• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
13

اردوغان بار دیگر رئیس‌جمهور ترکیه شد

  • کد خبر : 47103
  • 29 می 2023 - 9:49
انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه

دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه رأس ساعت ۸ صبح روز یکشنبه (۸ و ۳۰ دقیقه به‌وقت ایران) با حضور مردم این کشور پای صندوق‌های رأی برگزار شد.

انتخابات تا ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه به‌وقت ایران ادامه داشت و بنا بر اعلام شورای‌عالی انتخابات ترکیه این انتخابات تمدید نمی‌شد. در این دور رجب طیب اردوغان و کمال کلیچداراوغلو به‌عنوان نفراتی که بیشترین آراء را کسب کرده به دور دوم راه یافتند، با هم به رقابت پرداختند.

انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه

دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه روز ۱۴ می (۲۴ اردیبهشت) برگزار شد و سه نامزد به رقابت پرداختند. در آن دور رجب طیب اردوغان ۴۹٫۵ درصد آرا، کمال کلیچداراوغلو ۴۴٫۵ درصد آرا و سینان اوغان نیز ۵ درصد آرا را به خود اختصاص داد و هیچ یک از نامزدها نتوانستند حائز اکثریت آراء (۱+۵۰) برای پیروزی در این دور از رقابت‌ها شوند و انتخابات به دور دوم کشیده شد.

در مجموع ۶۰ میلیون و ۷۲۱ هزار و ۷۴۵ هزار واجد شرایط پای صندوق‌های رأی آمدند. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن بود که رجب طیب اردوغان به‌عنوان نامزد ائتلاف حاکم پیروز انتخابات خواهد بود.

پیش‌تر شورای‌عالی انتخاباتی ترکیه اعلام کرده بود، در خارج از کشور ۱ میلیون و ۸۸۹ هزار و ۳۹۸ نفر در انتخابات شرکت کرده‌اند. انتخابات دور دوم در خارج از کشور چند روز پیش از روز انتخابات در داخل کشور آغاز شده بود. روز انتخابات صندوق‌ها در دروازه‌های گمرکی و فرودگاه‌ها نیز فعال بود.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=47103

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.