• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
13

حمله با گازهای سمی و شیمیایی به خوابگاه دختران دانشگاه بروجرد رسید

  • کد خبر : 45874
  • 01 مارس 2023 - 9:20

بعد از انتشار خبر مسمومیت دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه خیام در پردیس تهران، مسمومیت سریالی دانش‌آموزان به مدرسه راه زینب در منطقه ۱۳ تهران رسید. این خبر را والدین یکی از دانش‌آموزان این مدرسه  تایید کرد. این فرد با تایید مسمومیت دانش‌آموزان یکی از کلاس‌های این مدرسه توضیح داد: دختر خود من در این کلاس نبوده، کلاس دختر من در طبقه سوم است، اما یکی از کلاس‌های طبقه همکف با این مشکل مواجه شده و یکدفعه تمام بچه‌های یک کلاس با هم خوابیده‌اند.

حمله با گازهای سمی و شیمیایی به خوابگاه دختران دانشگاه بروجرد رسید

پس از مسمومیت دانش آموزان دختر حمله شیمیایی و سمی به خوابگاه دختران دانشگاه آزاد بروجرد رسید

برخی منابع خبر دادند سه‌شنبه‌شب ۹ اسفند ۱۴۰۱ به خوابگاه دختران دانشگاه آزاد بروجرد هم با گازهای سمی و شیمیایی حمله شده است.ویدیوهای منتشره نشان می‌دهند که شامگاه سه‌شنبه در خوابگاه دانشجویان دختر دانشگاه بروجرد، دانشجویان پس از پیچیدن بوی عجیبی در هوا مسموم و به بیمارستان منتقل شدند.

مسمومیت زنجیره‌ای؛ لزوم اعتمادسازی

داوود حشمتی در سایت امتداد نوشت: در موضوع مسمومیت دانش آموزان در مدارس، ابهاماتی وجود دارد که آن را پیچیده تر می‌کند. در درجه اول می‌توان گفت به علت آنکه این مسمومیت‌ها تاکنون باعث مرگ و میر نشده است، جامعه نسبت به آن حساسیت کمتری داشت. تا آنکه مسمومیت زنجیره ای به قم رسید و ظرف مدت کوتاهی در چند مدرسه دیده شد. از آنجا جامعه نسبت به اخبار این مسومیت‌ها حساس شد و بی توجهی و کم اهمیت تلقی کردن آن پایان یافت. حالا هم زنگ هشدار جدی آن به صدا در آمده است. در صورتی که به سرعت به این موضوع رسیدگی  نشود، زمینه های استفاده از این روش در روز چهارشنبه سوری بسیار بالاست. با این حال موارد زیر در این باره قابل طرح است:

 در ابتدا حتی عنوان نمیشد که عامل مسمومیت چیست؟ آیا عامل مسمومیت گاز است، مایع است یا جامد؟ حالا علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با توجه به جلسه برگزارشده در مجلس که از مسئولان قضایی و امنیتی تشکیل شده بود می‌گوید: «نتیجه آزمایش‌های انجام شده مشخص شد که گاز ان.۲ (N2) در سم منتشر شده در مدارس وجود داشته است. » هم او و هم وزیر بهداشت در مجلس گفته است که «دوز سم استفاده شده پایین بوده» در حدی که فقط «افراد را دچار مسمومیت می کند» با این حال مشخص نیست چه کسی تضمین می کند که دوز استفاده شده در آینده هم به همین مقدار باقی بماند؟

تواتر و گستردگی این اتفاق نشان میدهد که نمی‌توان آن را یک «اتفاق» عادی و طبیعی دانست. به این معنا که یک نوع گاز در ترکیب با مواد دیگر مثلا از طریق سوخت مدارس منجر به این مسمومیت‌ها شده باشد. لذا باید آن را مشخصا یک عمل خرابکارانه در نظر گرفت. عملی که قبل از آنکه به دنبال نیات عمل کنندگان آن برویم باید کشف شود که اساسا کار چه کسانی می تواند باشد و خطرات آینده چیست.

حالا که روشن شده است مسمومیت از طریق انتقال سم گازی N2  صورت گرفته، یافتن عاملان راحت تر خواهد بود. با توجه به اینکه مصدومان حادثه قطعا در میزان مسمومیت تفاوت‌هایی داشتند.

براساس گزارش ها همه دانش آموزان یک مدرسه مسموم نشده اند.این ثابت می کند که انتشار گاز مسموم دامنه و شعاعی داشته است. از طرف دیگر قطعا برخی از افراد مسمومیت بیشتری داشتند که حتما به کانون منتشر کننده آن گاز نزدیکتر بودند. بررسی این افراد، وسائل و محل هایی که نشسته بودند و یافتن مشترکات آن می‌تواند به یافتن عاملان کمک کند.

جامعه در شرایط مطلوبی به سر نمی‌برد. در حالت عادی هم جامعه اعتماد خود را نسبت به مسئولان از دست داده است. این خطر کمی نیست. لذا بازیابی این اعتماد برای مجموعه سیستم از همه چیز مهم تر است. لذا حتما باید به سرعت عوامل این ماجرا کشف و با شدیدترین مجازات با آنها برخورد شود.

بررسی دوربین‌های نزدیک محل مدارس می‌تواند به کشف موضوع کمک کند. در ماجرای مرگ نیکا شاکرمی، cnn که یک رسانه است با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در دسترس خود، توانست با بازبینی همه فیلم‌های منتشر شده از اعتراضات، او را در خیابان های اطراف محل زندگی‌اش شناسایی کند. همین روش برای بررسی و کشف افراد، اجسام و یا خودروهایی مشترک اطراف محل‌های سوژه می تواند به کار گرفته شود و امید است هرچه سریعتر این اقدام انجام شود.

فراموش نکنیم که جامعه حاضر نیست هر روایتی را بپذیرد. آنهم جامعه امروز ایران که اعتماد خودش را از دست داده است. از همین رو بسیار ضروری است که نتیجه تحقیقات مسئولان کاملا صادقانه و بدون هیچ پرده پوشی در اختیار افکارعمومی قرارگرفته و اسناد  و مدارک آن برای بررسی بیشتر در اختیار رسانه های آزاد قرار بگیرد. این تصور که انتشار یک روایت از صداو سیما و رسانه‌های رسمی می تواند مردم را قانع کند اشتباه است.

با توجه به نزدیک شدن به سه‌شنبه پایان سال و موعد جشن چهارشنبه سوری که در آن امکان پرتاب مواد آتش زا و انتشار گازهای سمی از این دست به آسانی وجود دارد، لازم است تا قبل از رسیدن به آن زمان این پرونده به طور کامل کشف و با عوامل آن برخورد شود. در غیر این صورت آنچه باید نگران آن بود، روزی که است که می تواند برای همه ناگوار باشد. در صورتی که به سرعت به این موضوع رسیدگی  نشود، زمینه‌های استفاده از این روش  بسیار بالاست.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=45874

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.