• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
15

اینترنت استارلینک به ایران می‌آید؟/ ماسک می گوید استارلینک به دنبال معافیت از تحریم های ایران است

  • کد خبر : 43357
  • 21 سپتامبر 2022 - 10:22
اینترنت استارلینک به ایران می‌آید؟/ ماسک می گوید استارلینک به دنبال معافیت از تحریم های ایران است

آیا اینترنت استارلینک به ایران می‌آید؟ ایلان ماسک اعلام کرد که از دولت آمریکا می‌خواهد تا شرکتش را از تحریم‌های ایران معاف کند  تا بتواند به کاربران ایرانی سرویس‌دهی کند.

ایلان ماسک در توییتر در پاسخ به درخواست کاربران ایرانی درباره رسیدن استارلینک به ایران اعلام کرد که از مقامات دولت آمریکا می‌خواهد تا اسپیس‌ایکس را از تحریم‌های ایران معاف کند و استثنائا اجازه بدهند خدمات استارلینک در اختیار کاربران ایرانی قرار بگیرد که این روزها به‌خاطر قطعی‌های جدی اینترنت تحت فشار هستند.

اینترنت استارلینک به ایران می‌آید؟

همه‌چیز از توییتی آغاز شد که ایلان ماسک روز دوشنبه منتشر و در آن اعلام کرد که با ارائه سرویس استارلینک در قطب جنوب، حالا خدمات اینترنت ماهوا‌ره‌ای آن در تمام قاره‌ها فعال شده است. همین کافی بود تا کاربران ایرانی کلافه از اینترنت بی‌کیفیت و عصبانی از اختلالات و قطعی‌های مداومی که در هفته‌های اخیر شدت یافته‌اند، زیر این پست از ایلان ماسک درباره رسیدن استارلینک به ایران سوال کنند. آنها با اشاره به وضعیت فعلی اینترنت در ایران و اعمال محدودیت‌های موردی اما گسترده در دسترسی کاربران، حتی به طعنه در توییتر نوشتند که ایرانی‌ها بیش از پنگوئن و شیردریایی به اینترنت آزاد نیاز دارند!

استارلینک از ابتدا هدف خود را ارائه اینترنت پرسرعت در تمام نقاط زمین و به خصوص مناطق دورافتاده و بخش‌هایی که به دلایل بحرانی امکان دسترسی به اینترنت را ندارند، تعریف کرد. سرویس‌های اینترنت ماهواره‌ای معمولا به خاطر تعداد کم ماهواره‌های مستقر امکان ارائه خدمات به کاربران در تعداد زیاد را نداشتند و به همین دلیل مشترکان‌شان ناچار به اشتراک پهنای باند با یکدیگر بودند که به کاهش سرعت اینترنت منجر می‌شد؛ استارلینک اما با استقرار تعداد زیادی ماهواره این مشکل را حل کرده و با فراهم آوردن پهنای باند خوب، امکان سرویس‌دهی به کاربران زیادی را دارد.

اسپیس‌ایکس به عنوان شرکت ارائه‌دهنده این خدمات اعلام کرده است که استفاده از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک نیازمند تجهیزات و البته کسب مجوزهای لازم از اتحادیه جهانی مخابرات است. در همین راستا «گویین شاتول» مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس گفته است که این شرکت قصد نقض قوانین کشورها را نداشته و به ‌همین دلیل، کشور به کشور و دولت به دولت برای ارائه سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در حال مذاکره است.

آرین اقبال، کارشناس حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات می گوید: این موضوع نخستین مانع در مسیر دسترسی کاربران ایرانی به خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک است. طبق قوانین شرکت اسپیس‌ایکس برای ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک ملزم به کسب مجوز از اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) است و این اتحادیه هم این مجوز را در صورت کسب اجازه از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشورهای مختلف، صادر خواهد کرد. بهترین مثال در این زمینه اوکراین است که به خاطر همراهی و موافقت دولت آن برای دسترسی به اینترنت استارلینک، این خدمات به سادگی برای کاربرانش فعال شد.»

مسیر گرفتن چنین مجوزی در ایران بسیار پیچیده است

اقبال همچنین گفت :مسیر گرفتن چنین مجوزی در ایران بسیار پیچیده است، همان‌طور که در گذشته مقامات دولت از جمله ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی هم اشاره کرده‌اند، شرکت‌های ارائه‌دهنده چنین خدماتی ملزم به رعایت قوانین کشور هستند. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود که ایران به طور کلی اجازه ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را صادر نکند یا با اعمال شرایط مختلف و سخت این اجازه را بدهد.»

برگرفته از دنیای اقتصاد

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=43357

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.