• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
10

کودتا در روسیه/ پوتین سقوط می‌کند؟

  • کد خبر : 47973
  • 24 ژوئن 2023 - 9:17
کودتا در روسیه

کودتا در روسیه ، پس از دستور وزیر دفاع روسیه، مبنی بر پیوستن گروه‌های داوطلب و شبه نظامیان ـ که به نفع روسیه مبارزه می‌کنند ـ به وزارت دفاع این کشور و حمایت ولادیمر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از این موضوع، یوگنی پریگوژین، رئیس گروه شبه‌نظامی واگنر، واکنش نشان داد و اعلام کرد: از این دستور تبعیت نمی‌کند. از مردم نیز می‌خواهم با آمدن به خیابان‌ها از ما حمایت کنند. با اعلام برخی رسانه‌های خارجی در لحظه تنظیم این گزارش، برخی خیابان‌های مسکو شلوغ شده و حکومت نظامی در این شهر برقرار است.

به گزارش تابناک؛ چندی پیش، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، به همه گروه‌های داوطلب و شبه نظامیانی که در جنگ اوکراین به نفع روسیه مبارزه می‌کنند دستور داد تا پایان ماه آگوست با وزارت دفاع قرارداد امضا کنند. گویا این دستور با هدف کاستن از اختیارات و جلوگیری از خودسری‌ نیروهای نظامی و مشخصا واگنرها صادر شده است.

یوگنی پریگوژین، رئیس گروه شبه‌نظامی واگنر نیز در واکنش به این دستور اعلام کرد، «واگنر هیچ قراردادی را با شویگو امضا نخواهد کرد.» چندی بعد ولادیمر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با جانب‌داری از سرگئی شویگو، وزیر دفاع خود گفت: این دستور باید تا موعد مقرر اجرایی شود.

پریگوژین نسبت به موضع پوتین واکنش نشان داد و این بار از مردم وطن پرستان روسیه خواست، به خیابان‌ها بیایند و نگران تامین اسلحه نباشند، چون در اختیارشان قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه بیان کرد، شویگو، وزیر دفاع روسیه، در میدان سرخ به دار آویخته خواهد شد و  در مقبره لنین به خاک سپرده می‌شود! شمار بسیاری از سربازان ارتش روسیه اکنون به شدت از واگنرها حمایت می‌کنند. پیام‌های تشکر زیادی از نیروهای ارتش روسیه دریافت شده است،‌آنها می‌گویند سرانجام عدالت به ارتش رسید.

کوتا در روسیه

با اعلام برخی منابع روسی، ستونی از نیروهای واگنر از ایست بازرسی مرزی نووشاختینسکایا به روسیه عبور کردند و به سمت نووچرکاسک در جهت روستوف در حال حرکت هستند. در همین زمینه خبرگزاری دولتی تاس روسیه، از تشدید امنیتی در مسکو خبر داد و نوشت: زیرساخت‌های شهری تحت حفاظت شدید قرار گرفته است. طرح قلعه نیز برای حفاظت از ساختمان‌های دولتی در این شهر فعال شده است.

یک رادیو محلی در مسکو نیز گزارش داد که ارتش روسیه به دستور دفتر ریاست جمهوری در پایتخت این کشور اعلام حکومت نظامی کرده است. با اعلام برخی منابع غیررسمی، گویا یک واحد نظامی در مسکو دچار آتش‌سوزی شده و در نزدیکی ایستگاه مترو اتحادیه کارگری مسکو، صدای تیراندازی شنیده شده است.

همچنین GlobalCheck اعلام کرد، ارائه دهندگان خدمات اینترنتی روسیه شروع به بستن دسترسی به گوگل کرده‌اند و در حال حاضر تنها ۲۵ درصد کاربران در روسیه به گوگل دسترسی دارند. گویا کانال تلویزیونی روسی Dom Kino نیز هک شده و پیام درخواست کمک فرمانده واگنر از مردم پخش شده است.

بیانیه سرویس امنیت روسیه درباره تحولات این کشور

سرویس امنیت روسیه (اف‌اس‌بی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیچ‌یک از اطلاعات منتشره در شبکه‌های اجتماعی از طرف یوگنی پریگوژین، مبنی بر اینکه وزارت دفاع روسیه به واحدهای واگنر حمله کرده است، صحت ندارد.

اف‌اس‌بی نوشت: اظهارات و اقدامات پریگوژین در واقع فراخوانی برای آغاز درگیری داخلی مسلحانه در قلمرو فدراسیون روسیه محسوب می‌شود. در ارتباط با تهدید تشدید رویارویی در فدراسیون روسیه، پرونده‌ای در مورد فراخوان برای شورش مسلحانه توسط پریگوژین باز شد. ما از مبارزان واگنر می‌خواهیم، دستورهای جنایت‌کارانه پریگوژین را اجرا نکنند و اقداماتی را برای بازداشت او انجام دهند.

خبرگزاری تاس نیز از صدور کیفرخواست برای فرمانده واگنرها خبر داد و نوشت: کمیته مبارزه با تروریسم روسیه، کیفرخواستی مبنی بر سرپیچی و شورش فرمانده گروه واگنر صادر کرده است و از یوگنی پریگوژین خواسته که اقدامات غیرقانونی علیه کرملین را متوقف کند.

همچنین وزارت دفاع روسیه با صدور بیانیه‌ای، گزارش‌های منتشره در شبکه‌های اجتماعی درباره ادعای حمله از خطوط پشتی ارتش روسیه علیه گروه واگنر را بی اساس، جعلی و صرفاً اقدامات فتنه‌انگیز رسانه‌ای خواند.

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت: بیانیه‌های صادره از سوی ژنرال‌های ارشد ارتش روسیه و نهادهای امنیتی در این کشور نشان می‌دهد که یوگنی پریگوژین، فرمانده واگنر منزوی شده است.

به نوشته این روزنامه، معنادارترین انتقاد از پریگوژین از سوی ژنرال «سرگئی سوروویکین»، فرمانده نیروی هوافضای روسیه صادر شد که از دیرباز جزو یکی از متحدان اصلی پریگوژین در ارتش روسیه بوده است.

در پی انتشار این اخبار، دستور تخلیه و محافظت از سفارت ایران صادر شد. همچنین شاخص بازار سهام روسیه تا ساعت ۲۳:۳۰ به وقت مسکو، بیش از ۳ درصد افت کرد.

بازار سهام روسیه
لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=47973

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.