• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
17

۲ اختلاف مهم ایران و آمریکا در توافق نهایی برجام فاش شد / توپ در زمین ایران است

  • کد خبر : 43079
  • 28 آگوست 2022 - 10:25
2 اختلاف مهم ایران و آمریکا در توافق نهایی برجام فاش شد / توپ در زمین ایران است

راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، گرفتن تضمین درخصوص بقای توافق احتمالی و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی، اصلی‌ترین خواسته‌های ایران است و بازگشت به قرارداد در ازای برخی محدودیت‌ها که منافع اقتصادی برای ملت ایران داشته باشد را می‌پذیرد.

۲ اختلاف مهم ایران و آمریکا در توافق نهایی برجام فاش شد

ایران بررسی پاسخ امریکا به بسته پیشنهادی «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را در دستور کار خود قرار داده است، منابع خبری از وجود اختلافات بر سر جزئیاتی کلیدی خبر داده‌اند.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده مذاکرات رفع تحریم‌ها ماه گذشته متنی را به عنوان پیش‌نویس توافق در اختیار طرف‌های مذاکره قرار داد که از طرف‌ها خواست نظرات‌شان را پیرامون آن ارائه کنند.

ایران چند روز بعد با طرح اصلاحات و پیشنهاداتی روی این طرح، پاسخ رسمی خود را برای اروپا فرستاد که «بورل» این پاسخ را معقول توصیف کرد و گفت که بیشتر طرف‌های حاضر در برجام با آن موافق هستند.

دولت امریکا هم چهارشنبه هفته گذشته پاسخ خود به پیش‌نویس اروپا را ارسال کرد تا آخرین رایزنی‌ها درباره اختلاف‌نظر تهران و واشنگتن در پاسخ‌های ارسالی آغاز شود.

درخصوص بقای توافق احتمالی و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی

راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، گرفتن تضمین درخصوص بقای توافق احتمالی و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی، اصلی‌ترین خواسته‌های ایران در ایده‌های پیشنهادی‌اش به طرف‌های مقابل است و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه پس از پاسخگویی امریکا درباره متن پیشنهادی اروپا همچنان از پافشاری ایران بر حل مسأله پادمانی خبرداده و اعلام کرد: «به هیچ وجه حاضر نیستیم در شرایطی که همه طرف‌ها به برجام برمی‌گردند برخی اتهامات سیاسی و بی‌اساس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه جمهوری اسلامی ایران باقی مانده باشد و آنها بخواهند مثل استخوان لای زخم هر زمان که خواستند این ادعاهای برخاسته از محیط ناامن‌کننده رژیم صهیونیستی را تکرار کنند.»

آخرین تحولات مذاکرات

بلومبرگ در گزارشی درباره آخرین تحولات مذاکرات اعلام کرد که آمریکا و ایران همچنان بر سر جزئیات کلیدی توافق در حال شکل‌گیری برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ اختلاف دارند و ممکن است چندین هفته برای حل‌و فصل اختلافات‌شان زمان نیاز باشد.

بلومبرگ به نقل از دو مقام آگاه اعلام کرد اختلافات بر سر تحقیقات آژانس درخصوص فعالیت‌های هسته‌ای گذشته جمهوری اسلامی و دریافت غرامت‌های اقتصادی از سوی تهران در صورت خروج دولت آینده امریکا از توافق ادامه دارد.

یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفته است که شکاف‌ها در مذاکرات همچنان به قوت خود باقی است و واشنگتن کماکان به رایزنی‌ها ادامه می‌دهد.

برای احیای برجام توپ در زمین ایران است

«امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه بیان کرد: برای احیای برجام توپ در زمین ایران است، «پیشنهادی که روی میز قرار دارد، حتی اگر نتواند تمامی اختلافات را حل‌ و فصل کند، از نداشتن هیچ پیشنهادی بهتر است.»

یک مقام بلندپایه اروپایی هم به بلومبرگ گفته است: «دو طرف هرگز به این اندازه به احیای برجام نزدیک نبوده‌اند.»

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=43079

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.