• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
19

آخرین هشدار دادستان کل کشور: استفاده کنندگان از سلاح سرد و گرم اعدام خواهند شد

  • کد خبر : 43032
  • 25 آگوست 2022 - 11:07
آخرین هشدار دادستان کل کشور: استفاده کنندگان از سلاح سرد و گرم اعدام خواهند شد

دادستان کل کشور برای آخرین بار درباره‌اش هشدار داد کسانی که به هر نحوی سلاح سرد یا گرم استفاده کنند از مصادیق محاربه محسوب می‌شود و بدون چشم‌پوشی مجازات محارب را در پی خواهند داشت.

طبق ماده ۲۷۹ قانون مجازات اسلامی، جرم محاربه عبارت از کشیدن سلاح به‌قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن‌ها. بنابراین هرگاه کسی با انگیزه‌ی شخصی به‌سوی یک یا چند شخص خاص سلاح بکشد و عمل او جنبه‌ی عمومی نداشته باشد و نیز کسی که به‌روی مردم سلاح بکشد، ولی در اثر ناتوانی موجب سلب امنیت نشود، محارب به‌شمار نمی‌رود. به‌کارگیری واژه‌ی مردم در این ماده دلالت بر آن دارد که برای صدقِ عنوان محاربه باید نوعی «عمومیت» در جرم وجود داشته باشد.

به‌موجب ماده‌ی ۲۸۲ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲، مجازات محاربه عبارت است از: اعدام، صلب، قطع دست راست و پای چپ و نفی بلد. نفی بلد به‌معنای تبعید است. انتخاب اینکه کدام‌یک از این مجازات‌ها متناسب با جرم ارتکابی محارب است، برعهده‌ی قاضی خواهد بود.

آخرین اخطار دادستان به جرایم خشن

پس از حادثه زورگیری اتوبان نیایش، فرد زورگیر شناسایی و دستگیر شد و سردار رحیمی فرمانده کل انتظامی بیان کرد: زورگیر اتوبان نیایش باید در همان محل اعدام شود.

 نشستی نیز برای بررسی راهکار‌های برخورد با مجرمان جرایم خشن و سارقان مسلح امروز با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور، القاصی مهر رئیس کل دادگستری استان تهران، صالحی دادستان انقلاب و عمومی تهران، سردار رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ و تعدادی دیگر از مسئولان قضایی و انتظامی برگزار شد و وضعیت اقدامات دستگاه قضایی فراجا در برخورد با مجرمان جرایم خشن و سارقان مسلح، بررسی شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفر منتظری اعلام کرد: « باتوجه به اهمیت نقش امنیت جامعه چه امنیت مالی، روانی و جانی دستگاه قضایی و مجموعه حاکمیت وظیفه دارند همه توان خود را به کار بگیرند تا برای مردم این امنیت ایجاد شود.

آخرین هشدار دادستان کل کشور: استفاده کنندگان از سلاح سرد و گرم اعدام خواهند شد

دادستان کل کشور هم در ادامه این نشست تأکید کرد: « بنا شد در دادستانی کل کشور، کمیته‌ای را برای پیگیری مسأله سرقت‌ها، خصوصاً سرقت‌هایی که همراه با خشونت و زورگیری هستند، تشکیل دهیم و همچنین در دادسرای تهران یک یا دو شعبه برای این کار، اختصاص دهیم تا سرقت‌های خاص و مهم را در آنجا بلافاصله و بدون فوت وقت مورد رسیدگی قرار دهند. »

بنا داریم رسیدگی به سرقت‌های دارای ویژگی‌های خاص که ناامنی ایجاد کرده و توأم با به کار بردن سلاح سرد یا گرم باشد را در اولویت قرار دهیم و ظرف مدت یک ماه این کار را به نتیجه نهایی برسانیم. کسانی که ادامه این روش را در دستورکار خود دارند، بدانند پس از این قوه قضاییه و نیروی انتظامی با قاطعیت و سرعت بیشتری به این پرونده‌ها رسیدگی خواهند کرد. »

در آخر او با هشدار به مجرمان، تأکید کرد: « کسانی که به هر نحوی سلاح سرد یا گرم استفاده کنند؛ چنین اقداماتی از مصادیق محاربه محسوب می‌شود و بدون چشم‌پوشی مجازات محارب را در پی خواهند داشت؛ اگر دادگاه تشخیص دهد، چه بسا در همان محلی که این جنایت را مرتکب شدند، مجازات شوند تا مردم شاهد و ناظر باشند. »

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=43032

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.