• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
8

مسامحه در رسیدگی به پرونده معترضان جایز نیست/ تشکیل کمیته‌ای با عنوان کمیته شناسایی

  • کد خبر : 43619
  • 15 اکتبر 2022 - 14:22
مسامحه در رسیدگی به پرونده معترضان جایز نیست/ تشکیل کمیته شناسایی

رئیس‌کل دادگستری استان اصفهان : قضات ما با جدیت و آمادگی کامل پرونده‌های اغتشاشات را رسیدگی و اقدام به صدور رأی می‌کنند و مسامحه و ساده‌انگاری در رسیدگی‌ها در مقابل عناصر اصلی و مؤثر جایز نیست. شرایط به‌وجودآمده نباید موجب عقب‌نشینی از حفظ ارزش‌هایی چون ولایت و حجاب شود چرا که شهدا نیز در وصیت‌نامه‌های خود بر حفظ این دو موضوع بیشترین تأکید را داشته‌اند.اغتشاشگران به هر اندازه‌ای که مرتکب اعمال مجرمانه شدند طبق مقررات و قانون به کیفر خود می‌رسند.

معاونت‌های ستادی اداره‌کل و مدیران قضایی ماهی یک بار گردهم می‌آیند و وضعیت را بررسی و پیگیری می‌کنیم

حجت‌الاسلام اسدالله جعفری در جمع خبرنگاران به برگزاری ماهانه شورای مدیران قضایی استان اشاره کرد و بیان کرد: هر ماه این جلسه با هدف بررسی عملکرد دادگستری‌کل استان بر اساس برنامه‌های محوری اعلام‌شده از سوی قوه قضائیه و بر مبنای اسناد بالادستی نظیر منویات رهبر معظم انقلاب، سیاست‌های ابلاغی رئیس قوه، سند تحول قضایی، بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها برگزار می‌شود.برای ارزیابی دقیق و نحوه عملکرد بر اساس برنامه‌های اعلامی، معاونت‌های ستادی اداره‌کل و مدیران قضایی اعم از رؤسا و دادستان‌ها ماهی یک بار گردهم می‌آیند و وضعیت را بررسی و پیگیری می‌کنیم و برنامه‌های جدید هم اعلام می‌شود، اگر مسائل مهم و خاصی وجود داشته باشد که نیاز باشد به‌صورت اختصاصی مورد بررسی و اقدام قرار بگیرد در این جلسات مطرح می‌شود.

تصمیماتی درباره کسانی از باب هیجانات آنی وارد شدندگرفته شده است

وی ادامه داد: به همین مناسبت یکی از موضوعاتی که در جلسه شورای مدیران قضایی بر اساس منویات مقام معظم رهبری و فرمایشات رئیس قوه قضائیه، مطرح شد، موضوع متناسب‌سازی مجازات و کیفر در رابطه با متهمان اغتشاشات اخیر بود. همه مدیران قضایی توجیه شدند هرچند توجیه بودند و بنا شد با سرعت، با دقت و با عدالت این پرونده‌ها رسیدگی شود و افراد به هر اندازه‌ای که مرتکب اعمال مجرمانه شدند طبق مقررات و قانون به کیفر خود برسند. کسانی از باب هیجانات آنی وارد شدند، راجب آنها نیز تصمیماتی گرفته شده و همین‌طور در مجازات تکمیلی که اعمال خواهد شد محرومیت‌های اجتماعی، محرومیت‌های صنفی و شغلی بر اساس قانون و پرداخت خسارات مادی و بدنی (دیه) در نظر گرفته شده است.

کسانی که اقدام به ایراد خسارت به اموال عمومی و مردمی کردند و یا با سنگ‌پرانی و اعمال دیگر با استفاده از سلاح سرد و گرم موجب خسارت بدنی به مردم شدند، قطعاً با تشکیل کمیته شناسایی با مجموعه ظرفیت‌ها و مستندات و فیلم‌ها، این افراد شناسایی می‌شوند.کنار این مجازات اصلی که برای اغتشاشگران یا برهم‌زنندگان امنیت ملی اعمال می‌شود این مجازات‌ها را هم به‌عنوان یک عامل بازدارنده در بحث خسارات و محرومیت‌ها اعمال می‌شود.

رسیدگی قضایی به پرونده‌های اغتشاشات به‌صورت فوق‌العاده انجام شود

جعفری بر لزوم رسیدگی قاطعانه به پرونده‌های حوادث اخیر، تأکید و تصریح کرد: دستگاه قضایی با اتحاد، انسجام و هماهنگی، اقدام به صدور احکام عادلانه و قاطعانه می‌کند و اجرای شجاعانه احکام صادره را در دستور کار قرار خواهد داد.قضات ما با جدیت و آمادگی کامل پرونده‌های اغتشاشات را رسیدگی و اقدام به صدور رأی می‌کنند و مسامحه و ساده‌انگاری در رسیدگی‌ها در مقابل عناصر اصلی و مؤثر جایز نیست.

تحقیقات مقدماتی و رسیدگی قضایی پرونده‌های اغتشاشات باید به‌صورت خارج از نوبت و فوق‌العاده انجام شود و دادستان‌ها به‌صورت روزانه پرونده‌ها را با صدور کیفرخواست به دادگاه ارجاع دهند تا دادگاه‌های بدوی و دادگاه تجدیدنظر با سرعت، اقدام به رسیدگی و صدور رأی کنند.مجازات‌ها باید هوشمندانه باشد و در صورت دارا بودن شرایط، مجازات‌های تکمیلی نیز اعمال شود.

تشکیل کمیته‌ای با عنوان کمیته شناسایی

جعفری از تشکیل کمیته‌ای با عنوان کمیته شناسایی خبر داد که وظیفه آن شناسایی افراد و عناصری است که خسارات مالی و جانی مرتکب شده‌اند تا با معرفی به دستگاه قضایی، علاوه بر محکومیت به مجازات‌های اصلی متناسب قانونی نسبت به جبران و پرداخت خسارت وارده به بیت‌المال یا اشخاص اقدام شود.

وی در پایان اظهار کرد: شرایط به‌وجودآمده نباید موجب عقب‌نشینی از حفظ ارزش‌هایی چون ولایت و حجاب شود چرا که شهدا نیز در وصیت‌نامه‌های خود بر حفظ این دو موضوع بیشترین تأکید را داشته‌اند.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=43619

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.