• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
9

نکات ضروری مراقبت از دهان و دندان

  • کد خبر : 45985
  • 06 مارس 2023 - 13:08

بهداشت دهان و دندان برای سلامت دندان ها و لثه ها ضروری است. که شامل مسواک زدن روزانه و نخ دندان کشیدن است. علاوه بر این، باید به طور منظم برای معاینه و تمیز کردن دندان به دندانپزشک خود مراجعه کنید. دندانپزشکی پیشگیرانه بهترین شانس را برای لبخندی زیبا و سلامت دهان و دندان طولانی مدت به شما می دهد. برای اینکه بدانید نکات ضروری مراقبت از دهان و دندان چیست با ما همراه شوید.

نکات ضروری مراقبت از دهان و دندان

بهداشت دهان و دندان چیست؟

بهداشت دهان و دندان عمل تمیز نگه داشتن دهان و عاری از بیماری است. که شامل مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و همچنین مراجعه منظم به دندانپزشک برای عکسبرداری و حل مشکلات دندان و بیماری های احتمالی لثه، معاینه و تمیز کردن دندان است.

نکات ضروری مراقبت از دهان و دندان کدامند؟

بهداشت دهان یک مراقبت پیشگیرانه است. این بدان معناست که می‌توانید مشکلات سلامت دهان مانند بیماری‌های لثه، بوی بد دهان (هالیتوزیس) و سایر مشکلات را قبل از شروع با مراقبت خوب از دندان‌ها و لثه‌ها متوقف کنید.

سلامت دهان با سلامت کل بدن نیز مرتبط است. به عنوان مثال، اگر عفونتی در دهان شما وجود داشته باشد، جریان خون شما می‌تواند باکتری‌ها را به نواحی دیگر بدن شما منتقل کند که منجر به سایر نگرانی‌های سلامتی مانند بیماری قلبی و سکته می‌شود. حفظ سلامت دندان ها و لثه ها بخش مهمی از سلامت کلی طولانی مدت است.پس حتما نکات ضروری مراقبت از دهان و دندان را در نظر بگیرید و رعایت کنید.

دندان های خود را روزی دو بار و هر بار به مدت دو دقیقه مسواک بزنید

تمیز و سالم نگه داشتن دندان ها با نگهداری منظم شروع می شود. مسواک زدن به مدت دو دقیقه و دو بار در روز که به قانون ۲×۲ معروف است، به جلوگیری از پلاک کمک می کند.

استفاده از تکنیک های مناسب برای اطمینان از اینکه دندان ها به درستی تمیز می شوند و به بافت نرم اطراف آن آسیب نمی رسانند، مهم است. با استفاده از حرکات دایره ای کوچک، سر برس را به سمت لثه ها زاویه دهید. مطمئن شوید که تمام سطوح و همچنین در امتداد خط لثه، چه در جلو و چه در پشت دندان های خود را تمیز کنید.

کشیدن روزانه نخ دندان

توصیه می شود هر شب قبل از مسواک زدن از نخ دندان استفاده کنید تا هر چیزی که مسواک شما قادر به جدا کردن آن نیست از بین ببرد. اگر فقط مسواک بزنید و احساس کنید که نیازی به نخ دندان ندارید، ذرات ریز غذا و سایر رسوبات که توسط مسواک شما از بین نرفته است در نهایت می توانند به پوسیدگی تبدیل شوند. برای جلوگیری از این امر، دو دقیقه در روز برای کشیدن نخ دندان وقت بگذارید. هنگامی که برای اولین بار نخ دندان کشیدن را شروع می کنید، ممکن است باعث آسیب به لثه های حساس شود. این طبیعی است و با استفاده از نخ دندان برای چند روز متوقف می شود. هنگام استفاده از نخ دندان، مطمئن شوید که آن را در طول کل دندان به بالا و پایین بلغزانید. فضاهای تنگ را نادیده نگیرید، این یکی از مهم ترین مکان ها برای نخ دندان کشیدن است زیرا مسواک شما نمی تواند به این مناطق برسد.

با توجه به علائم ساییدگی، مسواک خود را تعویض کنید

به عنوان یک قاعده کلی، عوض کردن مسواک تقریباً هر ۳ تا ۶ ماه یکبار باید باشد و شکل مسواک حفظ شود تا دندان های شما به درستی تمیز شود. مسواک های آسیب دیده یا فرسوده نمی توانند سطح دندان های شما را به درستی تمیز کنند و می توانند به لثه های شما آسیب وارد کنند. همیشه مسواک خود را خوب بشویید و آن را خشک نگهداری کنید تا خشک شود. به خاطر داشته باشید که اگر بیمار بوده اید، مسواک خود را تعویض کنید تا از ورود مجدد باکتری ها به دهان جلوگیری کنید.

هر شش ماه یکبار به دندانپزشک خود مراجعه کنید

دندانپزشک شما می‌تواند از شروع مشکلات دهان و دندان جلوگیری کند، یا حداقل اگر قرار ملاقات‌های منظم با دندانپزشکی داشته باشید، آنها را زود تشخیص دهد. ویزیت منظم همچنین به دندان‌های شما اجازه می‌دهد دو بار در سال یک تمیز کردن حرفه‌ای کامل داشته باشند و هر گونه پلاک را از بین ببرند که به حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌ها کمک می‌کند

یک رژیم غذایی سالم داشته باشید

پرهیز از غذاهای شیرین (مانند شیرینی، نوشیدنی های شیرین و آب نبات) و همچنین مصرف غذاهای سرشار از کلسیم به حمایت از دندان های قوی و سالم کمک می کند. به عنوان یک مزیت جانبی، بدن شما نیز از شما تشکر خواهد کرد! برخی از غذاهایی که به تقویت دندان های شما کمک می کنند عبارتند از سبزیجات برگ دار، بادام، ماست و پنیر. با دندانپزشک خود صحبت کنید تا در مورد غذاهایی که به محکم نگه داشتن دندان های شما در سال های آینده کمک می کند، توصیه هایی را به شما توصیه کند.

از محصولات بهداشتی دندان استفاده کنید

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن کلیدی برای سلامت پیشگیرانه دندان ها هستند، اما می توانید با گنجاندن وسایل کمکی در روتین خود به حفظ سلامت دندان های خود کمک کنید. نمونه هایی از این محصولات عبارتند از: دهان شویه، شستشو دهنده های دهان، پاک کننده های بین دندانی و پاک کننده های زبان. این کمک‌ها می‌توانند به سلامت دهان و دندان کمک کنند و باید همراه با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم (نه به جای آن) استفاده شوند.

در طول روز دهان را هیدراته نگه دارید

هیدراتاسیون کافی نه تنها برای سلامت کلی شما مفید است، بلکه هیدراته بودن نیز به حفظ جریان سالم بزاق کمک می کند. بزاق با حرکت دادن ذرات غذا از طریق دهان به سلامت دندان ها کمک می کند و از ماندن بیشتر آنها در دندان ها که در آن باکتری ها رشد می کنند جلوگیری می کند. همچنین به راحت و مرطوب نگه داشتن دهان شما کمک می کند.

سیگار نکشید

سیگار باعث نگرانی های سطحی مانند لکه شدن دندان و همچنین مشکلات شدید سلامتی مانند بیماری لثه (پریودنتال) می شود که می تواند منجر به از دست دادن دندان و سرطان دهان شود. یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای سلامت کلی دهان و دندان خود انجام دهید این است که بلافاصله سیگار را ترک کنید.

به طور منظم داخل دهان خود را در خانه بررسی کنید

در حالی که معاینات منظم با دندانپزشک شما یک اقدام پیشگیرانه عالی است، مشکلات ممکن است در چند ماه بین ویزیت ایجاد شود. برای جلوگیری از نگرانی های عمده، باید بررسی سریع داخل دهان خود را به عنوان بخشی از برنامه روزانه خود انجام دهید. دندان ها و لثه های خود را برای هر چیزی که تغییر کرده یا غیرعادی به نظر می رسد بررسی کنید. مطمئن شوید که این اطلاعات را در قرار بعدی خود با دندانپزشک خود به اشتراک گذاشته اید، یا در صورت کشف موارد نگران کننده با مطب دندانپزشک خود تماس بگیرید. خودآزمایی منظم برای حفظ سلامتی شما مفید است.

با توجه به اهمیت مراقبت از بهداشت دهان و دندان و ضرورت مراجعه منظم به دندانپزشک ،کلینیک یا مطب دندانپزشکی که به آن مراجعه می کنید باید دارای تجهیزات مدرن و دستگاه های روز دنیا باشد که در اسرع وقت سرویس شده و در صورت داشتن ایراد و یا نیاز به تعمیر به سرعت تعمیر شوند بنابراین پرواضح است که هرکسی نمی تواند ایرادات این وسایل تخصصی را تشخیص داده و از عهده سرویس آن ها برآید. این تجهیزات روز به روز در حال پیشرفت هستند و همین امر سبب می گردد که تعمیر دستگاه های دندانپزشکی مشکل شود.

زودکمک این مشکل را آسان کرده و با در اختیار داشتن حرفه ای ترین تکنسین ها و استفاده از ابزارآلات مدرن تعمیر تجهیزات دندانپزشکی را در اسرع وقت و به صورت کاملا تخصصی انجام می دهد.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=45985

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.