• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
14

توضیحات استاد دانشکده برق دانشگاه تهران درباره خودکشی دانشجوی دختر/تشکیل کمیته حقیقت یاب

  • کد خبر : 44451
  • 05 دسامبر 2022 - 0:22
توضیحات استاد دانشکده برق دانشگاه تهران درباره خودکشی دانشجوی دختر

روز گذشته یکی از دانشجویان خانم مقطع دکترای برق دانشکده فنی دانشگاه تهران در این دانشکده اقدام به خودکشی کرده بود که امروز بعد از عمل جراحی فوت شد.

استاد دانشکده برق و کامپیوتر دانشکده فنی دانشگاه تهران درباره علت خودکشی دانشجوی دختر این دانشکده توضیحاتی داده است . بر اساس اخبار منتشر شده، این اتفاق پس از بروز اختلاف این دانشجو با استاد راهنما بر سر درج اسامی در یک مقاله صورت گرفته بود.

خودکشی دانشجوی دختر دانشکده برق دانشگاه تهران

به گزارش پایگاه خبری دخالت به نقل از نسیم استاد راهنمای او در این‌باره گفته است: ما چهارشنبه‌ی هفته‌ی پیش مقاله‌ای را به ژورنال nature communications ارسال کردیم و در آن، چکیده‌ی کار این خانم در طول سه-چهار سال و خصوصا کار ویژه‌ی او در ۹ ماه گذشته ارائه شد. واقعا کار خوبی بود و از نظر من به‌عنوان یک محقق، این کار بهترین کار علمی زندگی من بوده که دیدم. این خانم بسیار انسان دقیقی بود و وقت زیادی برای آن گذاشت.

نویسنده‌ی دوم که جزو نویسندگان مقاله در آن زمان بود، اکثر پردازشش در بحث تئوری بود؛ چون با این مباحث آشنایی داشته است. این فرد با این خانم دانشجو کار را جلو برده بودند و مقاله خوبی شده بود. ما برای این کار خوشحال بودیم و من به‌قدری خوشحال بودم که برای این مسئله، یک کیک هم خریدم و این خانم هم گفته بود که بهترین روزهای زندگی من این است.

او در را باز کرد و خود را به پایین پرتاب کرد

وی همچنین گفت: اما ظاهرا روز بعد صحبتی بین او و آن نویسنده پیش آمده بود که نویسنده دوم به نویسنده‌ی اصلی گفته تو در این مقاله من سوءاستفاده کردی و این خانم ناراحت شد. بعد از اینکه ماجرا به من منتقل شد گفتم جلسه می‌گذاریم و مسئله را حل می‌کنیم؛ او(نویسنده‌ی دوم) هم قدری کمک داشته و به‌راحتی نمی‌توان از این مقاله گذشت و دخترخانم این را قبول کرد.

ولی بعدا دوباره این خانم بهم ریخت و پیش من آمد، گفتم امتحان فیزیک الکترونیک داریم و گفتم من به‌صورت مجازی و شما به‌صورت حضوری آن را برگزار کن. این خانم جلوی در سالن گفت اسم من را حذف کنید و من گفتم این امکان ندارد، این کار توست و تا بازگشت نخورد نمی‌توانیم انجام دهیم. اما او می‌گفت من دیگر نیستم و این مقاله بدون من باشد؛ بعد از این بود که رفت و در را باز کرد و خود را به پایین پرتاب کرد. ما تعجب کردیم و مبهوت شدیم.

این استاد دانشگاه بیان کرده است: آن مقاله‌ ارسال شده بود؛ ما مشکل این دو را حل می‌کردیم و قرار بود در آینده همکاری کنند. چرا به‌خاطر یک اسم، این مسائل مطرح شد. وقتی مقاله ارسال شده، امکان تغییر اسم وجود ندارد؛ مانند اینکه یک نامه به اداره پست تحویل شود، دیگر امکان تغییر در آن وجود ندارد.

تشکیل کمیته حقیقت‌یاب

به نقل از شبکه شرق با انتشار روایت معاون دانشجویی دانشگاه تهران گمانه‌زنی‌های مختلفی در شبکه‌های اجتماعی مطرح شد. اما خلاصه کردن موضوع به «مقاله» را کمی دور از ذهن توصیف کردند. توصیفی که در محیط دانشگاه تهران و میان دانشجویان هم از دیروز تا حالا خریداران بیشتری داشت. از قرار معلوم مجموعه مسئولان دانشگاه تهران هم چندان به موضوع «وقوع اختلاف بر سر مقاله» و خودکشی یک دانشجوی مقطع دکتری در نتیجه آن را باور ندارند و احتمالا به همین علت هم اقدام به تشکیل کمیته حقیقت‌یاب کرده‌اند.از منابع مختلف اما نشان داد که استاد مدنظر از دیروز سر کلاس‌های درس خود حاضر نشده است. این عدم حضور اما به دانشگاه تهران بر نمی‌گردد و از قرار معلوم ماجرا به کنش و واکنش‌های صورت گرفته میان استاد و اقوام زهرا جلیلیان ارتباط دارد. یک منبع در دانشگاه تهران به «شبکه شرق» گفت که در صورت اثبات خطای استاد، براساس قانون با او برخورد خواهد شد.

خودکشی به خاطر مقاله؛ روایتی که دانشجویان نمی‌پذیرند

۲ دانشجوی مقطع دکتری در رشته برق دانشگاه تهران در گفت‌وگوهای جداگانه با «شبکه شرق» روایت ارائه شده از سوی معاون دانشجویی دانشگاه تهران مبنی بر اینکه تمام اختلاف دانشجو و استاد بر سر مقاله بوده را رد کردند. در فضای دانشگاه تهران، دانشجویان موضوعی شخصی را عامل اختلاف استاد و دانشجو می‌دانند که رد یا تایید آنان از سوی «شبکه شرق» امکان پذیر نیست اما از قرار معلوم دانشگاه و خانواده جلیلیان نیز چندان به روایت بروز اختلاف بر سر یک مقاله اعتقاد ندارند که اگر چنین بود، نه نیازی به تشکیل کمیته حقیقت‌یاب از سوی مسئولان دانشگاه بود و نه پنهان شدن استاد و پرهیزش از دیدار با اقوام و برادران دانشجوی جان باخته دانشگاه تهران. آنچه روایت معاون دانشجویی را غیرقابل باورتر می‌کند، آن است که در فضای دانشگاهی ایران، حذف و اضافه اسامی افراد در مقالات با صلاح دید اساتید به امری عادی بدل شده و تقریبا تمام دانشجویان در مقاطع تحصیلی مختلف با آن مواجه شده‌اند اما دانشگاه تهران اصرار دارد تا زمان اعلام نظر کمیته حقیقت‌یاب، از سناریو پردازی خودداری کند. خانواده جلیلیان نیز فعلا سکوت کرده‌اند. از این رو فعلا چاره‌ای نیست جز صبر برای انتشار گزارش کمیته حقیقت‌یاب و بررسی موارد ذکر شده در آن.
لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=44451

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.