• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
13

توزیع رایگان سی‌ان‌جی برای همه خودروها به‌مدت سه‌سال

  • کد خبر : 46499
  • 08 آوریل 2023 - 10:15
توزیع رایگان سی‌ان‌جی برای همه خودروها به‌مدت سه‌سال

رئیس انجمن صنفی سی ان جی گفت: برای افزایش جایگزینی بیشتر بنزین با استفاده از سی‌ ان جی طرحی را آماده کردیم که مطابق این طرح پیشنهاد توزیع رایگان سی‌ان‌جی برای همه خودروها به‌مدت سه‌سال داده شده است.

افزایش قیمت بنزین

محسن جوهری با اشاره به شایعه مطرح شده برای افزایش قیمت بنزین که البته از سوی دولت صراحتا رد شد، اظهار کرد: این موضوع قابل پیش‌بینی بود که دولت در شرایط فعلی اقتصادی کشور چنین تصمیمی نمی‌گیرد و باوجود افزایش مصرف بنزین و منفی شدن تراز تولید و مصرف به دلیل تبعات تورمی بعید است دولت از ابزارهای قیمتی استفاده کند.

وی در ادامه افزود : بارها این موضوع را مطرح کرده ایم که بهترین راهکاری که می‌توان به‌کار گرفت تا کشور از بحران بنزین نجات پیدا کند استفاده و توسعه سی‌ان‌جی و در واقع جایگزینی بیشتر سی‌ان‌جی با بنزین است، برای اینکه تقاضا ایجاد شود لازم است تا خودروسازان تولید را به سمت خودروهای دوگانه‌سوز ببرند و یا اینکه تصمیم مناسبی برای تبدیل رایگان کلیه خودروهای بنزینی و نوسازی ناوگان فعلی داشته باشد، که‌ با توجه به ویرایش اخیر مصوبه شورای اقتصاد و عدم رفع مشکلات مصوبه قبلی از جمله در نظر گرفته نشدن منابع برای تبدیل رایگان خودروهای شخصی و تعویض رایگان مخازن فرسوده ناوگان فعلی، به‌نظر نمی‌رسد در کوتاه مدت اقدامات دولت در این زمینه کارساز باشد.

توزیع رایگان سی‌ان‌جی برای همه خودروها

رئیس انجمن صنفی سی ان جی بیان کرد: در همین راستا پیشنهادی را به وزارت نفت برای عرضه رایگان سی‌ان‌جی به مدت سه سال ارائه دادیم که در صورت موافقت با این طرح‌ افزایش قابل توجه تقاضا برای سی ان جی اتفاق خواهد افتاد و پیش بینی ما کاهش مصرف روزانه حداقل ۲۰ میلیون لیتر بنزین در سال اول و جایگزینی سی ان جی خواهد بود.

اکنون این موضوع در حد پیشنهاد است که به وزارت نفت ارائه شده است، زمانی که سی‌ان‌جی رایگان باشد، مردم تمایل بیشتری برای استفاده از این سوخت دارند، و شخصااقدام به تبدیل خودروهای خود به دوگانه سوز خواهند کرد.

سودآوری این طرح حدودا دو میلیارد دلار در سال است

وی افزود: سودآوری این طرح در صورت موافقت دولت، حدودا دو میلیارد دلار در سال برای کشور منافع اقتصادی خواهد داشت. و دولت می‌تواند علاوه بر بی نیاز شدن کشور به واردات بنزین، مازاد بنزین تولیدی خود را در صادر کند و ارزآوری خوبی برای کشور ایجاد کند.

ایران بیشترین منابع گاز در دنیا را دارد

وی با اشاره به مزیت‌های صنعت سی‌ان‌جی گفت: ایران بیشترین منابع گاز در دنیا را دارد و  و مشکلی برای تامین گاز وجود ندارد و کمتر از سه درصد از گاز تولیدی کشور برای تولید سی ان جی مصرف می شود.

 در حال حاضر به دلیل کمبود تقاضا جایگاه های سی ان جی کشور حدود ۲۰ میلیون مترمکعب روزانه ظرفیت خالی دارند. همچنین سوخت‌سی ان جی با توجه به فشار کاری بالا قابلیت قاچاق ندارد.

جوهری در پایان گفت: طی سالهای اخیر حق العمل جایگاه داران سی ان جی متناسب با افزایش هزینه ها افزایش نداشته و اکثر جایگاه های سی ان جی‌ به دلیل کارمزد پایین و کمبود تقاضا فاقد صرفه اقتصادی هستند که امیدواریم امسال دولت با تصمیم گیری درست در بخش تقاضا و عرضه از تشدید بحران برای سوخت ملی سی ان جی جلوگیری کند و بر خلاف گذشته نظرات بخش خصوصی مورد توجه قرار دهد.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=46499

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.