• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
10

ظریف به کاخ سفید دعوت شده بود

  • کد خبر : 4463
  • 03 آگوست 2019 - 4:55

به گزارش پایگاه خبری دخالت  به نقل از خبرگزاری فارس، یک رسانه آمریکایی بامداد شنبه (به وقت تهران) مدعی شده «رند پال»، سناتور آمریکایی در دیداری که حدود ۲۰ روز پیش با «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران داشته از او دعوت کرده در کاخ سفید با «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا دیدار کند.

وبگاه روزنامه «نیویورکر» نوشته ماه پیش، در بحبوحه شدت گرفتن تنش‌ها میان واشنگتن و تهران ظریف دعوت‌نامه غیرمنتظره‌ای برای دیدار با ترامپ در دفتر کار رئیس‌جمهور آمریکا دریافت کرد.

روزنامه آمریکای به نقل از «منابع ایرانی و آمریکایی و یک دیپلمات کاملاً مطلع» که اشاره‌ای به نام هیچ‌یک نشده مدعی شده این پیشنهاد دیپلماتیک را «رند پال» در جریان دیداری که ۱۵ جولای (۲۴ تیرماه) در نیویورک با ظریف داشت مطرح کرد.

حالا نشریه نیویورکر به نقل از چند مقام ایرانی و آمریکایی و یک دیپلمات مطلع نوشته این سناتور جمهوری‌خواه، با اطلاع و رضایت رییس جمهوری امریکا، جواد ظریف را برای ملاقات با آقای ترامپ به کاخ سفید دعوت کرده بود.

به گزارش نیویورکر این دعوت روز پانزدهم ژوییه در دیدار دو طرف در اقامتگاه سفیر ایران در سازمان ملل متحد روی داده، دیداری که داگ استفورد مشاور ارشد آقای پال نیز در آن حاضر بوده است.

به گزارش این نشریه آقای ظریف پیشنهادهایی را برای حل نگرانی آمریکا درباره برنامه هسته ای ایران به طرف آمریکایی داده اما گفته هر اقدام بیشتری نیاز به گام های متقابل آمریکا دارد.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا سال گذشته با خروج از برجام، توافق هسته ای با ایران، سیاستی موسوم به فشار حداکثری را علیه این کشور آغاز کرد و به تدریج تحریم ها علیه ایران را دوباره فعال کرد.

ظریف به کاخ سفید دعوت شده بود

ظریف به کاخ سفید دعوت شده بود اما نپذیرفت

در جریان این گفت‌وگو که یک سال به طول انجامید ظریف پیشنهادات خود را درباره نحوه خاتمه دادن به بن‌بست‌ها بر سر برنامه هسته‌ای ایران و پرداختن به نگرانی‌های ترامپ را به رند پال مطرح کرد. ظریف بعداً رئوس کلی این پیشنهادات را برای گروهی از روزنامه‌نگاران بازگو کرد.

خبرنگار نیویورکر نوشته ظریف  بعداً به صورت جزئی‌تر درباره این پیشنهادات با او صحبت کرده است. به نوشته نیویورکر، ظریف در جمع خبرنگاران گفت: «به عنوان یک دیپلمات من همیشه به راه‌حل‌های جایگزین فکر می‌کنم.» ظریف سپس گفته که مجلس شورای اسلامی ایران می‌تواند فتوای صادرشده توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در خصوص ممنوعیت ساخت سلاح‌های هسته‌ای را به قانون تبدیل کند.

اما ظریف گفت اگر ترامپ خواستار چیزهای بیشتری است باید امتیازات بیشتری هم ارائه کند. او گفت که ایران حاضر است در ازای رفع تحریم‌ها حاضر است پروتکل الحاقی را االان اجرا کند.

بر اساس توافق هسته‌ای، قرار است ایران در سال ۲۰۲۳ پروتکل الحاقی را در مجلس به تصویب برساند.ظریف پیشنهاد داده بود ایران آماده است این اقدام متقابل حالا انجام شود.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=4463

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.