• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
12

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس استعفا داد/ نخست وزیر بعدی چه کسی خواهد بود؟

  • کد خبر : 42408
  • 08 جولای 2022 - 9:31
بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس استعفا داد/ نخست وزیر بعدی که خواهد بود؟

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا از سال ۲۰۱۹ و رهبر کمپین برگزیت در سال ۲۰۱۶، امروز استعفا داد.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس استعفا داد

استعفای جانسون به دنبال شورش بزرگ حزب محافظه‌کار او صورت گرفت که طی آن بیش از ۵۰ قانونگذار در یک دوره ۳۶ ساعته از سه‌شنبه شب، زمانی که ریشی سوناک، وزیر خزانه‌داری و ساجد جاوید، وزیر بهداشت، دولت را ترک کردند، استعفا دادند. . بسیاری از کسانی که استعفا دادند گفتند که دیگر نمی توانند به خدمت تحت نظر جانسون ادامه دهند و بیشتر آنها خواستار کناره گیری او شدند.

چرا بوریس جانسون از نخست وزیری کناره گیری کرد؟

رسوایی ها و جنجال ها به ویژه در ماه های گذشته، دولت جانسون و شخص او را درگیر کرده است. در ماه آوریل، جانسون به دلیل زیر پا گذاشتن قوانین خود، با شرکت و اجازه دادن به چندین مهمانی در طول قرنطینه کووید ۱۹ در بریتانیا، جریمه شد.

در ماه ژوئن، کریستوفر گیدت، مشاور اخلاق جانسون، با اشاره به تمایل نخست وزیر برای زیر پا گذاشتن قوانین وزارتی خود، استعفا داد. در اواخر همان ماه، محافظه‌کاران دو انتخابات میان‌دوره‌ای مهم را با اختلاف زیادی از دست دادند و این نشان می‌داد که اختیارات حزب در حال ضعیف‌تر شدن است. جانسون تا آخر استدلال کرد که مأموریت عظیم او – پیروزی در انتخابات عمومی دسامبر ۲۰۱۹ با اکثریت قاطع – به این معنی است که او باید حتی در مواجهه با مخالفت های داخلی بزرگ ادامه دهد.

گل آخر برای بسیاری در پایان ژوئن زمانی رخ داد که کریس پینچر، معاون محافظه کار، پس از ادعای تعرض به دو مهمان در یک باشگاه خصوصی اعضای محافظه کار، استعفا داد. جانسون در ابتدا منکر اتهامات خاصی علیه پینچر شد، اما بعداً اعتراف کرد که در سال ۲۰۱۹ در جریان این موضوع قرار گرفته است.

استعفای وزرا و دعوت به استعفای بوریس جانسون

پس از استعفای پیاپی جاوید و سوناک، جانسون با تعداد زیادی از وزرا مواجه شد که مشاغل خود را ترک کردند و از او فاصله گرفتند. برخی از وزرا – به طور غیر معمول – از او خواستند استعفا دهد در حالی که خودشان استعفا ندادند.

امروز (۷ ژوئیه)، ندیم زهاوی که یک روز پیش از آن توسط جانسون به عنوان صدراعظم جدید معرفی شد، در نامه ای توئیتری خواستار کناره گیری وی از سمت خود شد. میشل دونلان که روز گذشته به عنوان وزیر جدید آموزش منصوب شد، ظرف ۲۴ ساعت از سمت خود استعفا داد.

بعد از استعفای بوریس جانسون در دولت بریتانیا چه اتفاقی می افتد؟

گزارش ها حاکی از آن است که جانسون تا پاییز به عنوان نخست وزیر باقی خواهد ماند تا به حزب فرصت دهد تا رهبر جدید خود را انتخاب کند. با این حال، تصمیم گیری در مورد این روند به عهده حزب محافظه کار خواهد بود.

اگر جانسون مجبور شود فوراً سمت خود را ترک کند، شغل او به طور موقت توسط یک نخست وزیر موقت پر می شود. یکی از نامزدهای احتمالی برای این نقش معاون نخست وزیر دومینیک راب است که زمانی که جانسون در سال ۲۰۲۰ به دلیل کووید در بیمارستان بستری بود، این وظایف را انجام داد.

برای انتخاب یک نخست وزیر جدید، محافظه کاران ممکن است یک انتخابات عمومی را راه اندازی کنند. اما آنها ممکن است یک رهبر جدید حزب را نیز در داخل انتخاب کنند و آن شخص نخست وزیر بعدی بریتانیا خواهد شد.

کاندیداهای زیادی برای این پست وجود دارد: پنی موردانت، وزیر دفاع سابق. سوناک، زهاوی، جاوید و گوو; وزیر دفاع بن والاس؛ لیز تراس، وزیر امور خارجه، که اخیراً روابطش با روسیه و اوکراین او را در کانون توجه قرار داده است. استیو بیکر، طرفدار سخت برگزیت؛ جرمی هانت، وزیر بهداشت سابق؛ و سوئلا براورمن، دادستان کل، که گفت در هر انتخابات رهبری شرکت خواهد کرد اما خودش استعفا نداد.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=42408

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.