• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
11

واکنش رسانه‌های خارجی به بازداشت وریا غفوری

  • کد خبر : 44262
  • 26 نوامبر 2022 - 12:09
واکنش رسانه‌های خارجی به بازداشت وریا غفوری

رسانه های خارجی به بازداشت وریا غفوری ملی‌پوش سابق فوتبال ایران و کاپیتان فصل قبل استقلال و بازیکن فعلی فولاد واکنش نشان دادند.

بازداشت وریا غفوری

روزنامه اعتماد در اینباره نوشت: بازداشت وریا غفوری ملی‌پوش سابق فوتبال ایران و کاپیتان فصل قبل استقلال و بازیکن فعلی فولاد موجی از واکنش‌ها را در رسانه‌های خارجی به وجود آورد.

ایران وریا غفوری فوتبالیست حامی معترضان را دستگیر کرد

خبرگزاری الجزیره نوشت: «ایران وریا غفوری فوتبالیست حامی معترضان را دستگیر کرد. این بازیکن سابق تیم ملی در ادامه برخورد با معترضان ضد دولتی توسط مقامات به تبلیغ منفی و تخریب تیم ملی متهم شده است.» این خبرگزاری ادامه داد: «وریا غفوری یکی از برجسته‌ترین افرادی است که از زمان آغاز اعتراضات در ایران بازداشت شده است.» این خبرگزاری نوشت: «وریا غفوری در حین تمرین بازداشت شده است.» الجزیره در ادامه نوشته است: «غفوری که سابقه بازی در استقلال یکی از بزرگ‌ترین باشگاه‌های ایران را دارد ازمناطق کردنشین می‌آید. جایی که گروه‌های حقوق بشری می‌‌گویند ده‌ها نفر در جریان چند روز اخیر کشته شده‌اند.»

دستگیری یکی از بازیکنان برتر فوتبال ایران به اتهام تبلیغ علیه نظام

نشریه انگلیسی گاردین نیز گزارش یک صفحه اینترنتی خود را برای ساعاتی به بازداشت وریا غفوری اختصاص داد و در این رابطه تیتر زد: «دستگیری یکی از بازیکنان برتر فوتبال ایران به اتهام تبلیغ علیه نظام». گاردین مدعی شد بازداشت غفوری یک روز قبل از بازی ایران- ولز هشداری برای بازیکنان تیم ملی که در قطر هستند، تلقی شده. گاردین اظهار داشت: «وریا غفوری صریحا از کردهای ایران دفاع کرده و در شبکه‌های اجتماعی گفته دست از کشتار کردها بردارید.» گاردین مدعی شد او قبل از این به خاطر انتقاد از محمدجواد ظریف نیز بازداشت شده بود. در این گزارش آمده است که مقامات ایران در روزهای اخیر غفوری را به جدایی‌طلبی متهم کرده‌اند. نویسنده گزارش یادآوری کرده که غفوری با وجود اینکه اهل سنندج است و عکس‌ با لباس کردی از خود منتشر کرده یک قهرمان ملی و فراتر از منطقه شمال غرب ایران است.

دختر آبی

همچنین در این گزارش به واکنش او به خودسوزی سحر خدایاری معروف به دختر آبی اشاره شده است.  دویچه وله دیگر رسانه‌ای است که به بازداشت غفوری واکنش نشان داده. این رسانه خارجی تیتر زد: «ایران وریا غفوری را بعد از حمایت از اعتراضات بازداشت کرد». این رسانه در گزارش خود نوشت: «وریا غفوری به اتهام تبلیغ علیه جمهوری اسلامی مواجه است. این ستاره منتقد سرسخت سیاست‌ها در ایران است.» دویچه وله بخشی از گزارش خود را به وضعیت تیم ملی و فشارها روی بازیکنان اختصاص داد و نوشت: «دستگیری او در بحبوحه بررسی رفتار تیم ملی ایران در قطر صورت گرفت. جایی که آنها در بازی اول در همبستگی با اعتراضات در ایران از خواندن سرود ملی خودداری کردند.» دویچه وله همچنین اشاره کرده که وریا مدت‌هاست به ممنوعیت ورود تماشاگران زن به مسابقات فوتبال مردان و سیاست‌های خارجی تهران معترض بوده است.

فوتبالیست ایرانی در بحبوحه جام جهانی بازداشت شد

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم گزارش مفصلی از بازداشت غفوری منتشر کرد. این رسانه از تیتر «فوتبالیست ایرانی در بحبوحه جام جهانی بازداشت شد» استفاده کرد. در این گزارش هم به موارد اعتراضی وریا غفوری، شرایط ایران و اعتراضات اشاره شده و نوشته کاپیتان سابق استقلال سال‌هاست منتقد شرایط کشور بوده است.

پاریزین و اکیپ دو نشریه فرانسوی نیز به بازداشت وریا غفوری واکنش نشان دادند. اکیپ مدعی شد وریا غفوری بعد از انتقاداتی که از مقامات ایران کرده بود در تابستان مجبور به ترک استقلال شد.  واشنگتن‌پست دیگر رسانه سرشناسی است که بازداشت غفوری را مورد بررسی قرار داده است. این رسانه امریکایی نوشت: «دستگیری او در زمانی اتفاق افتاده که بازیکنان فوتبال به دلیل اظهارات‌شان در مورد اعتراضات تحت نظارت دقیق قرار گرفته‌اند.» واشنگتن‌پست در ادامه به جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد ایران اشاره کرد و نوشت: «وریا غفوری که کرد است در شبکه‌های اجتماعی از مقامات دولتی انتقاد کرده بود.» واشنگتن‌پست نوشت: «با وجود گمانه‌زنی‌هایی که بابت دستگیری وریا غفوری در رسانه‌های ایران منتشر شده هنوز مقامات ایران دلایل دستگیری او را مشخص نکرده‌اند.»  بسیاری از رسانه‌های خارجی دیگر ازجمله لا پوینت، یاهو، سی‌بی‌اس، العربیه، میرور، سان و چندین رسانه دیگر به بازداشت وریا غفوری واکنش نشان دادند.

روزنامه اعتماد

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=44262

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.