• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
21

باداب سورت؛ چشمه‌های شگفت‌انگیز هزار رنگ

  • کد خبر : 4607
  • 07 آگوست 2019 - 5:48

تصور کنیند روی صخره های نارنجی رنگی قدم می زنین که لایه لایه زمین رو بالا رفتن و آب از بلورهای سنگی شان چکه می کند، رو که بر گردونید، پشت سرتون زمین لایه لایه سبزآبیه و کمی اون طرف تر، لایه لایه زرد.مشابه همچین جایی تنها در سه کشور ترکیه، امریکا و نیوزلند وجود داره، اما شما برای دیدنش کافیه فقط تا ساری برید.

چشمه‌های زیبای باداب سورت که به چشمه‌های رنگی نیز معروف هستند، گردشگران زیادی را به سمت خود کشانده  و از آن‌ها تصاویر زیادی را دیده ایم.

چشمه‌های باداب سورت در استان مازندران، جنوب شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت، حدفاصل روستاهای اروست و مال خواست قرار دارد . این چشمه‌ها از شمال به ارتفاعات و تپه‌های پوشیده از جنگل‌هایی با درختان سوزنی برگ می‌رسه و از جنوب مشرف به دره‌های پایین دست و از شرق در مجاورت ارتفاعات پوشیده از گیاهان بوته‌ای و درختچه‌ها است. غرب آن را نیز روستای اروست احاطه کرده است.

 باداب به معنی آب گازدار و سورت به معنی شدت اثر است. چشمه‌های باداب سورت در سال ۱۳۸۷ به عنوان دومین اثر طبیعی ملی ایران ثبت شد. در سال ۱۳۸۷، کوه دماوند، چشمه‌های باداب سورت و سرو ابرکوه به عنوان سه اثر طبیعی توسط سازمان میراث فرهنگی ثبت شدند.

باداب-سورت؛-چشمه‌های-شگفت‌انگیز-هزار-رنگ

ویژگی‌های چشمه باداب سورت

چشمه‌ی بی‌نظیر باداب سورت که پس از پاموک‌کاله ترکیه، دومین چشمه‌ی آب شور جهان به شمار می‌رود، در ارتفاع ۱۸۴۱ متری از سطح دریا قرار دارد. اگرچه این روزها چشمه باداب سورت وضعیت مناسبی ندارد و متأسفانه به دلیل حضور تعداد زیادی از گردشگران و نبود هر گونه حصار، نگهبان یا علائم راهنمایی و هشدار دهنده، به شدت آسیب دیده و به محلی برای انباشت زباله بدل شده است، اما باز هم سالانه تعداد زیادی از مردم برای دیدن این چشمه‌ی پلکانی به مازندران سفر می‌کنند.

چشمه باداب سورت را باید از عجایب طبیعی ایران برشمرد؛ چرا که علاوه بر زیبایی چشم‌نواز، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این چشمه‌ی پلکانی طبیعی، تفاوت هر چشمه با چشمه‌های دیگر به لحاظ رنگ، بو، مزه‌ی آب و همچنین مساحت و عمق هر چشمه است.

یکی از بزرگ‌ترین چشمه‌ها‌ی باداب‌ سورت مساحتی حدود ۱۵ متر با عمق زیاد دارد و حاوی آب شور است. گفته می‌شود آب این چشمه گرم و برای درمان بیماری‌های پوستی، روماتیسم و سردردهای میگرنی مفید است.

ویژگی‌های زمین‌شناسی

چشمه باداب سورت اروست از نوع ژئوپارک محسوب شده و همزمان با آخرین چین‌خوردگی البرز درپلیوستوسن و پلیوسن (دوران چهارم زمین‌شناسی) شکل گرفته است.

بهترین زمان بازدید

دیدار از چشمه و حوضچه‌های باداب سورت مخصوصا در اردیبهشت ماه خستگی را از جان گردشگران بیرون می‌کند و چشمان کنجکاو و حقیقت‌جو در کنکاش مناظر طبیعی جنگلی و کوهستانی پیرامون تا دوردست‌ها مبهوت و خیره می‌ماند. خیال انگیزترین صحنه‌های منطقه به هنگام طلوع و غروب خورشید است که تلالو نور خورشید در حوضچه‌ها و انعکاس نور آن‌ها همراه با سایه روشن طبیعت اطراف، جلوه‌های تحسین برانگیزی را از موهبت خداوندی به جلوه می‌گذارد که این چشم‌اندازهای روح‌نواز هیچگاه از روح و ذهن فراموش نمی‌شود و بارها و بارها طبیعت دوستان را به تماشای خود فرامی‌خواند.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=4607

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.