب اسلامی رسانه‌های متعهد و انقلابی با تمام وجود هم پیام امام را انتقال می‎دادند هم به تبیین و تشریح و تفسیر این پیام‌ها می‎پرداختند به‌طوری که مقالات متعددی در زمینه پیام‌های امام به سرعت پخش می‎شد.

او در ادامه بیان کرد: در این میان رسانه‌های خارجی غافلگیر شده بودند و باور نمی‎کردند شخصیت کاریزمایی مانند امام راحل(ره) که نشئت گرفته از حوزه‌های علمیه است این‌چنین به سرعت پیامش به مردم منتقل شود و مردم به دعوت ایشان لبیک بگویند. لذا، یک سردرگمی در مطبوعات خارجی سال ۱۹۷۹ میلادی داشتیم.

بعضی از رسانه‌ها با دیده تردید به این موضوع می‌نگریستند و برخی هم تفسیر به رأی می‎کردند و برخی هم از دیدگاه‌های مادی‌گرایانه و ماتریالیستی به موضوع نگاه می‎کردند، برخی از رسانه‌ها نیز از همان اوایل پیروزی انقلاب به دنبال مخالفت و ایجاد انحراف در نهضت بودند و تلاش داشتند رنگ و بوی معیشتی و انقلاب برای نان و مسکن به آن بدهند که اغلب این رسانه‌ها، رسانه‌های کمونیستی، سوسیالیستی و چپ‌گرایانه بودند، چراکه از دید این نوع رسانه‌ها هدف غایی و نهایی انسان در نان و مسکن خلاصه می‎شود.

بعضی از رسانه‌ها به دنبال استحاله فرهنگی مردم بودند

این مدرس با بیان اینکه رسانه‌ها بسته به آبشخور حکومتی و فکری خود هر کدام از زاویه‌ای به امام و انقلاب می‌نگریستند، ادامه داد: بعضی از رسانه‌ها به دنبال استحاله فرهنگی مردم بودند که همین تهاجم فرهنگی و جنگ نرمی که الان می‎بینیم از آن زمان نشئت گرفت و برخی هم به دنبال نفوذ و رخنه در بین مردم و مصادره به مطلوب کردن خواسته‌ها امام و مردم بودند.

رسانه‌های مذهبی و مردمی نگاه اعتقادی و بعضاً دموکراسی مآبانه به امام و انقلاب داشتند و رسانه‌های امپریالیستی به دنبال انحراف نهضت از مسیر اصلی خود بودند.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=41920

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.