• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
11

واکنش نامزد خاشقجی به برخورد دوستانه بایدن با محمد بن سلمان /خون قربانی بعدی روی دست شماست

  • کد خبر : 42505
  • 16 جولای 2022 - 10:04
واکنش نامزد خاشقجی به برخورد دوستانه با محمد بن سلمان

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا پس از برخورد دوستانه با محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، که سیا گفته است دستور قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار واشنگتن پست را صادر کرده است روز جمعه به طور جداگانه با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، پدر ولیعهد، دست داد.نامزد خاشقجی در توییتی به این برخورد واکنش نشان داد.

این دیدار در حالی انجام شد که بایدن ماه گذشته گفته بود: «من قرار نیست با MBS ملاقات کنم. من به یک نشست بین المللی می روم و او نیز بخشی از آن خواهد بود.»

بایدن قبل از سفر به عربستان گفته بود: می دانم که بسیاری از افراد با تصمیم من برای سفر به عربستان سعودی مخالف هستند. دیدگاه‌های من در مورد حقوق بشر روشن و دیرپای است و آزادی‌های اساسی همیشه در دستور کار قرار دارد، همچنین این سفر برای مسائل اسرائیل و کرانه باختری خواهد بود.»

بایدن که به خاطر دیدن شاهزاده عربستان با انتقادهای زیادی مواجه شد، به خبرنگاران گفت که در جریان نشست خود در جده، عربستان سعودی با بن سلمان «او به وی گفته است که شخصاً مسئول قتل خاشقجی نیست».

بایدن گفت که بن سلمان به او گفته است که «برعلیه کسانی که مسئول بودند اقدام کرده است، و سپس من بیشتر در مورد نحوه برخورد با مخالفت‌ها یا انتقاد از دولت سعودی در سایر کشورها به‌عنوان یک موضوع صحبت کردم و آن نقض حقوق بشر است.»

واکنش نامزد خاشقجی به برخورد دوستانه با محمد بن سلمان

نامزد خاشقجی، حتیجه چنگیز، عکسی از مشت دوستانه بایدن با شاهزاده عربستان محمد بن سلمان با پیامی از حساب کاربری خاشقجی در توییتر منتشر کرد و نوشت: آیا این همان پاسخگویی است که برای قتل خاشقچی من قول داده بودید؟ این خون قربانی بعدی MBS روی دستان شماست.»

بایدن در طی اظهاراتش در جمع خبرنگاران در مورد توییت نامزد خاشقجی گفت :”متأسفم که او چنین احساسی دارد. من آن زمان رک بودم و امروز هم رک هستم.»

بایدن در طول مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری خود در سال ۲۰۲۰ وعده داده بود که دولت سعودی “بهای قتل خاشقچی بپردازد.”

بن سلمان به دست داشتن در قتل وحشیانه ۲ اکتبر ۲۰۱۸، شهروند سعودی خاشقجی در کنسولگری این کشور در استانبول توسط تیمی از عوامل اطلاعاتی مرتبط با شاهزاده را رد کرده است. مقامات آمریکایی گفته اند که جسد خاشقجی با اره  تکه تکه شده است.

بن سلمان در برنامه ۶۰ دقیقه ای سی بی اس در پاسخ به این سوال که آیا او دستور قتل را صادر کرده است، گفت: «مطمئناً خیر».

او در آن مصاحبه گفت: «این یک جنایت فجیع بود. اما من به‌عنوان یک رهبر در عربستان سعودی مسئولیت کامل را بر عهده می‌گیرم، به‌ویژه که این کار توسط افرادی انجام شده است که برای دولت سعودی کار می‌کنند.»

در حالی که دولت عربستان در ابتدا هرگونه دست داشتن در قتل را رد کرد، اما بعداً ادعا کرد که تیم اطلاعاتی به طور تصادفی او را در حالی که می خواستند او را برخلاف میلش به عربستان تحویل دهند، کشته اند.

خاشقجی قبل از قتل در تبعید در ایالات متحده زندگی می کرد تا بدون خطر زندانی شدن توسط کشور خود بنویسد.

 

معصومه لطفی (پایگاه خبری دخالت )

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=42505

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.