• امروز : یکشنبه - ۲۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 5 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 12 May - 2024
6

دلایل و فواید شگفت‌انگیز چروک‌ شدن انگشتان در آب

  • کد خبر : 42331
  • 03 جولای 2022 - 14:56
دلایل و فواید شگفت‌انگیز چروک‌ شدن انگشتان در آب

ماندن طولانی مدت در وان می تواند نوک انگشتان صاف شما را چروکیده کند و ظاهر نامطلوبی به آنها بدهد. اما طبق یک مطالعه جدید، این حالت چروک شدن پوست ممکن است در واقع هدفی داشته باشد. و این قضیه به ما کمک می کند تا اشیاء لغزنده، به ویژه آنهایی که در زیر آب هستند، را محکم تر و راحت تر بگیریم.

دلایل و فواید شگفت‌انگیز چروک‌ شدن انگشتان درون آب

دانشمندان مدت‌ها فکر می‌کردند که چروک شدن انگشتان به دلیل اسمز – تورم لایه بیرونی پوست هنگام نفوذ آب به داخل سلول‌ها ایجاد می‌شود. اما آزمایش‌های انجام‌شده در چند سال گذشته  و همچنین مشاهداتی که نشان می‌دهد چین و چروک‌های ناشی از آب در نوک انگشتانی که قبلاً قطع شده‌اند اما متعاقباً دوباره به هم چسبیده‌اند ایجاد نمی‌شوند  نشان می‌دهد که این چین‌ و چروکها توسط اعصاب ایجاد می‌شوند که به طور خودکار باعث انقباض رگ‌های خونی می‌شوند و در زیر پوست، حجم بافت های موجود در آن کاهش می یابد.

چروک های انگشت در آب چه عملکردی دارند ؟

داشتن چیزی تحت کنترل مستقیم یک عصب، حتی غیرارادی، نشان می دهد که یک هدف تکاملی را دنبال می کند. اما این سوال پیش آمد که چروک های انگشت در آب چه عملکردی دارند ؟در سال ۲۰۱۱، تیمی از دانشمندان علوم اعصاب گفتند که چین و چروکهای انگشتان چسبندگی ما بر روی اجسام خیس یا غوطه‌ور را بهبود می‌بخشد، همانطور که آج‌های لاستیک‌ها به بهبود کشش کمک می‌کنند. تام اسمالدرز، زیست‌شناس تکاملی در دانشگاه نیوکاسل در بریتانیا می‌گوید: «این یک فرضیه هوشمندانه به نظر می‌رسید که آزمایش آن آسان باشد».

بنابراین، او و همکارانش آزمایشی را طراحی کردند که در آن داوطلبان ۴۵ شیء غوطه‌ور شده مانند تیله‌های شیشه‌ای و وزنه‌های ماهیگیری سربی را از سطل زباله یکی یکی با دست راست خود برداشتند و آن‌ها را از سوراخی به اندازه تمبر پستی در مانعی عبور دادند. و دست چپ آنها را از سوراخ دیگری داخل جعبه انداخت. گروه دیگری که نوک انگشتانشان چروک شده بود ( که ناشی از خیساندن دستانشان در آب ۴۰ درجه سانتی گراد به مدت ۳۰ دقیقه بود ) این کار را حدود ۱۲ درصد سریعتر از زمانی که انگشتانشان خیس نشده بود انجام دادند.

چین و چروک ها عملکرد بیولوژیکی دارند

شی چن، مهندس بیومکانیک دانشگاه کلمبیا در اینباره می‌گوید: نتایج این تحقیق “بسیار جالب” است و نشان می دهند که چین و چروک ها عملکرد بیولوژیکی دارند.

مارک چنگیزی، عصب‌بیولوژیست نظری می‌گوید، با این حال، نه تحقیق اصلی و نه تحقیقات تیم اسمالدرز دقیقاً مشخص نمی‌کنند که چگونه چروک‌ شدگی عملکرد چسبندگی را افزایش می‌دهد. علاوه بر هدایت آب به دور از نوک انگشتان – و در اصل، جلوگیری از هیدروپلان شدن پوست در مقیاس کوچک روی اجسام نرم – ممکن است قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آب به طور موقت چربی بدن را از پوست بگیرد و در نتیجه اصطکاک پوست را افزایش داده و چسبندگی آن را افزایش دهد.

چن می‌گوید احتمال دیگر این است که پوست چروکیده برای ایجاد ناحیه تماس بزرگ‌تری در هنگام لمس انگشتان با یک شی گسترش می‌یابد. آزمایش‌های بیشتر ممکن است تشخیص دهند که آیا یک یا چند مورد از این عوامل مسئول بهبود عملکرد گرفتن هستند یا خیر.

همچنین مشخص نیست که آیا چین و چروک ها برای کمک به درک اشیاء زیر آب به وجود آمده اند یا اینکه آنها صرفاً محصول جانبی یک اختلال سیستم عصبی هستند. وبر می‌گوید یافتن اینکه آیا چنین چروک‌هایی در پستانداران دیگر رخ می‌دهد یا خیر، می‌تواند ریشه‌های تکاملی این پدیده را روشن کند.

اسمالدرز می‌گوید، علیرغم مزایای افزایش چسبندگی، چین و چروک‌ها پس از غوطه‌ور شدن دست، به‌طور نامحدود باقی نمی‌مانند – نشانه‌ای از این که در بیشتر شرایط ممکن است چروکیدگی ناشی از آب جنبه منفی داشته باشد. شاید پوست چروکیده حساسیت کمتری داشته باشد، یا ممکن است بیشتر مستعد گرفتگی و آسیب دیدگی باشد. هیچ یک از این دو مفهوم آزمایش نشده است. تیم او معتقد است که انگشتان و پاهای چروکیده ممکن است پای مطمئن تری را در شرایط مرطوب فراهم کنند، اما این نیز مورد مطالعه قرار نگرفته است.

معصومه لطفی (پایگاه خبری دخالت)

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=42331

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.