• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
4

رونمایی از تئوری دولت برای مهار نرخ تورم و ارز

  • کد خبر : 47409
  • 12 ژوئن 2023 - 10:48
رئیس بانک مرکزی

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه تئوری دولت برای مهار نرخ تورم و ارز است گفت: ثبات اقتصادی با دخالت شروع می شود و نمی‌توان کنار نشست تا اقتصاد به ثبات برسد.

محمدرضا فرزین در سی امین همایش سیاست های پولی و ارزی، اظهارداشت: تثبیت اقتصادی از روز اولی که در این بانک مسوولیت گرفتم را در دستور کار قرار دادم.

وی افزود: مجموعه های دولت و بانک مرکزی باید بتواند ثبات را به اقتصاد برگرداند؛ بی ثباتی شاخص های اقتصادی باید رفع شود؛ تمرکزمان تورم و کنترل این شاخص است.

فرزین با بیان اینکه برای مهار تورم باید تئوری داشته باشیم؛ تئوری ما هم تثبیت اقتصادی است تصریح کرد: ثبات اقتصادی با دخالت شروع می شود و نمی‌توان کنار نشست تا اقتصاد به ثبات برسد.

رییس کل بانک مرکزی هماهنگی اقتصادی را زمینه تثبیت اقتصادی دانست و گفت: نرخ ارز در بازار غیررسمی موضوع مهمی است که همه را نگران کرده است البته در روزهای اخیر شاهد کاهش این نرخ هستیم؛ تقاضای ارز در بازار غیررسمی شامل قاچاق وارداتی، فرار سرمایه و پوشش زیان های احتمالی ناشی از نااطمینانی. های آینده است.

فرزین‌ گفت: برخی به بازار غیررسمی می گویند بازار آزاد؛ درحالی که هیچ بازاری در دنیا بدون مقررات نیست؛ تمام بازارها در دنیا شامل قوانین و مقررات هستند نه اینکه بازاری باشد که هیچ چیزی در آن شناسایی نشده باشد.

وی افزود: کم‌عمق بودن بازار، حساسیت پایین بازار به متغییرهای بنیادی، حساسیت بالا نسبت به اخبار، بستر سفته بازی و استفاده از شبکه اجتماعی برای تعیین نرخ ارز از مهمترین مشخصه های بازار غیررسمی ارز است.

فرزین با بیان این که در بازار غیررسمی از سال ۹۰ تاکنون ضریب تغییرات خیلی بالا بوده است؛ گفت: دائم این نرخ تغییر می‌کند و هیچ ثباتی در آن وجود ندارد؛ در ماه های اخیر دیدید که یک اظهارنظر غیررسمی و دروغ چطور بازار را به‌هم می‌ریزد.

شاید برای شما جالب باشد : رئیس‌کل بانک مرکزی راهی واشنگتن شد

تئوری دولت برای مهار نرخ تورم و ارز

رییس کل بانک مرکزی ضمن اشاره به اینکه هیچ دلیل بنیادی برای تغییر نرخ ارز وجود ندارد؛ تصریح کرد: رابطه عمیقی بین دارایی های سرمایه گذاری با نرخ ارز وجود دارد؛ ضریب همبستگی بین دلار با مسکن و خودرو ۷۵ تا ۸۰ درصد است.

به گفته وی، متوسط تغییرات نرخ دلار در بازار غیررسمی در دهه ۷۰ معادل ۲۰.۶ درصد بوده؛ دهه ۸۰ حدود ۲.۷ درصد؛ ۹۰ تا ۹۶ معادل ۲۳.۹ درصد و ۹۷ تا ۱۴۰۱ معادل ۶۱.۱ درصد بوده است.

فرزین با تاکید بر این‌که رشد متغییرهای واقعی خوب نیست، تصریح کرد: القای ترس و دلهره در جامعه به روال عادی تبدیل شده است؛ در بازار ترس حاکم شده و ما باید از این ترس بترسیم.

وی با بیان اینکه چاره ای جز برقراری اعتماد بین سیاستگذار و فعال اقتصادی نداریم و به همین دلیل باید به تثبیت اقتصادی بپردازیم؛ گفت: آرژانتین و شیلی هم به سمت سیاست تثبیت رفتند ولی آرژانتین نتوانست اعتماد را بوجود بیاورد و شیلی موفق بود.

به گفته رییس کل بانک مرکزی تئوری دولت برای مهار نرخ تورم و ارز ، شروع هر سیاست تثبیتی نرخ ارز است؛ ولی باید سیاست مالی هم با سیاست ارزی هماهنگ شود تا سیاست تثبیت موفق شود.

فرزین ادامه داد: باید فعالان اقتصادی نسبت به آینده پیش بینی دقیقی داشته باشند؛ سیاست پولی و مالی هم باید در خدمت کنترل نقدینگی باشد؛ باید روی مقررات حساس شویم؛ بازارها باید تابع مقررات شوند.

رییس کل بانک مرکزی، گفت از سال ۸۹ تا ۱۴۰۱ بانک مرکزی معادل ۵۷ میلیارد دلار مداخله ارزی در بازار داشته است. البته مداخله در بازار امری معمول است.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=47409

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.