• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
10

با قبیله عجیب مرسی در اتیوپی آشنا شوید

  • کد خبر : 45139
  • 21 ژانویه 2023 - 2:02

با قبیله عجیب مرسی در اتیوپی آشنا شوید این قبیله در جنوب غربی اتیوپی، درست در شمال مرز کنیا در دره رودخانه اومو است. در دره دورافتاده اومو باستان شناسان برخی از قدیمی ترین بقایای انسان روی زمین را کشف کرده اند و قبایلی که امروزه در آنجا زندگی می کنند هنوز از بسیاری از شیوه های باستانی پیروی می کنند.

قبیله عجیب مرسی در اتیوپی آشنا شوید

قبیله مرسی، که کمتر از ۱۰۰۰۰ نفر از آنها وجود دارد، به دلیل بشقاب های بزرگی که زنان در لب پایین خود می زنند، به خوبی شناخته شده اند.

رسم گذاشتن بشقاب لب

رسم گذاشتن بشقاب لب با باروری و صلاحیت زن برای ازدواج مرتبط است. هنگامی که یک دختر مرسی به سن بلوغ می رسد (حدود ۱۵ تا ۱۶ سالگی) لب هایش را توسط یکی از اعضای زن قبیله بریده و یک چوب کوچک چوبی در آن فرو می کنند. سپس لب به آرامی در یک دوره زمانی کشیده می شود، ابتدا با قرار دادن چوب های بزرگتر هر شب و در نهایت با گذاشتن بشقاب هایی با اندازه ها و تزئینات مختلف در موقعیت های مخصوص.

می گویند زنی که بشقاب لب نبندد تنبل محسوب می شود و به او مال عروس (جهیزیه ای که معمولاً از تعداد معینی دام تشکیل می شود) نمی دهند. قطر برخی از صفحات لب که به ۱۲ سانتی متر می رسد، نشانه ای از استقامت و شجاعت از طرف زنی است که آن را استفاده می کند.

بشقاب های لب، که ممکن است از چوب یا گل ساخته شده باشد، عموماً توسط زنان مجرد یا تازه ازدواج شده در چهار موقعیت اصلی استفاده می شود: هنگام سرو غذا برای مردان، در رویدادهای خاص (مانند عروسی)، در مسابقات دوئل دونگا و در رقص. پس از چند سال ازدواج، زن ممکن است به آرامی از گذاشتن پلاک لب خود دست بکشند و در صورت فوت شوهر، آن را به طور کلی کنار می گذارند.

اینکه آیا زنان مرسی به استفاده از پلاک لب ادامه خواهند داد یا نه، به زمان بستگی دارد برخی از زنان جوان مرسی معتقدند که بریده نشدن لب‌هایشان آنها را مدرن‌تر می‌کند آنها فکر می کنند که این عمل توسط دولت خودشان و گردشگرانی که برای عکاسی از دخترانی که بشقاب لب دارند آمده اند، عقب‌افتاده می‌دانند. با این حال، بشقاب های لب بخشی از میراث آنها است، راهی برای متمایز کردن قبیله خود از سایرین در منطقه اطراف، و اخیرا بازدیدکنندگانی که آن را جذب می کند به شکلی حیاتی درآمد برای افراد اغلب خشکسالی تبدیل شده است.

مردان جوان مرسی در دوئل تشریفاتی خود را به همسران آینده خود ثابت می کنند

مردان جوان مرسی با شرکت در دونگا، نوعی دوئل تشریفاتی، خود را به همسران آینده خود ثابت می کنند. رقبا از کیت دوئل معروف به umoga استفاده می کنند که محافظت و همچنین تزئین را ارائه می دهد و معمولاً شامل محافظ های ساق پا ساخته شده از پوست حیوانات، پوست پلنگ پوشانده شده روی تنه، لباس سر ساخته شده از پنبه و زنگ گاو بسته شده به دور کمر است. با استفاده از میله های چوبی به طول تقریبی ۲ متر، دو مرد دوئل می کنند تا اینکه یکی بازنده شود یا از مبارزه حذف شود.

نقاشی بدن با استفاده از خاک رس و مواد معدنی

مرسی ها همچنین رسم دارند بدن خود را با استفاده از خاک رس و مواد معدنی از زمین نقاشی می کنند. رنگ بدنه نه تنها تزئینی بلکه نمادین است. این فکر برای دفع ارواح شیطانی، ترساندن دشمنان و جذب جنس مخالف است. همچنین بسیار کاربردی است خاک رس به عنوان محافظ در برابر خورشید اتیوپی و سنگ آهک سفید به عنوان یک دافع حشرات عمل می کند. بدون دسترسی به آینه، اعضای قبیله مرد اغلب یکدیگر را نقاشی می کنند و آثار هنری روی صورت خود را بر اساس واکنش دیگران قضاوت می کنند.

مزایای محافظتی رنگ خاک رس به ویژه برای مردان مرسی که وظیفه آنها مراقبت از گله است مفید است. گاو یک عنصر حیاتی از رژیم غذایی و تجارت مرسی است (از این رو موضوع ثروت عروس است) و ثروت یک قبیله با اندازه گله او اندازه گیری می شود. گاوها علاوه بر استفاده برای گوشت و شیر خود، می توانند در طول دوره های شکست محصول با غلات مبادله شوند . منطقه اومو در اتیوپی مستعد بارش کم است و اغلب از خشکسالی رنج می برد.

غذای اصلی قبیله مرسی

محصول اصلی قبیله مرسی سورگوم است، دانه‌ای مقاوم به خشکی و گرما، که زنان آن را به عنوان فرنی غلیظ استفاده می‌کنند، اما ذرت، لوبیا و نخود را نیز می‌کارند. وظیفه اصلی زنان مرسی آوردن هیزم و آب است تا بتوانند غذای تهیه شده توسط مردان را بپزند.

معصومه لطفی (پایگاه خبری دخالت)

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=45139

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.